Spam via fax
Fra : Eric

Dato : 11-11-03 13:36

Er det ikke ulovligt at sende reklamer via fax, og i så fald hvor klager
man? (altså bortset fra til afsenderen, hvor man får fat i en svensk so der
ikke forstår dansk, og derfor ikke kan slette mig fra deres faxliste)

Mvh
Eric

Fra : Kim

Dato : 11-11-03 14:50

On 11 Nov 2003 12:35:52 GMT, Eric <eric@noemail.no> wrote:

>Er det ikke ulovligt at sende reklamer via fax,

Markedsføringslovens § 6 a:

"En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik
på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-
og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet
om det."

spam@fs.dk / Forbrugerombudsmanden.

--
Kim

Fra : JLC-Handel

Dato : 11-11-03 15:00

"Kim" <x@x.x> skrev i en meddelelse

> [...]
> på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-
> og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet

Du finder mere om det på http://www.net-tjek.dk/

Venlig hilsen / Bedst regards
Jimmy
www.jlc-handel.dk

Fra : Thom

Dato : 11-11-03 15:56

> [...]
> på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-
> og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet

Det er da vist ikke hele sandheden?
Så vidt jeg ved er det da heller ikke lovligt at sælge via telefon (med
enkelte undtagelser)?

Hvad med alm post, er der ingen regler for det?

Mvh,
Thom

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-11-03 16:55

Thom wrote:
> [...]
> enkelte undtagelser)?
>
> Hvad med alm post, er der ingen regler for det?

Jo... men læs hvad der står...
Elektronisk post = email
Automatisk opkaldssystem = kan ikke rigtig defineres
Telefax = logisk

For at tage hele §6a i Markedsføringsloven
[...]

Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med
henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for
den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i
sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved
undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt
sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere
gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har
anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.

Stk. 4. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i
stk. 2 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen
fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde
oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 2 fra
den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på
en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 5. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere
meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at
henvendelser som nævnt i stk. 2 frabedes.

Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den
erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 4 og om pligten til at
give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 2.
(Kilde: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm)

Derudover bør man ligeledes tage et kig på Dørsalgsloven, som du tænker
på ;)

§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl,
arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang,
med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud
om indgåelse af aftale.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for henvendelser om

1) salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1,
litra a, og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,

2) bestilling af bøger,

3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

4) tegning af forsikring eller

5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller
sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken een eller flere kommuner
har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved
ildebrand.
(Kilde: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1987/0088629.htm)

mvh
Johan

Fra : Thom

Dato : 12-11-03 10:19

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken een eller flere kommuner
> har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved

Ok, tror jeg har forstået det:
Man må ikke bruge de 3 nævnte ting (email, automatisk telefon eller fax),
med mindre personen selv har bedt om det. Man må heller ikke rette personlig
eller telefonisk henvendelse (jfr dørsalgsloven).

MEN man må gerne bruge alm. brev eller lignende.

Mvh,
Thom

Fra : Thom

Dato : 12-11-03 10:21

"Thom" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> MEN man må gerne bruge alm. brev eller lignende.

Hov, glemte lige: Med mindre denne har frabedt sig det.

mvh,
Thom

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-11-03 20:29

Thom wrote:
> [...]
> eller telefonisk henvendelse (jfr dørsalgsloven).
>
> MEN man må gerne bruge alm. brev eller lignende.

Og bemærk at dørsalgsloven kun gælder private ;)

Citat: "Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger...."

Dermed må virksomheden gerne, hvis det er til et firma.

mvh
Johan

Fra : Thom

Dato : 13-11-03 08:42

> [...]
> personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger...."
>
> Dermed må virksomheden gerne, hvis det er til et firma.

Takker, så blev jeg da klogere
Med andre ord er den omtalte fax, altså også ulovlig(?).

Mvh,
Thom

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-11-03 09:06

Thom wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> Takker, så blev jeg da klogere
> Med andre ord er den omtalte fax, altså også ulovlig(?).

