Antenne til basestation
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-03 23:07

Jeg går og pønser på at kunne sætte min basestation og dermed
kabelmodemmet ned i kælderen. Det vil hjælpe lidt på kabelrodet på mit
kontor. Desværre har jeg tidligere lavet et preliminært forsøg med det,
og signalet oppe i huset, som har 1. sal, var ikke imponerende.
Hvordan kan man få bedre signal? Man kan selvfølgelig købe sådan
en antenne fra Dr. Båt. Jeg læste bare engang lidt om antenner, uden dog
at blive ekspert. Som jeg forstod det, så virkede den slags passive
antenner blot ved at koncentrere signalet i en bestemt retning. Lidt
ligesom en parabol i en lygte. Men det øgede ikke signalet. Vil man gøre
signalet kraftigere, kræver det en forstærket antenne, og så løber man
ind i problemer med, at man kun må sende med en hvis styrke etc. Når en
antenne således kaldes rundstrålende og ikke retningsbestemt, betyder
det, at den sender rundt i en "lagkagefacon". Til gengæld sender den
ikke opad eller nedad. Og derfor vil den nok ikke gavne mig nede i
kælderen. Eller har andre mere viden om den slags?
Så hvad skal jeg gøre? Nogen siger, at Apples Airport
basestation ikke sender forfærdeligt kraftigt. Vil det hjælpe at købe en
base af et andet mærke? De er jo ikke så dyre. Eller er de nye Extreme
Airport baser kraftigere? Det lyder jo lidt sådan mellem linierne, men
det er måske bare salgsgas. Man kunne også have to baser i huset og lade
dem sende signalet rundt. Man kan jo godt lave en trådløs kæde af baser.
Vi vil nødig skulle til at trække kabler rundt i huset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-11-03 01:11

Hej

Henrik Münster wrote:
> [...]
> ikke opad eller nedad. Og derfor vil den nok ikke gavne mig nede i
> kælderen. Eller har andre mere viden om den slags?

Jeg ville satse på noget retningsbestemt. Det indebærer også at signale
bliver koncentreret om et mindre område og vil derfor i området hvor
signalet har retning, øges.

Jeg kan i øvrigt henvise til følgende bog: Jochen Schiller: "Mobile
Communications" Prøv at søge på Google efter den. Forfatteren har en
hjemmeside som indeholder en række slides som er lavet i forbindelse med
bogen. En af disse slides beskæftiger sig i øvrigt med signalers
opførsel i rum og landskaber. Det er selvfølgelig meget teoretisk, men
giver en idé om hvilke antennedesigns der kan løse konkrete problemer.

> [...]
> dem sende signalet rundt. Man kan jo godt lave en trådløs kæde af baser.
> Vi vil nødig skulle til at trække kabler rundt i huset.

Airport Extreme kører 802.11g -- ikke sandt. Så vidt jeg husker er
signalet noget kraftigere fordi 802.11 er mere skrøbeligt overfor
forhindringer (mure, metal, anden stråling...). Så dér er ingen fordel.

Jeg har i øvrigt undret mig over Airport basestationernes design. Jo
tak, de ser fikse ud, men det kan ikke være optimalt at have en intern
antenne. Af den gund valgte jeg blandt andet et accespoint af et andet
mærke som også kostede 1/3 og kan en del mere (i øvrigt med samme indmad
+/-).

Men jeg vil ikke være optimist med hensyn til at få et stabil
forbindelse gennem et gulv. Hvad er det lavet af.

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-03 14:20

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Jeg ville satse på noget retningsbestemt. Det indebærer også at signale
> bliver koncentreret om et mindre område og vil derfor i området hvor
> signalet har retning, øges.

Men vi vil jo gerne kunne bruger computerne rundt om i hele huset.

> [...]
> Af den gund valgte jeg blandt andet et accespoint af et andet mærke som
> også kostede 1/3 og kan en del mere (i øvrigt med samme indmad +/-).

Det kunne jeg også sagtens finde på. Jeg ville bare gerne høre fra nogen
med praktisk erfaring for at få bekræftet, at andre basestationer rent
faktisk rækker længere.

> Men jeg vil ikke være optimist med hensyn til at få et stabil
> forbindelse gennem et gulv. Hvad er det lavet af.

Ja-jo. Det er godt nok noget en lille smule tykt beton, der er mellem
kælder og stueetage. Jeg har eksperimenteret med det, og der går skam en
del signal igennem. Det hjælper også at anbringe basestationen på et
højt skab, så den er lige under loftet. Måske kunne jeg hænge den ved
kældertrappen. Så er den jo oppe i højde med stueetagen, men alligevel
gemt væk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-11-03 14:14

> Så hvad skal jeg gøre? Nogen siger, at Apples Airport
> basestation ikke sender forfærdeligt kraftigt. Vil det hjælpe at købe en
> base af et andet mærke?

Jeg skiftede min Apple base ud med en Linksys 54Mbit, som "desværre" gik
i stykker. Den viste sig ikke at være meget kraftigere end Apples base,
men var som sådan et godt og meget gennemtænkt produkt - meget let at
sætte op men med en del avancerede muligheder. Jeg endte så med at sælge
den "bytter" jeg fik og købte en af netgears 11Mbit baser
http://www.netgear.com/products/wireless.html. Jeg synes den sender
kraftigere og er godt tilfreds med den - og så var den svine billig,
vist nok ved en fejl var den sat til kr. 400,- hos ITbutikken.

Med Apples base og Linksysen overvejede jeg også ekstern antenne. Jeg
snakkede bl.a. med folk hos http://www.microlan.dk/ som vidste god
besked. De mente at på Linksys'en kunne en retningsbestemt antenne godt
ha' hjulpet. (Min TIBook lider jo i forvejen af svag modtagelse.) Jeg
havde bl.a. kik på denne http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=206
omend Microlan mente at det ku' være et problem med en antenne, som sad
direkte på basen. "Hvis nu basen skubbes så ryger forbindelsen", som de
sagde.

Men det med antenner er vist lidt af en "trial and error" videnskab. Det
der virker et sted virker ikke et andet sted. Du kunne jo også bygge din
egen antenne. En dåse og få elektronikkomponenter og så er du kørende
http://flakey.info/antenna/waveguide/

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-03 15:31

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> sender kraftigere og er godt tilfreds med den - og så var den svine
> billig, vist nok ved en fejl var den sat til kr. 400,- hos ITbutikken.

Tak fordi du ville dele dine erfaringer. Det er ellers blevet billigt,
sådan noget udstyr. Da Apples Airport kom frem, var det meget billigt i
forhold til tilsvarende pc-udstyr, der dengang slet ikke blev brugt af
private. Og tænk så på, at jeg gav kr. 3.200,- for en Apple Airportbase
for et år siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg