Konvertering af char til keyCode VK_?
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 23-11-03 19:40

Hej,

ifm. at jeg skal bruge setMnemonic på nogle JButtons (JDK1.4.2), har jeg
åbenbart behov for at bruge de keycodes, som defineres i
java.awt.event.KeyEvent class.

Imidlertid kender jeg ikke de bogstaver på forhånd, så jeg har en lille
udfordring i at konvertere en char til en keycode -det kan være at det er
ekstremt simpelt, og at jeg har stirret mig blind på et eller andet ???

Nogen der kan hjælpe?

-Jørgen

Fra : Peter Lind

Dato : 24-11-03 02:01

Jørgen Østergaard wrote:
> [...]
> lille udfordring i at konvertere en char til en keycode -det kan være
> at det er ekstremt simpelt, og at jeg har stirret mig blind på et

Jeg tror du har stirret dig blind på et eller andet, for AbstractButton (som
JButton extender) har også en setMnemonic( char c ) metode:
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/javax/swing/AbstractButton.html#setMnemonic(char)

Det skulle da gerne hjælpe!

Peter Lind

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 24-11-03 17:24

Hej Peter,

Peter Lind wrote:
> [...]
> AbstractButton (som
> JButton extender) har også en setMnemonic( char c ) metode:

Det gør det da også, men kommentaren: "This method is now obsolete, please
use setMnemonic(int) to set the mnemonic for a button." gør at jeg tror der
må være "en anden vej" ;) -hvis ikke, så er char metoden den jeg bruger...

vh. Jørgen

Fra : Peter Lind

Dato : 24-11-03 19:44

Jørgen Østergaard wrote:
> [...]
>
> Det gør det da også, men kommentaren: "This method is now obsolete,
> please use setMnemonic(int) to set the mnemonic for a button." gør at jeg

Du har minsæl ret - den tekst har jeg valgt at overse... Gad vide hvornår
den blev obsolete?
Nå, men du kan se på
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/constant-values.html#java.awt.event.KeyEvent.CHAR_UNDEFINED
hvilke KeyCodes der findes. Umiddelbart ser det ud til at værdierne svarer
til tegnenes ASCII værdier, så sålænge man ikke skal bruge SHIFT og andre
modifiers, kan det sikkert sagtens gå an at benytte det enkelte bogstavs
(uppercase) int værdi.

Men jeg opfatter ikke obsolete helt som deprecated, man må vel stadig godt
bruge char-metoden, sålænge ens chars er a-z og 0-9 ?

Peter Lind