winxp el. win2000 på OS X
Fra : [4660] Carsten Peter~

Dato : 28-11-03 13:45

Hej jeg skal hjælpe en med at indstallere OS X på imac G4 og skal osse have
win2000 på eller winxp, skal win indstalleres på en partion eller under OS X
? eller hvordan hænger det sammen... jeg grøn med hensyn til mac.
MVH
carsten

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-11-03 15:01

[4660] Carsten Petersen <c.p@privat.dk> wrote:

> Hej jeg skal hjælpe en med at indstallere OS X på imac G4 og skal osse have
> win2000 på eller winxp, skal win indstalleres på en partion eller under OS X
> ? eller hvordan hænger det sammen... jeg grøn med hensyn til mac.

Windows kører i en emulator (virtualpc - www.microsoft.com/mac) under
macosx - selve harddisken ligger som en fil i macosx's filsystem, så du
behøver ikke partitionere harddisken med henblik på at der skal være en
partition til emulatoren.

Virtualpc kan vist benytte sig af "rene" pc harddiske og partitioner,
men selv har jeg ikke prøvet det.

Jeg ville foreslå at installere windows 2000, som i funktionalitet og
stabilitet er omtrent så god som xp.

- Jørgen

Fra : Anna

Dato : 28-11-03 15:24

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> men selv har jeg ikke prøvet det.
>
> Jeg ville foreslå at installere windows 2000, som i funktionalitet og

Rigtigt Jørgen, jeg vil dog gerne lige tilføje at der ofte er mange
problemer mht. manglende og fejlfyldte drivers til win2000 og dermed kan
det godt være svært at få til at fungere ordentligt hvis man har mange
eksterne enheder der skal virke. Hvis du ikke har det så er Win2k god
nok ellers vil jeg stærkt anbefale XP.

Mvh
Anna
--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-11-03 16:28

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> problemer mht. manglende og fejlfyldte drivers til win2000 og dermed kan
> det godt være svært at få til at fungere ordentligt hvis man har mange

Det anede jeg faktisk ikke, men jeg har også fjernet muligheden for at
virtualpc kan genkende usb-enheder, hvilket er min eneste mulighed for
at komme ud i windows-driver-hell

- Jørgen

Fra : Anna

Dato : 28-11-03 17:25

> [...]

> Det anede jeg faktisk ikke, men jeg har også fjernet muligheden for at
> virtualpc kan genkende usb-enheder, hvilket er min eneste mulighed for

Hej Jørgen,

Det er heller ikke nemt at vide med mindre man har været der... Jeg
ville heller ikke vide det hvis det ikke var fordi jeg for nyligt
skiftede fra PC siden. jeg kender en del der har opgraderet deres 2K til
Xp af samme årsager - jeg har dog heller ikke det helt store behov for
Windåze på min mac (og da slet ikke med eksterne enheder). Jeg har kørt
98 ind til nu og det har klaret mine behov fint. Jeg regner dog med at
opgradere til XP nu hvor MS ikke længere udvikler til 98 - ønsker ikke
at min pc bank løsning ikke er 200 % sikker...

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 19:38

Hej Anna

Der findes en hel række 'Service Releases' til Win2000, som ligger frit
til download på MS's hjemmeside under Windows 2000 downloads. Disse
retter langt hovedparten af de fejl, der ellers er i Win2k. - Jeg mener
også, man stadig kan kontakte MS pport og få tilsendt en 'main update
CD' til Win2000, hvor de nødvendige opdateringer er samlede, - eller var
det kun for deres 'Business Solutions'? - Jeg er jo heldigvis ude af det
MS support nu, så jeg følger ikke så meget med mere....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Anna

Dato : 28-11-03 20:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> det kun for deres 'Business Solutions'? - Jeg er jo heldigvis ude af det
> MS support nu, så jeg følger ikke så meget med mere....