Jah... forbudet mod faxen var i Markedsføringsloven.

Derimod må man godt lave telefonopkald til erhvervsvirksomheder til salg
af "alle" produkter, det må man derimod ikke hvis det er rettet mod en
privat forbruger.

mvh
Johan

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-03 08:12

Kim wrote:

> [...]
> på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds-
> og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet

Hvis du ser noten og paragraffens øvrige "stykker", så mener man med
/nogen/ i lovteksten altså kun privatpersoner.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL, note 3.

Desværre er erhvervsdrivende "fredsløse" på henvendelser i forbindelse
med at sælgeres ønske om at sælge hvad sælgerne nu sælger.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : anders majland

Dato : 12-11-03 14:25

> Hvis du ser noten og paragraffens øvrige "stykker", så mener man med
> /nogen/ i lovteksten altså kun privatpersoner.

FS er uenige
http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=14&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=42&page_id=4334848&query=spam&hiword=SPAMING+spam+

2.7.1. Forbrugerombudsmandens håndhævelse af forbuddet mod spam

Siden 1. juli 2000 har det været forbudt for erhvervsdrivende at udsende
reklamer via e-mail, medmindre modtagerne har samtykket i det. Forbuddet
gælder, uanset om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende, en
myndighed eller andet. Overtrædelse af forbuddet kan straffes med bøde.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-03 17:07

anders majland wrote:

> [...]
> gælder, uanset om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende, en
> myndighed eller andet. Overtrædelse af forbuddet kan straffes med bøde.

ok, jeg tænker mere på den dom
(http://www.lovorientering.dk/default.asp?filnavn=/vis_artikel.asp?artikel=458)
som har været. Det drejede sig om private modtagere.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-11-03 20:24

On Wed, 12 Nov 2003 17:06:32 +0100, Carsten Riis
<cr@carben.dk> wrote:

>ok, jeg tænker mere på den dom
>(http://www.lovorientering.dk/default.asp?filnavn=/vis_artikel.asp?artikel=458)
>som har været. Det drejede sig om private modtagere.

Jeg syntes det er lidt risikabelt at benytte sådan en kilde
da den allerede er forældet - her tænker jeg poå det sidste
punkt med de fælles regler fra EU der "er på vej" og som
ikke en gang er tilstækkelig uddybende.

Men som det er i dag:
SMS, fax, e-mail er forbudt både overfor private og
erhvervsdrivende medmindre modtageren har givet sin
tilladelse

Telefonsalg er forbudt overfor private medmindre modtageren
har givet sin tilladelse men er tilladt overfor
erhvervsdrivende.
For private er der enkelte undtagelser som f.eks.
avissælgere

De fælles ER-regler opererer ganske rigtigt med at man skal
have købt noget i forretningen, men der er også det krav, at
forhandleren kun må kontakte kunden vedr. produkter af samme
type/slags som det kunden har købt tidligere af
forhandleren. Forhandleren må altså ikke spamme med en
microovn overfor en kunde der har købt et køleskab.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Jan

Dato : 12-11-03 13:47

Eric <eric@noemail.no> wrote in

> [...]
> klager man? (altså bortset fra til afsenderen, hvor man får fat i en
> svensk so der ikke forstår dansk, og derfor ikke kan slette mig fra

Jeg plejer at sobotere deres faxmaskine, ved at sende en side med at ikke
ønsker mere. Denne side sender jeg en gang og venter. Kommer der mere, så
sender jeg 3 stk med 10 min mellemrum, og venter noget tid.
Næste gang sætter min faxsoftware til uafbrudt, og døgnet rundt til at
sende til dem, startende med intervaller af 10min, for til sidst af køre
kontinuerligt. Jeg har endnu ikke oplevet at en faxspammer ikke reagerer

Jan

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-11-03 20:35

On Wed, 12 Nov 2003 12:46:40 +0000 (UTC), Jan <jan@janjan.>
wrote:

> [...]
>sende til dem, startende med intervaller af 10min, for til sidst af køre
>kontinuerligt. Jeg har endnu ikke oplevet at en faxspammer ikke reagerer

Er det lovligt?

Fordi nogen optræder ulovligt gør det det jo ikke
situationen bedre at du så selv agerer ulovligt.

Umiddelbart ville jeg sidestille din handling med mail
bombning

/Knud

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 12-11-03 21:29

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Fordi nogen optræder ulovligt gør det det jo ikke
> situationen bedre at du så selv agerer ulovligt.
> Umiddelbart ville jeg sidestille din handling med mail
> bombning

Kan man ikke kalde at reagere i afmagt over det mange faxtilbud der bliver
tilsendt ens virksomhed.
Vi fik i periode mange af den slags, typisk en bærbar pc som ikke var så
billigt igen, eller et univasal translator software. Henvendelser til det
afsendende firma, om at vi ikke ønskede at modtage disse, og de skulle
stoppe med at sende til os, gav ingen bonus de sendte blot nye tilbud få
dage senere.

3 gange fik de tilsendt 20 A4 sider med teksten "Fjern venligst vores firma
nr xx xx xx xx fra jeres liste, vi ønsker ikke at modtage tilbud fra jer",
tænkt sig sjovt nok er de stoppet med at sende tilbud ud. Min fax koster jo
penge i papir og toner, og det gjore deres vel også..

Måske ikke pænt gjort, men virkningen var krystal klar.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Jan

Dato : 14-11-03 02:25

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@REMOVEMEmail1.stofanet.dk> wrote in

> Måske ikke pænt gjort, men virkningen var krystal klar.

Ja sjovt nok så virker det

Vil lige nævne en anden metode jeg har haft succes med. Har sat en
faxserver op til at idetificere visse faxspammere (bl.a. med ID og OCR), og
så hver gang de sender deres lort, så returneres den automatisk og
kontinuerligt indtil de ringer til mig og beder mig stoppe. Min PC kan nå
at sende dem ca.80 sider i timen, og efter et par hundrede sider så er
rotten i fælden, og ringer og beklager

Jan

Fra : Jan

Dato : 14-11-03 02:19

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in

> Er det lovligt?

Man kan sgu da for fanden ikke lovgive om alting. Hvis nogen spammer mig,
og de ikke stopper efter flere advarsler, så bryder spamhelvedet løs. De
modtager fax, email, papirpost i så store mængder at de aldrig glemmer det.
Og det som jeg sender til dem, er det lort som de selv har sendt til mig.
Så hvordan tror du selv de vil stå i en evt retssag

> Umiddelbart ville jeg sidestille din handling med mail
> bombning

Nej det er MEGET værre

Jan

Fra : Peter

Dato : 14-11-03 10:41

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> [...]
> situationen bedre at du så selv agerer ulovligt.
>
> Umiddelbart ville jeg sidestille din handling med mail

LOL. Wake up!

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-11-03 10:06

On Fri, 14 Nov 2003 09:41:28 GMT, "Peter" <nospam@yahoo.com>
wrote:

>LOL. Wake up!

Sådan et svar kan jeg ikke bruge til noget. Rimeligt
useriøst, syntes du ikke?

/Knud

Fra : Peter

Dato : 15-11-03 10:42

> Sådan et svar kan jeg ikke bruge til noget. Rimeligt
> useriøst, syntes du ikke?

Det eneste, der er useriøst her, er dit standardsvar, hvor du moraliserer
over lovligheden af at tage kampen op over for en lovbryder og derefter
sidestiller begge... Dogmeagtig tankegang som et selvstændigt tænkende
individ ikke kan bruge til noget som helst. Grinagtigt ærligt talt.

Skal vi følge loven til punkt og prikke, når vi bliver angrebet uretfærdigt?
Hvis man har blot en smule selvrespekt, må svaret være nej. Loven er ikke
til for at yde retfærdighed, kun til at sikre ro og orden.

Fra : Peter Hohnen

Dato : 15-11-03 15:38

Peter ! ( Hvis det er det du hedder)

Jeg opfatter dette som en seriøs gruppe og ønsker ikke at starte en
lang diskussion om hvad der er seriøst da dette må høre hjemme andet
steds, men blot hestille til at du modererer dit sprog og din
arrogante skrivemåde. Du er ikke enig i Knuds betragtninger - fair nok
- , men du bør udtrykke dig mere moderat specielt når du vælger at
gøre det under pseudonym, da dette i forvejen er med til at reducere
seriøsiteten

Peter Hohnen

Fra : Peter

Dato : 15-11-03 22:23

"Peter Hohnen" <Peter_nospam_@gurrelundchemdry.dk> wrote in message
> [...]
> - , men du bør udtrykke dig mere moderat specielt når du vælger at
> gøre det under pseudonym, da dette i forvejen er med til at reducere

OK, fair nok. Det kunne være udtrykt mere moderat. Jeg bliver blot lidt harm
over den måde Jans berettigede selvforsvarstaktik affejes.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 16-11-03 11:45

On Sat, 15 Nov 2003 21:23:06 GMT, "Peter" <nospam@yahoo.com>
wrote:

>OK, fair nok. Det kunne være udtrykt mere moderat. Jeg bliver blot lidt harm
>over den måde Jans berettigede selvforsvarstaktik affejes.

Du har helt misforstået situationen. Den handlemåde - som
jeg anser lige så alvorlig som mailbombning - er ganske
uhørt, og er formentlig også en ulovlig handling. Forestil
dig situationen at den det går ud over anmelder dette? Ok,
han var selv lovbryder, men på et helt andet område og jeg
tvivler på at der ses gennem fingre med den form for
selævtægt. Om ikke andet, så vil en klage til teleselskabet
måske få nogle konsekvenser som man ikke lige havde
forventet?

Så min anbefaling er, lad være med selv at gå ned på det
plan, men meld det til forbrugertilsynet. Jeg har selv gode
erfaringer med dette selv om jeg er erhvervsdrivende.

/Knud

Fra : Peter

Dato : 16-11-03 14:41

> Du har helt misforstået situationen. Den handlemåde - som
> jeg anser lige så alvorlig som mailbombning - er ganske
> uhørt, og er formentlig også en ulovlig handling.

Nej, det har jeg forstået. Jeg forstår dog stadig ikke din dogmatiske
indstilling til det.

> [...]
> selævtægt. Om ikke andet, så vil en klage til teleselskabet
> måske få nogle konsekvenser som man ikke lige havde

Min fantasi rækker ikke så langt, at jeg kan forestille mig en lovbryder,
der melder en, som forsvarer sig. Gør han det, vinder man formentlig sagen.
Taber man den, tough luck, det må man tage med. Not the end of the world.

> Så min anbefaling er, lad være med selv at gå ned på det
> plan, men meld det til forbrugertilsynet. Jeg har selv gode
> erfaringer med dette selv om jeg er erhvervsdrivende.

Gør din modstander dig blind på det ene øje, så gør ham blind på begge to,
det er min anbefaling. Det andet der, det er for hunkøn.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-11-03 20:05

On Sun, 16 Nov 2003 13:41:10 GMT, "Peter" <nospam@yahoo.com>
wrote:

>Gør din modstander dig blind på det ene øje, så gør ham blind på begge to,
>det er min anbefaling. Det andet der, det er for hunkøn.

Jeg kan kun sige at du ikke er et hak bedre end din
modstander.

EOD

/Knud

Fra : Jan

Dato : 15-11-03 19:35

"Peter" <nospam@yahoo.com> wrote in

> Loven er ikke til for at yde retfærdighed, kun til at sikre ro og
> orden.

Kloge ord
Dem vil jeg huske til enhver lejlighed.

Jan