Analog headset med Powerbook virker ikke
Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 28-11-03 15:43

Hej Ng.

Jeg sidder med min Powerbook G4 (OS X - Panther) og prøver at tilslutte et
analog headset. Der findes et minijack-stik på siden til lyd ud og et
minijack-stik bagpå som jeg formoder er til lyd ind. Er dette korrekt?

Men mikrofonen virker ikke. Er det ikke meningen at man skal sætte
"Standard - lyd ind" til "Ekstern Analog Mikrofon" i hjælpeprogrammet
"Indstil lyd og MIDI"? Men jeg kan kun vælge "Indbygget Lyd"

Hvad gør jeg galt?

Mvh
Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 19:44

Hej Anders

Du gør det rigtige, men du skal være opmærksom på, at det minijack stik,
som Apple bruger til deres 'Lyd ind' er ca. 1 mm længere end et std.
3,5mm minijack stik. Grunden til, at du ikke kan vælge ekstern lydkilde,
er, at den jo ikke registreres som værende tilsluttet.

Det skyldes, at mikrofonkapslen strømforsynes via stikket. Så du skal
have et Mac kompatibelt sæt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 29-11-03 01:09

Erik Richard Sørensen wrote:

> Grunden til, at du ikke kan vælge ekstern
> lydkilde, er, at den jo ikke registreres som værende tilsluttet.
> Det skyldes, at mikrofonkapslen strømforsynes via stikket. Så du skal
> have et Mac kompatibelt sæt.

Hej Erik.

Tak for dit svar. Et Mac kompatibelt sæt lyder dyrt (eller har du kendskab
til nogle billige - læs: omkring 200kr)

Mon ikke man i stedet kan finde en adapter til at sætte på mini-jackstikket
så det ender i den rigtige længde?

Mvh
Anders

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-11-03 19:50

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Du gør det rigtige, men du skal være opmærksom på, at det minijack stik,
> som Apple bruger til deres 'Lyd ind' er ca. 1 mm længere end et std.
> 3,5mm minijack stik. [...]

En powerbook G4 har ganske almindeligt minijack stik i mikrofon/ line
in, det var kun de ældre macmodeller der havde mærkelige mikrofonstik
(f.eks. powermac 6500). Du skal nok som Michael siger indstille styrken
af din "line in".

Er du 100% sikker på at mikrofonen i head-sættet virker?

- Jørgen

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 30-11-03 00:42

Jørgen Tietze wrote:

> [...]
> in, det var kun de ældre macmodeller der havde mærkelige mikrofonstik
> (f.eks. powermac 6500). Du skal nok som Michael siger indstille

Stikket er såmænd ikke mærkeligt. Af udseende ligner det fuldstændig et
mini-jack stik, og stikket fra headsettet går da også fint i bund - derfor
kan det meget vel passe at problemet skyldes at stikket ikke er langt nok.
Dette har jeg i øvrigt læst om flere steder i dag. Men jeg vil da lige prøve
at sætte et forstærket signal til porten.

> Er du 100% sikker på at mikrofonen i head-sættet virker?

100% sikker.

Mvh
Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 02:47

Hej Jørgen

Så er det da lidt underlig, at jeg ikke kan få nogen af mine mikrofoner
til at virke på nogen af mine G3 maskiner... hellr ikke på min 9600/350,
hvis jeg ikke bruger 'det lange stik'.- Det er ligegyldigt, om jeg
bruger en billig ECM mike til 200kr. eller en dyr BackElectret Nakamichi
til 4000kr.! - Og sjovt nok har det heller ikke virket i de G4mskiner,
jeg har haft til systemrenovering, hvor bl.a. et af problemerne netop
var manglende mikrofon lyd...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-11-03 10:04

> [...]

