RAM til Lombard
Fra : Jonas Voss

Dato : 26-11-03 12:58

Jeg skal investere i noget RAM til en Lombard, helt præcis en 256
klods SO-DIMM.

Jeg har kigget på EDB-Priser, og på Computerstore, men jeg får nogle
ret forskellige priser, på noget der tilsyneladende er enslydende
produkter.

Derfor, skal det være low-profile RAM, eller bare almindelig standard
SO-DIMM RAM til sådan en fætter?

   "The ability to enslave a planet is insignificant
   next to the power of the Macintosh" -- Darth Vader

Fra : Per Tøfting

Dato : 26-11-03 17:31

Jonas Voss wrote:
> [...]
> produkter.
>
> Derfor, skal det være low-profile RAM, eller bare almindelig standard

Ved at søge på www.google.dk med ordene "lombard" og "so-dimm" fik jeg
et par intressante links:

http://www.transintl.com/technotes/512forg3pb.htm

Der siger, at til det ene slot (Bottom Slot) skal det være low-profile
RAM og til det andet slot (Top Slot) kan være high-profile RAM. Se også
figuren på siden.

Det samme siges på denne side:

http://www.ramjet.com/pbg3w.asp

Og denne side siger, at det skal være low-profile RAM:

http://www.lowendmac.com/pb2/lombard.shtml

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-03 22:13

Per Tøfting <u771528@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>
> Det samme siges på denne side:
>
> http://www.ramjet.com/pbg3w.asp
>
> Og denne side siger, at det skal være low-profile RAM:

Det var mit indtryk, at SO-DIMM betyder Small Outline DIMM, og dermed er
det særligt små klodser. Jeg købet RAM til en gammel iMac forrige år.
Det var nøje angivet, at i den skjulte slot skulle det være en ekstra
lav klods på så vidt jeg husker 1 1/8 tomme. Jeg bestilte to klodser, og
det var kun på 1 tomme og dermed mindre end den originale. Jeg fik at
vide, at RAM-klodser simpelthen er blevet mindre siden dengang. Så det
skulle ikke være noget problem at få klodser, der fysisk er små nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-11-03 19:45

Jonas Voss - voss@null.dk on 26/11/03 12:58 wrote:

> Derfor, skal det være low-profile RAM, eller bare almindelig standard
> SO-DIMM RAM til sådan en fætter?

Det kan være et problem at bruge standard RAM til en Lombard, da de fleste
nyere ramklodser kun viser sig det halve af hvad de virkelig er. En lombard
er for gammel til at kunne håndtere en stor del af de nye klodser. Vil du
være helt sikker så går du ind på kingston.com og finder den klods der
passer præcist til en lombard. Det er lidt dyrere, men sparer dig garanteret
for en masse bøvl.

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-12-03 20:07

In dk.edb.mac, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> passer præcist til en lombard. Det er lidt dyrere, men sparer dig garanteret

Og det gjorde jeg så, og jeg fik den sat i dag. Tak for hjælpen, også
til alle jer andre der svarede.

BOFH-excuse: CPU radiator broken

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-11-03 21:46

In article <bq24go$1t88oh$1@ID-112111.news.uni-berlin.de>, Jonas Voss wrote:
> [...]
> produkter.
>
> Derfor, skal det være low-profile RAM, eller bare almindelig standard

Jeg har en 256 MB som er taget ud af en PB G3 med bronze-keyboard. Jeg er
ikke sikker på om det var en lombard men jeg tror det.
Den er er nok high-profile - jeg mener den sad øverst.
Smid mig en mail hvis du er interesseret.

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 22:28

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Derfor, skal det vaere low-profile RAM, eller bare almindelig standard
> SO-DIMM RAM til sadan en faetter?

Mener at den i lighed med Pismo'en ikke kraever low profile (blev
foerst aktuelt med PBG4 og iBog), husk at den kun kan spise 256 klodser,
og disse er underlagt samme elektriske begraensninger som de foerste
iMac'er, og begge arter af PowerMac G3.

kig her efter de elektriske specs:

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/hardware2.html>

Envidere er stort set alle SO-DIMM's i dag low profile. naar det
drejer sig om Kingston klodser, har jeg ofte vaeret ude for at klodser
der ifoelge modelbeskrivesen ikke burde vaere lowprofile alligevel er
det.

--
Morten