Hjælpen til Viborg Amts hjemmeside
Fra : mc-stup

Dato : 27-11-03 18:09

Pænt godaften!

Jeg takker så mange gange for jeres hjælp til at kigge www.viborgamt.dk efter
i sømmene. Efter alle mulige andre historier om alt muligt andet, fik jeg dog
en strikket sammen med en illustration af siden med kortoplysninger og det grå felt.

Nå, men jeg forventer nu ikke, at det vælter noget på amtsgården, men lidt
kommer der måske ud af det, nu hvor miljøministeren ser på sagen.

Men tak til jer alle for et baggrundsbidrag.

Mvh

Niels Hansen, Thisted Dagblad

PS: hvis nogen kan holde til mine udgydelser, ligger teksten herunder og tigiv
mit brud på en eller anden netiketteregel.....))):

Viborg Amt hænger fast i Internettet

I glæden over at være helt fremme i de teknologiske sko, har amtet
hægtet en del borgere af den demokratiske proces

Debatten om forslaget til den nye regionplanen 2005 for Viborg Amt har
udelukkende kørt på Internettet.
Formanden for amtets miljø- og teknikudvalg, Bjørn Westh (S), glæder sig
over, at mange borgere end tidligere har kommenteret forslaget, men der
er skår i glæden. Folketingsmedlem Inger Støjberg (V) har blandt andet i
Thisted Dagblad kritiseret, at amtets hjemmeside ikke fungerer for alle
typer af computere, og hun har nu bedt miljøminister Hans Chr. Schmidt
(V) om at vurdere, om amtet er kommet på kant med Grundlovens krav om,
at alle borgere skal have lige adgang til at deltage i den demokratiske
proces.
Viborg Amts hjemmeside er nemlig indrettet med de seneste og nyeste
softwareelementer, der betyder, at computere og programmer, der er blot
et par år gamle, ikke kan bruges. - Det er helt unødvendigt, siger
ansvarshavende chefredaktør Aksel Brinck fra mediehuset »ncom«, der
udgiver flere computerblade og styrer flere professionelle hjemmesider
om internet- og computerteknologi. Han prøvede selv at finde blandt
andet kort- og arealoplysninger på amtets hjemmeside, og opgave efter 10
minutter.
- Jeg kan se, at de bruger elementer, der er alt for tunge og
unødvendige, siger Aksel Brinck, der henviser til eksempelvis
meteologisk institut, der kan vise kort og fotos uden problemer. Han
forklarer, at blot fordi man KAN, så behøver man ikke at bruge det
nyeste hele tiden. - En offentlig myndighed bør træde et enkelt skridt
tilbage, så alle kan være med, siger han.
- Jeg vil nødig sidde med et almindeligt modem og vente på de tunge
elementer. Aksel Brinck siger, at en offentlig myndighed i positiv
forstand bør bruge laveste fællesnævner for de tekniske dele. Et andet
problem er også, at enten kan man bruge international standard for
internettet eller også kan man bruge Microsoft-standard. Bjørn Westh er
uforstående over for kritikken, men erkender, at han ikke selv har den
tekniske viden til at vurdere, om amtets hjemmeside er god eller dårlig:
- Jeg vil give det tilsagn om, at det skal gøres bedre, siger han og
siger, at amtet sandsynligvis også vil producere et »normalt«
regionplanforslag, når idéfasen er overstået. - Og så vil jeg også
afvente ministerens vurdering.
Thisted Dagblad har bedt en computernyhedsgruppe på Internettet om at
afprøve amtets hjemmeside, og her er der også en samstemmende mening, at
viborgamt.dk er alt for besværlig og afhængig af alt det nyeste i hard-
og software.