> til 4000kr.! - Og sjovt nok har det heller ikke virket i de G4mskiner,
> jeg har haft til systemrenovering, hvor bl.a. et af problemerne netop

Ok, jeg troede blot Apple havde udfaset deres mærkelige mikrofon
minijackstik på alle G4 modeller - min iMac funker i al fald fint med de
almindelige minijackstik og jeg kan slet ikke ikke banke et af de lange
stik i - men jeg kan forstå på din anden post at det ikke er i stil med
de gamle plaintalk mikrofoner - jeg anede ikke at der var en 3. standard
- sorry min fejl!

- Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 15:29

Hej Jørgen

Jørgen Tietze wrote:

> Ok, jeg troede blot Apple havde udfaset deres mærkelige mikrofon
> minijackstik på alle G4 modeller

Problemet er jo, at de netop har både 'Line In' og 'Mic In' i samme
stik. Hvis de skulle lave ét enkelt stik til både linie og mic signal,
skulle de have enten en rigtig omskifter (elektrisk eller mekanisk)
eller som det er ved at komme nu med de helt nye - at man kan skifte via
softwaren, - enten ved at sætte en mic ind, der så automatisk
registreres eller ved manuelt at klikke på 'Ekstern Mikrofon' i
kontrolpanelet.

- min iMac funker i al fald fint med de almindelige minijackstik og
jeg kan
> slet ikke ikke banke et af de lange stik i

iMac'en var den første med en regulær standard 3.5mm jackstik.

- men jeg kan forstå på din anden post at det ikke er i stil med
> de gamle plaintalk mikrofoner - jeg anede ikke at der var en 3. standard
> - sorry min fejl!

Det er faktisk endnu værre.. Der er flg. standarder i minijack:
1, 2,5mm - bruges til bl.a. miniradioer m.v.
2, 2,75mm - brugtes til mindre lommeudstyr og i visse mobiltelefoner.
3, 3,25mm - brugtes i lommeudstyr + mobiltlf.
4, 3,5mm standard, - den mest gængse. Den er dog en smule sårbar over
for bl.a. ir på kontaktflader og har tendens til at kontaktfjedre bliver
for slappe med tiden, hvis man bruger stikket meget.
5, 3,55mm US standards, - svarende til 3.5mm. Brugtes mest til
tilslutning af strømforsyninger og headsets på ældre udstyr og
telefonanlæg. Normalt vil du kunne bruge en 3,5mm hanstik i en 3,55mm
hunstik uden problemer, - men ikke omvendt.
6, 3,51mm long kernel. - Det stik, som næsten udelukkende Apple har ugt
til kombinerede stiktyper, hvor Line/mic er samlet i ét stik.

Type 2, 3 og 5 er ved at være helt væk nu. Svjv. produceres der ikke
længere udstyr med disse stik. Type 1 forventes udfaset til fordel for
et ministik, der er helt flad og ca. 4mm langt, så det fx. kan skubbes
ind i de nyeste 'creditcard radioer' (Sony er allerede begyndt med dem).
- Og så er der jo 'Apple-stikket', og hvor længe de bliver ved med at
bruge det, véd jeg simpelthen ikke!

Er der nogen af de nybagte G5 ejere, der kan sige, om der stadig bruges
samme stik? - evt. iMic tilslutning? eller om der slet ingen stik til
Line/mic In er længere? - Hvilket jo vil betyde, at man skal købe et PCI
lydkort....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 16:13

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Er der nogen af de nybagte G5 ejere, der kan sige, om der stadig bruges
> samme stik?

Det gør der ikke - de har ganske almindelige 2 polede minijacks, dvs man
skal have en mikrofonforstærker eller bruge USB for at få analog lyd
ind.

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macin
tosh_CPUs-G5/PowerMacG5/3Input-Output/chapter_4_section_11.html#//apple_
ref/doc/uid/TP30000804/TPXREF134>

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-11-03 16:22

"Anders Faber Nielsen" <[f-a-b]@io.dk> wrote:

> [...]
> "Standard - lyd ind" til "Ekstern Analog Mikrofon" i hjælpeprogrammet
> "Indstil lyd og MIDI"? Men jeg kan kun vælge "Indbygget Lyd"

Lydindgangen er på line-in niveau. Nu er jeg ikke særligt vidende på
området, men jeg mener ikke at mikrofoner ikke spytter signal ud på
dette nivea, så det skal forstærkes først.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 30-11-03 00:46

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Lydindgangen er på line-in niveau. Nu er jeg ikke særligt vidende på
> området, men jeg mener ikke at mikrofoner ikke spytter signal ud på
> dette nivea, så det skal forstærkes først.