Jo det har du helt sikkert ret i - der findes jo masser af updates og
sikkert også mange forbedringer. Jeg kan kun referere til nogle af mine
venner som nu har besluttet at opgradere fordi der er alverdens
problemer med de eksterne enheder på trods af opdateringer - men måske
er det en speciel kombination af enheder der gør det.... Det skal jeg
ikke kunne sige

hygge

Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 19:30

Hej Carsten - og Jørgen

Jørgen Tietze wrote:

> [...]
> macosx - selve harddisken ligger som en fil i macosx's filsystem, så du
> behøver ikke partitionere harddisken med henblik på at der skal være en

Hvis det er OS X.3 - altså Panther, kan der være visse problemer med
VirtualPC 6.x iflg. MS's egen site. - En ver. 7 er på vej, en hvornår
den kommer vides ikke.

> Virtualpc kan vist benytte sig af "rene" pc harddiske og partitioner,
> men selv har jeg ikke prøvet det.

Jeg har prøvet det med VPC 4, og det var ikke nogen succes. VPC kunne i
9 ud af 10 tilfælde ikke finde C drevet...

Og VPC bør også ligge på samme disk/partition som selve Mac systemet, så
at lægge den på en seperat partition er heller ikke en god løsning. Sæt
også C drevet til at have en fast str.. - Den kan ellers finde på at
vokse urimelig meget, og det er svært at reducere den igen...

> Jeg ville foreslå at installere windows 2000, som i funktionalitet og
> stabilitet er omtrent så god som xp.

Ja enten Win2000 eller Win ME. XP er for tung og fylder enormt, og at
reducere i et windows system er jo noget af en jungle at bevæge sig ud
i... Og hvis der ikke kræves XP kompatibilitet, så er det også spild af
både tid og penge. - Desuden vil jeg mene, man skal op på mindst en
1000mhz Mac for at kunne køre emuleret XP i en rimelig hastighed.

Alternativt til VPC er der nu også BlueLabel i en X version, og den er
langt billigere, og såvidt jeg har læst på BL's hjemmeside, så er den
nyeste ver. også til brug med Win XP, og den skullevære hurtigere end VPC 6.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 20:45

> [...]

> Hvis det er OS X.3 - altså Panther, kan der være visse problemer med
> VirtualPC 6.x iflg. MS's egen site. - En ver. 7 er på vej, en hvornår

Det har du da ret i. Man er nødt til at blive på Mac OS X 10.2.x, hvis
men vil bruge VirtualPC. Det er lidt dumt, for nu at sige det mildt, men
Microsoft skulle vist arbejde på det.

> [...]
> langt billigere, og såvidt jeg har læst på BL's hjemmeside, så er den
> nyeste ver. også til brug med Win XP, og den skullevære hurtigere end VPC

Jeg synes bare ikke, det ser ud som om, den er kommet til Mac OS X.

<http://www.lismoresystems.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 22:40

Henrik Münster wrote:

> Det har du da ret i. Man er nødt til at blive på Mac OS X 10.2.x, hvis
> men vil bruge VirtualPC. Det er lidt dumt, for nu at sige det mildt, men
> Microsoft skulle vist arbejde på det.

"Skulle" arbejde - ja! - men hvor længe varer det? For et par måneder
siden skulle det være i beg. af nov.... Sidste uge fik jeg at vide af en
af mine 'internet venner' i USA, at det hele var udsat til feb. næste
år, - fordi MS ikke kunne få det 'internal equipped networking system'
til at virke mellem OS X og VPC ud på et alm. netværk..

> Jeg synes bare ikke, det ser ud som om, den er kommet til Mac OS X.
> <http://www.lismoresystems.com/>

Hm, det ser sådan ud, men det forstår jeg faktisk ikke! - Der står også,
at den ikke understøtter Windows højere end 98.... - Trods det, er der
en af mine venner i Israel, der kører X.2.8 + BlueLabel PE 1.8 med en
hebraisk version af Windows 2000! - Gad egentlig vide, hvad han er med
i... Jeg véd han har kontakt til folkene bag BLPE. ??? - Grunden til, at
jeg skrev det, var netop, at jeg havde fået det at vide af ham...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Anna

Dato : 29-11-03 08:37

> Det har du da ret i. Man er nødt til at blive på Mac OS X 10.2.x, hvis
> men vil bruge VirtualPC. Det er lidt dumt, for nu at sige det mildt, men
> Microsoft skulle vist arbejde på det.

