FSCK
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-03 23:51

Jeg kører nogle gange en FSCK efter at have bootet i single user-mode.
Det er rart at få kontrolleret harddisken en gang imellem. Men på en
nyformateret harddisk til OS X 10.3 nægter den umiddelbart at køre,
fordi harddisken er journaliseret. Det mener jeg nu ikke at have slået
til, men det er det måske som standard.
Man skal anvende parameteren -f for at tvinge den til at køre.
Det ser også ud til at virke fint, men hvorfor skal man det? Og har det
nogen bivirkninger?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 00:11

On Wed, 19 Nov 2003 23:51:26 +0100, Henrik Münster wrote:

> [...]
> nyformateret harddisk til OS X 10.3 nægter den umiddelbart at køre,
> fordi harddisken er journaliseret. Det mener jeg nu ikke at have slået

det er det.

> Man skal anvende parameteren -f for at tvinge den til at køre.
> Det ser også ud til at virke fint, men hvorfor skal man det? Og har det
> nogen bivirkninger?

nej - du kan også brug en -yf option så behøver du ikke svare den såfremt
den finder uregelmessigheder. -f optionen betyder blot at du tvinger
fsck_hfs tuil at tjekke diske selvom den er jourttnaliseret og det dermed
ikke brude være nødvendigt.

--
morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 11:55

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> den finder uregelmessigheder. -f optionen betyder blot at du tvinger
> fsck_hfs tuil at tjekke diske selvom den er jourttnaliseret og det dermed

Jeg har fundet en lille artikel om det hos Apple. Til oplysning for
interesserede:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107249>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Platte Povl

Dato : 20-11-03 19:34

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Man skal anvende parameteren -f for at tvinge den til at køre.
> Det ser også ud til at virke fint, men hvorfor skal man det? Og har det

på volumes som du opretter etc. under installationen er Journalling på
by default - for allerede eksisterende volumes er det ikke. Slå det selv
til i det dér diskutility i applications->utilities. Der er intet
performanceloss, og det er en rigtig god ting at have. Og læs artiklen
som blev postet andetsteds i denne tråd.. den er af prima kvalitet.

Svjv er det ikke længere nødvendigt at fsck'e, undtagen under alvorlige
omstændigheder. Og at bruge fsck -y er en dårlig idé, selvom den kan
anbefales til folk der er lidt dovne/lidt ligeglade med deres data :(

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 21:21

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> [...]
> performanceloss, og det er en rigtig god ting at have. Og læs artiklen
> som blev postet andetsteds i denne tråd.. den er af prima kvalitet.

Det lader nu også til, at journaled er sat til på min PowerBook. På den
lavede jeg bare en simpel opgradering, da jeg installerede Panther. Og
jeg mener bestemt ikke, jeg har indstillet noget med disken. Så det
lader til, at Panther selv slår journaliseringen til. Der er vel heller
ikke de store ulemper ved det.

> Svjv er det ikke længere nødvendigt at fsck'e, undtagen under alvorlige
> omstændigheder. Og at bruge fsck -y er en dårlig idé, selvom den kan
> anbefales til folk der er lidt dovne/lidt ligeglade med deres data :(

Hvorfor er det så slemt? Så er man da sikker på, at der sker noget.
--
Henrik "this is a free license to continue after essentially unlimited
trouble has been encountered" Münster

Fra : Platte Povl

Dato : 20-11-03 22:22

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ikke de store ulemper ved det.

> Hvorfor er det så slemt? Så er man da sikker på, at der sker noget.

fordi det siger ja til alt som fsck spørger om.. fsck kan finde på at
spørge om ting der kan få negative følger ved svaret 'ja, gør det bare'

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:35

Platte Povl <p_povl@fatter-intet.dk> wrote:

> fordi det siger ja til alt som fsck spørger om.. fsck kan finde på at
> spørge om ting der kan få negative følger ved svaret 'ja, gør det bare'

Du læste ikke min signatur, vel? Der var et citat fra man FSCK om brugen
af -y.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Platte Povl

Dato : 20-11-03 22:28

Henrik Münster wrote:

> [...]
> jeg mener bestemt ikke, jeg har indstillet noget med disken. Så det
> lader til, at Panther selv slår journaliseringen til. Der er vel heller

sært.. jeg installerede ( ikke upgrade ) og formatterede, og min nye
systempartition fik Journalling. Men min gamle partition hvorpå mit
hjemmedir ligger, fik ikke Journalling. Det satte jeg manuelt til.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:35

> [...]

> systempartition fik Journalling. Men min gamle partition hvorpå mit
> hjemmedir ligger, fik ikke Journalling. Det satte jeg manuelt til.

Men den har du vel heller ikke installeret Panther på. Det kan være, det
kun er den partition, der er Panther på. Jeg har nemlig kun én
partition. En museknap - en partition.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Platte Povl

Dato : 22-11-03 00:54

Henrik Münster wrote:

> Men den har du vel heller ikke installeret Panther på. Det kan være, det
> kun er den partition, der er Panther på. Jeg har nemlig kun én
> partition. En museknap - en partition.

... ok .. jeg har ikke installeret panther på min hjemmedirs-partition
:p det gjorde jeg på min system-partition. min mus har 7 knapper, for at
være ekstra kontrær :p