random problemer
Fra : Tommy

Dato : 07-11-03 11:55

Hej

Som det vil fremgå er jeg totalt grøn med Java, så grin bare

Jeg skal lave 13 tipstegn (1,X,2) og genere dem random i en række , når jeg
har fundet ud af det skal jeg have dem ind i et 2 dim. array men nu tager
jeg en ting af gangen. Jeg kan ikke finde ud af , når der er tale om både
bogstav (char) og heltal (int) hvordan jeg så skal angribe det? Som en
string ?

jeg tænkte på om der var en der kunne ryste et eksempel ud af ærmet? Kan i
evt. anbefale en nybegynder bog? Vi skal bruge Introduction to Java
Programming men jeg syntes den går for hurtigt frem. Jeg leder efter noget '
man tager med højre hånd...' noget ?

På forhånd tak

Tommy

Fra : Michael Banzon

Dato : 07-11-03 12:11

"Tommy" <info@manniken.dk> skrev...
> [...]
> jeg en ting af gangen. Jeg kan ikke finde ud af , når der er tale om både
> bogstav (char) og heltal (int) hvordan jeg så skal angribe det? Som en

Du kan bare skaffe et random tal mellem 1 og 3 (begge inklusiv) og så
derefter afgøre hvilket tipstegn det skal være:

char tipsTegn;

if (random == 1) {
tipsTegn = '1';
} else if (random == 2) {
tipsTegn = 'X';
} else {
tipsTegn = '2';
}

håber at det hjælper...

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 12:21

Tommy skrev:

>Jeg skal lave 13 tipstegn (1,X,2) og genere dem random i en række , når jeg
>har fundet ud af det skal jeg have dem ind i et 2 dim. array men nu tager
>jeg en ting af gangen.

Gå direkte til et array. Jeg tror ikke du skal bruge et med to
dimensioner.

>Jeg kan ikke finde ud af , når der er tale om både
>bogstav (char) og heltal (int) hvordan jeg så skal angribe det?

Det er jo der et array er så dejligt. Lav et med nogen Strings,
numrene får man forærende.

   String tipsrække[] = new String[13];
   tipsrække[0]="X";
   tipsrække[1]="2";

Osv. Tipstegnene skal selvfølgelig tildeles via en randommetode.

Når man skal aflæse dem, kan man bruge:

   System.out.println("Række 7: "+tipsrække[6]);

De logiske numre er jo forskudt 1 i forhold til arraynumrene. Det
er langt fra altid jeg kompenserer for det, men ved en tipskupon
ville jeg gøre det.

--
Bertel

Fra : Tommy

Dato : 07-11-03 12:38

Tak

det er et krav til opgaven at jeg skal bruge et 2 dim array. Jeg skal kunne
indtaste antal rækker i en JOptionPane og disse rækker skal så udskrives,
dernæst skal man kunne indtaste en tipsrække og programmet skal meddele om
man har gevinst og i så fald hvor mange rigtige.

Jeg skulle måske lige tilføje at det er til et datamatikerkursus jeg er
blevet hældt ind på sådan midt i det hele så det er ikke så nemt når de
andre sidder og roder med andre opgaver. Så derfor spørger jeg her

Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 13:03

Tommy skrev:

> [...]
>dernæst skal man kunne indtaste en tipsrække og programmet skal meddele om
>man har gevinst og i så fald hvor mange rigtige.

Okay. Så er det smartest at designe en klasse til en tipsrække
(med et array på 13 til de 13 tips). Så kan du lave et array af
tipsrækker hvor du udfylder én række ad gangen via en
randommetode.

Hvis du vil følge Javastandarden, laver du så en toString() (som
laver en pæn udskrift af en tipsrække) til din klasse for så kan
en tipsrække udskrives så let her:

   tipsrække tr = new tipsrække();
   System.out.println(tr);
   // Viser ingenting fordi rækken er tom

>Jeg skulle måske lige tilføje at det er til et datamatikerkursus jeg er
>blevet hældt ind på sådan midt i det hele

Det er svært. Så er det bare med at klø på.

>Så derfor spørger jeg her

Det er du skam også velkommen til.

--
Bertel

Fra : Tommy

Dato : 07-11-03 16:51

Jeg kunne vel ikke lokke dig til at vise mig et eksempel på hvordan jeg får
skrevet tegnene i en array ? Jeg har prøvet hele dagen uden at kunne lave
noget der kan compileres. Jeg er sikker på at der er en dum lille detalje
jeg overser men .....

På forhånd tak

Tommy

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 07-11-03 17:55

Tommy wrote:
> [...]
> jeg får skrevet tegnene i en array ? Jeg har prøvet hele dagen uden
> at kunne lave noget der kan compileres. Jeg er sikker på at der er en

Skriv det bedste bud du selv har, så skal du nok få nogle brugbare
kommentarer til det.
Eller kan det let lugte af at du er interesseret i at få opgaven
"foræret".

--
MVH Kenneth Egholm

Fra : Christian Andersen

Dato : 07-11-03 18:21

Tommy wrote:

> [...]
> noget der kan compileres. Jeg er sikker på at der er en dum lille detalje

Nu ved jeg ikke lige hvor avanceret din undervisning er, men kan du ikke
lave 13 tal fra 0 til 2 og så lade dit View (altså din grafiske
brugergrænseflade) om at omdanne f.eks. 0 til 1, 1 til X og 2 til 2?

Så slipper du for at tænke i String/integer baner overhovedet.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-03 11:11

Tommy skrev:

>Jeg kunne vel ikke lokke dig til at vise mig et eksempel på hvordan jeg får
>skrevet tegnene i en array ?

Hvis arrayet hedder tipsrække og det ligger i klassen tipskupon,
gør du bare sådan:

   tipskupon.tipsrække[5]="X";

Hvis tipskupon selv ligger i et array, bliver det:

   tipskupon[2].tipsrække[5]="X";

Du skal så have en løkke der løber alle tallene igennem og så
tildele med noget i stil med:

   tipskupon.tipsrække[nr]="X";

hvor det så er nr der er løkketælleren. Og da de ikke alle skal
være "X" skal den værdi regnes ud med random.

Christian Andersen har en idé så du kun behøver sætte tal i dit
array. Den er udmærket.

> Jeg har prøvet hele dagen uden at kunne lave
>noget der kan compileres.

Prøv at sende din kode i et indlæg. Så er det nemmere for os at
se hvor det kikser.

--
Bertel