B-Skat ??
Fra : Casper

Dato : 22-11-03 15:54

Hejsa

Lige et spørgsmål ?
A er lønmodtager og tjener 400.000 om året.og betaler A-skat heraf.
Ved siden af har A startet et firma i 2003 med et overskud på ca. 100.000
af dette skal der betales B-skat.
Firmaet som A har er et I/S sammen med B.
Hverken A eller B trækker penge ud af firmaet til løn, men lever udelukkende
af deres A-indkomst.
Vil det sige at A og B skal betale de 10 rater B-skat af deres A-indkomst ?
Kan man ikke som I/S (selvom det er privatejet) lade firmatet betale hele
skatten (altså kun den skal som er tjent i firmaet)?
Hvad ville være smartest ?
Et andet sprøgsmål ? På A's forskudsopgørelse står der "Beskæftigelses
fradrag: 6000 kr. " ? Hvad dækker dette over ? A's revisor vidste det
desværre ikke ?

mvh Casper

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-03 16:06

"Casper" <hlctas@hotmail.com> wrote in message
> Et andet sprøgsmål ? På A's forskudsopgørelse står der "Beskæftigelses
> fradrag: 6000 kr. " ? Hvad dækker dette over ? A's revisor vidste det
> desværre ikke ?

Det er et af regeringens påfund: Et fradrag som kun ydes folk, der er i
arbejde. Det skal altså gøre det mere attraktivt at arbejde fremfor at
leve af overførselsindkomst.

Jeg har lige opdaget, at det også står på min forskudsopgørelse.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 24-11-03 23:38

> [...]
> leve af overførselsindkomst.
>
> Jeg har lige opdaget, at det også står på min forskudsopgørelse.

Ja, det er da et smukt tiltag. Selvom det maksimale beløb er et
ligningsfradrag på 6.000 kr, så er det da også fint. Lidt har også ret.

Casper:

På de sedler du har modtaget fra Told & Skat, står alt hvad der er værd at
vide om beskæftigelsesfradraget. Fradraget udregnes som 2,5 % af din
AM-pligtige indkomst og kan maksimalt udgøre 6.000 kr.

Mvh, Lasse

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 25-11-03 19:26

> [...]
> A-indkomst ? Kan man ikke som I/S (selvom det er privatejet) lade
> firmatet betale hele skatten (altså kun den skal som er tjent i

Da A og B ikke trækker penge ud af I/S's ville de kunne spare skat ved at
anvende virksomhedsskatteordningen. Under denne svares der kun 30% skat af
overskuddet, idet dette spares op inde i virksomheden. Når det senere hæves
beskattes det med forskellen mellem de 30% og den skat A og B skal betale
til den tid (med tallene idag svarende til ca. 65%). Jeg forudsætter at B
også har lønindtægt ved sidenaf i samme størrelsesorden som A

Anvendes virksomhedsskatteordningen ikke skal der svares fuldt skat (ca. 65%
incl. arbejdsmarkeds/SP-bidrag) af overskuddet (med mindre
kapitalafkastordningen anvendes - men glem denne).

> Et andet sprøgsmål ? På A's forskudsopgørelse står der "Beskæftigelses
> fradrag: 6000 kr. " ? Hvad dækker dette over ? A's revisor vidste det
> desværre ikke ?

A skulle få sig en ny revisor!, men se de andre svar - de er korrekte.....

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk