Attributter på objekter i en LinkedList
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 28-11-03 11:24

Hej

Er der en nem måde at tilgå attributterne på objekter i en LinkedList? Lige
nu gør jeg brug af en for-løkke, der gennemløber hele min LinkedList. I
løkken hives objekterne ud enkeltvis og derefter tjekker jeg attributten for
det specifikke objekt. Det må ku' gøres nemmere? :)

Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 12:04

Kim Søvsø Pedersen skrev:

> [...]
>løkken hives objekterne ud enkeltvis og derefter tjekker jeg attributten for
>det specifikke objekt. Det må ku' gøres nemmere? :)

Har du brug for at tjekke alle objekterne ét for ét? (Det kan
ikke gøres nemmere).

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 28-11-03 12:44

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 28-11-03 13:03

"Morten" <usenet@kikobu.com> skrev i en meddelelse

> Du kan extende LinkedList, override add/remove metoderne, og i din
> add tilføje attributten til en passende datastruktur. Men hvad er
> det du gerne vil opnå? Hvad er det konkrete problem?
>
> Morten

Jeg har en LinkedList indeholdende objekter med en ID-attribut. Når jeg vil
finde et objekt med et bestemt ID-nummer skal jeg løbe alle objekterne
igennem for at tjekke om ID-nummeret er det rigtige (ID'et svarer ikke til
index-nummeret i LinkedList'en).

I den konkrete situation (et bestillingssystem til en restaurant) har jeg en
LinkedList, der indeholder en række Bord-objekter, der hver især indeholder
endnu en LinkedList med Ordre-objekter, og disse har igen en LinkedList med
MenuPunkt-objekter. Dvs. at der hurtigt bliver relativt mange nestede
løkker, hvis jeg skal finde noget i den inderste LinkedList.

Er der et bedre alternativ til LinkedList?

Mvh Kim

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-11-03 13:20

Kim Søvsø Pedersen uttered:
> (ID'et svarer ikke til index-nummeret i LinkedList'en).

Det ville heller ikke hjælpe dig. Selv om der er en get(#)-metode for
LinkedList, så gør den det samme du bare har gjort eksplicit. Dvs. det
tager lige så lang tid - okay, det ser måske så lidt pænere ud.

> Er der et bedre alternativ til LinkedList?

Hvis ID er unikt (og du ved hvilket ID du skal finde - men det gør man
vel typisk...), så prøv med HashMap. Det har en get(ID)-metode.

\\kristian
--
Unix is user friendly...It's just selective about who its friends are.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-03 13:29

Kristian Thy wrote:

> Hvis ID er unikt (og du ved hvilket ID du skal finde - men det gør man
> vel typisk...), så prøv med HashMap. Det har en get(ID)-metode.

Iøvrigt kan Kim godt putte samme objekt i flere datastrukturer. Der er
altså ikke noget til hinder for at bevare din nuværende struktur og
tilføje flere.

Hvis Kim iøvrigt har behov for at komme fra Menupunkt til Ordre eller
Bord, er det en god ide at tilføje de nødvendige referencer direkte på
Menupunkt.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 28-11-03 13:43

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis Kim iøvrigt har behov for at komme fra Menupunkt til Ordre eller
> Bord, er det en god ide at tilføje de nødvendige referencer direkte på
> Menupunkt.

Det forstår jeg ikke helt?

Bord er det overordnede objekt, som kan have tilknyttet nul eller flere
Ordre-objekter, som igen kan have nul eller flere MenuPunkt-objekter.
Ordre-objekter er placeret i en LinkedList på et givent Bord og
MenuPunkt-objekter er placeret i en LinkedList på en given Ordre.

Kim
--
no fancy signature.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-03 14:14

Kim Søvsø Pedersen wrote:

> [...]
> Ordre-objekter er placeret i en LinkedList på et givent Bord og
> MenuPunkt-objekter er placeret i en LinkedList på en given Ordre.

Det er svært at komme fra MenuPunkt tilbage til fx Ordre, men når du
opretter dit menupunkt har du allerede ordren i "hånden". Du kan derfor
have et felt i din Menupunktklasse af typen ordre som du sætter samtidig
med at du indsætter menupunktet i ordre-listen.

List ordre = ...
Menupunkt mp = ...;
ordre.add( mp);
mp.setOrdre( ordre);

Så kan du altid finde tilbage til ordren givet et menupunkt

List ordre = mp.getOrdre();

(Jeg har brugt standard get/set indkapsling af et "ordre"-felt af typen
List i dit menupunkt).

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"