Jeg har bare læst at så snart en mikrofon tilsluttes vil punktet "Ekstern
Analog Mikrofon" blive tilgængeligt. Dette skulle dreje sig om en ganske
alm. uforstærket mikrofon.

Mvh
Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 03:06

Hej Anders

Anders Faber Nielsen wrote:

> Jeg har bare læst at så snart en mikrofon tilsluttes vil punktet "Ekstern
> Analog Mikrofon" blive tilgængeligt.

Det har du fuldstændig ret i! - Når jeg sætter en alm. mike med et alm.
minijack stik i, sker der intet i kontrolpanelet, men såsnart jeg sætter
det 'lange' stik i, skifter den automatisk til ekstern mikrofon!

> Dette skulle dreje sig om en ganske alm. uforstærket mikrofon.

Hvis du med 'alm.' mikrofon mener en dynamisk mikrofon, så kan du ikke
bruge dem på nyere Mac uden en seperat mikrofonforstærker. Mac kræver en
electret condenser mikrofon (ECM), der strømforsynes netop via det lidt
længere stik. Dvs., du kan fx. ikke bruge den gamle 'PlainTalk'
mikrofon, men skal fx. bruge den nye PlainTalk, der kom samtidig med G3
maskinerne.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 30-11-03 17:09

> [...]

> lidt længere stik. Dvs., du kan fx. ikke bruge den gamle 'PlainTalk'
> mikrofon, men skal fx. bruge den nye PlainTalk, der kom samtidig med

Vil det så sige at mit PC headset ikke ville virke, selv om det skulle
lykkes mig at udskifte minijack stikket med et "MAC minijack" stik?

Mvh
Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-03 02:30

Hej Anders

Anders Faber Nielsen wrote:

> Vil det så sige at mit PC headset ikke ville virke,

Højst sandsynlig ikke, da svjv. de fleste PC mikrofoner er af den
dynamiske type. Der er dog nu kommet en del ECM mikrofoner på markedet
også til PC, men en stor del af dem bruger et lille knapbatteri, der kan
holde i flere år. Du kan heller ikke bruge den type ECM, hvor selve
signalkilden leverer strømmen til mikrofonens kondensator, (fx. Grundig
og Toa knaphulsmikrofoner).

> selv om det skulle lykkes mig at udskifte minijack stikket med et "MAC minijack" stik?

Men hvis du kan adskille signal fra strøm, så burde selv en mikrofon med
ekstern strømforsyning kunne bruges, men det gælder så om at vide,
hvilke kontaktpunkter i stikket, der er strøm og hvilke signalkilde. -
Og lige hvordan farvekoderne er fordelt, _kan_ jeg ikke huske.., og
det er pokkers lidt, der er af data om PlainTalks opbygning..

Det er muligt, du kan få den ene kanal til at virke (mono), og hvis du
så kan finde det loddepunkt, der tager den anden kanal, så kunne du
måske lave en kortslutningslodning, så du får signal i begge kanaler men
stadig kun i mono. - Og det vil være fuldstændig på egen regning og
risiko !! - Hvis der fx. er garanti på den computer, du prøver det p,
ogers korsltsnoget i den ve frsøeer al garanti bortfaldet, med mindre du
har en såkaldt 'idiotforsikring', der dækker for alt.

Jeg turde ikke gøre forsøget...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 03-12-03 16:49

Jeg har nu købt et Labtec Axis-711 USB Digital Headset - så er jeg da
forhåbentlig sikker?

Fandt det til 200kr (inkl. forsendelse!) på eBay

Tak for alle svarene.

Mvh
Anders