Der går tilmed rygter om at den nye VPC bliver meget billigere - lad os
håbe at det passer.

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Karl Antz

Dato : 29-11-03 10:00

> Det har du da ret i. Man er nødt til at blive på Mac OS X 10.2.x, hvis
> men vil bruge VirtualPC. Det er lidt dumt, for nu at sige det mildt, men
> Microsoft skulle vist arbejde på det.

.... jeg bruger den da ellers aldeles uden problemer på 10.3.1 - faktisk
er den blevet en anelse hurtigere end under 10.2.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-03 15:31

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... jeg bruger den da ellers aldeles uden problemer på 10.3.1 - faktisk
> er den blevet en anelse hurtigere end under 10.2.

Ja, jeg tror mine hukommelsesmoduler har krydset hinanden. Det er G5
processoren, VPC ikke kan køre på. Jeg havde på en eller anden måde fået
det forvekslet med 10.3. Det var noget nyt, som VPC ikke virker på, men
nyt hardware og ikke ny software.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-11-03 23:30

> Hvis det er OS X.3 - altså Panther, kan der være visse problemer med
> VirtualPC 6.x iflg. MS's egen site. - En ver. 7 er på vej, en hvornår
> den kommer vides ikke.

Ikke generelt. Jeg kører VPC 6.1 med Windows 2000 SP4 på min PowerBook
G4 på arbejdet, og den emulerede pc er tilmeldt domænet Men der er
ingen problemer i 10.3 andet end en mindre hastighedsreduktion i forhold
til 10.2.

> [...]
> også C drevet til at have en fast str.. - Den kan ellers finde på at
> vokse urimelig meget, og det er svært at reducere den igen...

Nå, det er nu ikke noget problem med forskellige partitioner. Jeg har
også prøvet at have "C-drevet" liggende på en ekstern FW-disk uden det
gav problemer. Mht. den dynamisk disk, så er det vel kun et problem,
hvis man mangler diskplads.

> [...]
> både tid og penge. - Desuden vil jeg mene, man skal op på mindst en
> 1000mhz Mac for at kunne køre emuleret XP i en rimelig hastighed.

Jeg har afprøvet det. Noget langsommere end 2000, men man kan slå alle
de smarte effekter fra og især ClearType (skriftudjævning), samt skifte
udseendet til "Windows Classic" som er en slags 2000-klon uden så meget
farvegejl. Det kører faktisk acceptabelt. Men jeg bruger som sagt 2000
af administrative årsager.

> Alternativt til VPC er der nu også BlueLabel i en X version, og den er
> langt billigere, og såvidt jeg har læst på BL's hjemmeside, så er den
> nyeste ver. også til brug med Win XP, og den skullevære hurtigere end VPC 6.

Hmmm, på <http://www.lismoresystems.com> står der ikke noget om en OS
X-version. Men der er lidt info om deres planer på
<http://macwindows.com/lismore2.html>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Karl Antz

Dato : 29-11-03 10:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Og VPC bør også ligge på samme disk/partition som selve Mac systemet, så

> at lægge den på en seperat partition er heller ikke en god løsning.

Også hos mig ligger den på en anden partition end Mac-systemet, og det
kører helt uden problemer.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 02:17

Hej Karl

Hvilken maskine har du da? - VPC 4 og 5 ville ikke køre på andet end
startdisken, hverken på mine Beige G3/233DT eller G3/300AV. - Det samme
gælder i øvrigt også for Softwindows 95/98... (SW ver. 4.x og 5.x).

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 30-11-03 22:40

> [...]

> startdisken, hverken på mine Beige G3/233DT eller G3/300AV. - Det samme
> gælder i øvrigt også for Softwindows 95/98... (SW ver. 4.x og 5.x).

Karl refererer til samme version af VPC, som jeg: 6.1. Så evt. problemer
som vers. 4 og 5 måtte have haft, er tilsyneladende ikke gældende for
vers. 6.x.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-11-03 15:44

> [...]

