apple panther
Fra : Anna

Dato : 21-11-03 14:55

Hej Gruppe

Har lige et hurtigt spørgsmål: Har lige købt en 12" powerbook mac som
det viser sig ikke har Panther med sig... skumle! Kan man få en update
fra butikken eller mac free of charge?

Mvh
Anna

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-11-03 15:39

"Anna" <notworking@stofanet.dk> wrote in message
> Har lige et hurtigt spørgsmål: Har lige købt en 12" powerbook mac som
> det viser sig ikke har Panther med sig... skumle! Kan man få en update
> fra butikken eller mac free of charge?

Jeg ville umiddelbart brokke mig i butikken.

Men du kan også bestille en opdatering ved Apple:

http://www.apple.com/dk/macosx/uptodate/

De skal kun have dækket deres forsendelsesomkostninger. Jeg ved ikke helt
hvornår det begyndte at koste 159 kroner at sende en cd med posten i
Danmark, men det er hvad de kræver.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-03 16:51

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Jeg ville umiddelbart brokke mig i butikken.

Det ville jeg nok også prøve. Man kan vel forvente, at en splinterny
computer af nyeste model har det aktuelle styresystem. Men det er ikke
sikkert, den går. Det kommer nok lidt an på, hvor meget man har haft
mulighed for at studere operativsystemet.

> [...]
>
> De skal kun have dækket deres forsendelsesomkostninger. Jeg ved ikke helt
> hvornår det begyndte at koste 159 kroner at sende en cd med posten i

Den kommer skam også helt fra Irland Der er jo også nogen
omkostninger forbundet med at sikre, at man rent faktisk har købt en
computer, som giver ret til opdatering.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anna

Dato : 24-11-03 07:35

> [...]
>
> Den kommer skam også helt fra Irland Der er jo også nogen
> omkostninger forbundet med at sikre, at man rent faktisk har købt en

Tak for hjælpen - butikken henviste også til at Apple sender en
upgradering til "forsendelsesomkostninger" - vejer pakken 5 kg? Det
er da en hæftig forsendelsespost må jeg nok sige - Apple skal vist
overveje at skifte shipping virksomhed *GG*

mvh
Anna

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-03 16:10

> [...]

> er da en hæftig forsendelsespost må jeg nok sige - Apple skal vist
> overveje at skifte shipping virksomhed *GG*

Jamen, der er da også omkostninger til at modtage dit brev, læse og
godkende kvitteringen, der giver dig ret til at købe en opgradering,
pakke din opgradering og køre den til posthuset. De personer, der er
involveret i det, skal da også have løn. Og i dag rækker 159,- kr. ikke
til frygteligt mange minutters løn. Da slet ikke, når der skal tages
forsendelsesomkostninger ud af det beløb.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 24-11-03 16:25

> [...]
> til frygteligt mange minutters løn. Da slet ikke, når der skal tages
> forsendelsesomkostninger ud af det beløb.

Når alt kommer til alt, burde Anna ikke fra starten ha fået Panther med
i købet?

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-03 20:40

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Når alt kommer til alt, burde Anna ikke fra starten ha fået Panther med
> i købet?

Det er lidt svært at svare klart på. Hvis man køber en Mac hos Fredgaard
eller lignende fysisk butik, og den har været på lager i måske to
måneder. Kan man så forlange, at de lægger en Panther oveni? Var det et
tv, man havde købt, var der jo ikke blevet lagt noget ekstra oveni. Man
skal jo ikke bare forlange og forlange. Der skal jo være rimelighed i
tingene for begge parter. Noget andet er, at hvis man ved lidt om
tingene og ved, at Panther er kommet, så kan man måske forhandle lidt
med dem. Da Fredgaard næppe lige har en Panther opgradering liggende, så
kan man måske i stedet forhandle dem kr. 159,- ned i pris.
Køber man derimod direkte fra Apple Store, så ville jeg nok
forvente at få Panther med. Apple har vel ikke en computer på lager i
måneder, men pakker den efter behov. Så er det jo ikke svært at lægge en
10.3 cd med i kassen. Vi venter jo på en iMac til min mor, og jeg er
spændt på, hvad der følger med. Da vi bestilte den, stod der højt og
tydeligt på Apple Store, at iMac blev leveret med det nye Mac OS X 10.2.
Så er det vel vanskeligt bagefter at forlange at få 10.3 med.
Vi der går op i computere vil nok mene, at den helst skal have
det seneste styresystem. Andre vil nok mene, at 10.2 kan fungere aldeles
udmærket, og det har de jo på mange måder ret i. Og det er vel svært at
finde sammenlignelige situationer indenfor andre varer.
Da jeg købte min første Mac, var det en Performa 475, som Bilka
havde på tilbud til kr. 4.750,- med skærm i 1995. Den var vel allerede
ved at være en ældre model, men den var jo også billig. Den blev leveret
med System 7, mens System 7.5 allerede var kommet. Det tænkte jeg
overhovedet ikke på dengang. Der var jo ikke noget internet, hvor jeg
konstant blev mindet om, at jeg havde et gammelt system. Jeg sad bare
derhjemme, skrev breve, lavede regnskab og spillede spil uden at bekymre
mig om systemversioner. Jeg vil næsten tro, at de fleste computerkøbere
har det på samme måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-11-03 02:36

Anna wrote:
> [...]
>
> Har lige et hurtigt spørgsmål: Har lige købt en 12" powerbook mac som
> det viser sig ikke har Panther med sig... skumle! Kan man få en update

Tillykke med den lille ny

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Anna

Dato : 24-11-03 07:35

Henrik Lindskou <Sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Tillykke med den lille ny

Tak for det - den er rigtig nuttet

Mvh
Anna

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-11-03 07:55

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> Tak for det - den er rigtig nuttet

Velkommen i 12" klubben.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen on 12" AluBook

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-11-03 15:56

> Velkommen i 12" klubben.
>
> /Preben

Også velkommen herfra, Anna, vedr. forsendeleslsesudgifter: Har Apple
sagt at den vejer 5 kg? I så fald, så er den vist også pakket særdeles
forsvarligt ind! Den Panther æske jeg købte, vejede max. 1 kg!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge