setFocus - hvordan?
Fra : Poul C

Dato : 11-11-03 22:45

Hej gruppe

Jeg har forgæves ledt efter en metode der kan flytte focus fra een
JTextField til en anden (altså under programkontrol) og ikke i den
rækkefølge hvori de er oprettet!

Det drejer sig konkret om et træningsprogram til "den lille tabel" med 10x10
JTextField komponenter: når brugeren har indtastet sit svar i f.eks
felt[7][8] = 56, skal der hoppes til et tilfældigt - endnu ubesvaret - felt,
der ikke kan forudsees af brugeren.

Jeg har tidligere lavet noget tilsvarende i Delphi uden problemer.

Og ja: jeg har spurgt Google

Mvh Poul C

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 11-11-03 22:49

"Poul C" <75891048@hafnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har forgæves ledt efter en metode der kan flytte focus fra een
> JTextField til en anden (altså under programkontrol) og ikke i den

Har du spurgt Java tutorial? Denne side ser ud til at beskrive hvordan focus
virker i en Swing applikation:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/misc/focus.html

Jeg har desværre ikke selv læst den, så jeg kan ikke sige om den kan bruges
i dit eksempel. Hvis du ikke allerede har kikket i Swing tutorial'en, så
syntes jeg du skal bruge lidt tid på at lede i den.

Venlig hilsen

Anders

Fra : Poul C

Dato : 12-11-03 07:30

Hej

Til Anders: jeg kom "vist" til at svare dig privat, - det var ikke
meningen - beklager!
Det jeg skrev var:

"Anders K. Olsen" <akol_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du spurgt Java tutorial? Denne side ser ud til at beskrive hvordan
focus
> virker i en Swing applikation:
> http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/misc/focus.html

Det ser fornuftig ud, - jeg kigger på det.

4 min for at få et brugbart svar: det var flot. Tak for det

Mvh Poul C

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 12-11-03 14:42

> Jeg har forgæves ledt efter en metode der kan flytte focus fra een
> JTextField til en anden (altså under programkontrol) og ikke i den
> rækkefølge hvori de er oprettet!

Du skal bruge grabFocus().
Eks.:

JLabel gimmeSumFoca = new JLabel("Howdy");
gimmeSumFoca.grabFocus();

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : Filip Larsen

Dato : 12-11-03 18:52

"Trygleren" skrev

> Du skal bruge grabFocus().

Der menes sikker java.awt.Component.requestFocus() eller
..requestFocusInWindow().
Det kan i øvrigt anbefales, at man lige skimmer dokumentationen før man
bruger dem.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 13-11-03 00:34

> Der menes sikker java.awt.Component.requestFocus() eller
> .requestFocusInWindow().

Nej, der menes nu grabFocus(). Det var derfor der blev skrevet grabFocus() !
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/javax/swing/JComponent.html#grabFocus()

> Det kan i øvrigt anbefales, at man lige skimmer dokumentationen før man
> bruger dem.

Jamen, i lige måde da.

Fra : Filip Larsen

Dato : 13-11-03 02:33

"Trygleren" skrev

> Nej, der menes nu grabFocus(). Det var derfor der blev skrevet
grabFocus() !

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/javax/swing/JComponent.html#grabFocus()

Javel ja, men den metode er ikke beregnet til at blive kaldt af
"almindelig" klient kode, som der også står i dokumentationen til den.
Jeg burde nok have nævnt det i første omgang, men jeg troede vitterlig,
at du mente requestFocus.

> Jamen, i lige måde da.

Den bemærkning var ikke en kritik af dig (selvom jeg godt kan se at det
kunne læses sådan), men en opfordring til den oprindelige spørger da
fokus management under Java godt kan være noget mere langhåret end man
umiddelbart skulle tro.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 13-11-03 05:54

> Javel ja, men den metode er ikke beregnet til at blive kaldt af
> "almindelig" klient kode, som der også står i dokumentationen til den.

Du har ret - så det først nu.

> Jeg burde nok have nævnt det i første omgang, men jeg troede vitterlig,
> at du mente requestFocus.

Hehe, det kan også ofte være noget af en balancegang at forstå hvad jeg
mener =)

Ok, godt ord igen =)