> Hvis det er OS X.3 - altså Panther, kan der være visse problemer med
> VirtualPC 6.x iflg. MS's egen site. - En ver. 7 er på vej, en hvornår

Det kører helt fint på Mac OS X 10.3.1 her.

> [...]
> også C drevet til at have en fast str.. - Den kan ellers finde på at
> vokse urimelig meget, og det er svært at reducere den igen...

Det kører også fint på andre partitioner her.

> [...]
> både tid og penge. - Desuden vil jeg mene, man skal op på mindst en
> 1000mhz Mac for at kunne køre emuleret XP i en rimelig hastighed.

Der er jo en verden til forskel på Windows 2000 og Windows ME, så jeg
synes det er en underlig sammenblanding. Efter min mening er der ingen
grund til at gå efter andet end Windows 2000 eller Windows XP, da det er
de mest moderne systemer. Microsoft udvikler ikke til Windows 98 mere,
så det er nok ikke det bedste valg og Windows ME er jo kendt for at være
en notorisk ballademager, så den skal man nok holde sig fra.

> Alternativt til VPC er der nu også BlueLabel i en X version, og den er
> langt billigere, og såvidt jeg har læst på BL's hjemmeside, så er den
> nyeste ver. også til brug med Win XP, og den skullevære hurtigere end VPC 6.

Lismore Systems har spøgt længe med BlueLabel, men det har aldrig været
nogen rigtig god løsning og det kan slet ikke konkurrere med Virtual PC
når det kommer til at levere en komplet fungerende løsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-03 20:45

> [...]

> have win2000 på eller winxp, skal win indstalleres på en partion eller
> under OS X ? eller hvordan hænger det sammen... jeg grøn med hensyn til

Ikke for at fornærme dig, men hvis du intet aner om Mac, så er du da
ikke den rette at vælge til at hjælpe. Ikke at der er noget galt i det.
Det er da en ærlig sag. Jeg aner intet om Windows, og jeg ville også
nødig skulle stå for at installere Linux på en computer.
jeg synes, der har været en del spørgsmål på det sidste, fra
folk, der intet aner om Mac, men skal hjælpe nogen. Det er fint at
spørge her, men jeg frygter, de ofte ved mindre, end vi tror. I dette
tilfælde kan det være, Carsten tror, man bare kan installere Windows på
den. Mange tror fejlagtigt, at alle computere bare kan køre Windows, men
det er jo langt fra tilfældet. En Sun Sparcstation kan vel heller ikke
køre Windows.
Når vi så skal hjælpe, så slynger vi ud, at de bare kan
installere VirtualPC for at køre Windows, MS Office for at udveksle
dokumenter osv. Men det er programmer til adskillige tusinde kroner, og
computerbrugere plejer at kvie sig ved blot at skulle give $15 for et
sharewareprogram. Mange bruger piratkopier, men er man ikke kendt med
Mac, så har man nok heller ikke forbindelser, så man kan skaffe
piratkopier af programmer til Mac. Spørgsmålet er, om vi ikke burde være
mere grundige og pædagogiske i vores svar. Meget af det, vi tager for
givet, er jo ikke almen viden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 01-12-03 10:05

> Spørgsmålet er, om vi ikke burde være
> mere grundige og pædagogiske i vores svar. Meget af det, vi tager for
> givet, er jo ikke almen viden.

Eller evt. få taget os sammen til at få lavet en FAQ.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 13:17

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Eller evt. fa taget os sammen til at fa lavet en FAQ.

Den har vi da,, der er bare inegn der skriver iden - tror Joans er den
hidtil enenste.

--
Morten

Fra : Jesper

Dato : 28-11-03 21:49

> [...]

> win2000 på eller winxp, skal win indstalleres på en partion eller under OS X
> ? eller hvordan hænger det sammen... jeg grøn med hensyn til mac.

Windows installeres i en Drive Container som kører under Virtual PC
emulatoren. Jeg vil stærkt anbefale at du holder dig til Win 2000, da XP
er langsomt ad H... til.
global village idiots. - Paul Ginsparg.