Ny administrator
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-03 23:49

Jeg har siddet og leget (lidt rigeligt) med børnenes iMac. Jeg har bl.a.
eksperimenteret med at ændre mit eget brugernavn, og det faldt ikke så
heldigt ud. Den vil ikke rigtig godkende min adgangskode som
administrator.
Kan man oprette en ny administrator og slette den gamle? Hvordan
gør man det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-11-03 00:11

Henrik Münster wrote:

> [...]
> administrator.
> Kan man oprette en ny administrator og slette den gamle? Hvordan

Du logger ind som administrator opretter den nye administratorkonto.
Nu logger du ud og logger ind som den nye administrator og kan slette
den gl. administrator konto.

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 00:17

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Du logger ind som administrator opretter den nye administratorkonto.
> Nu logger du ud og logger ind som den nye administrator og kan slette
> den gl. administrator konto.

Det havde jeg tænkt, men jeg kan ikke få lov at åbne hængelåsen i
kontrolpanelet Konti. Jeg må slet ikke ændre noget nogen steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-11-03 09:05

Henrik Münster wrote:

> Det havde jeg tænkt, men jeg kan ikke få lov at åbne hængelåsen i
> kontrolpanelet Konti. Jeg må slet ikke ændre noget nogen steder.

Så er du ikke administrator.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 10:50

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Så er du ikke administrator.

Vel er jeg så. Jeg har bare rodet lidt rundt med mit brugernavn i
Netinfo Manager, så jeg kan ikke rigtig få computeren til at tro på det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-03 11:32

In dk.edb.mac, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Vel er jeg så. Jeg har bare rodet lidt rundt med mit brugernavn i
> Netinfo Manager, så jeg kan ikke rigtig få computeren til at tro på det.

Hvilke steder i NetInfo Manager ændrede du dit brugernavn? Huskede du
at gøre det under groups også?

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 12:25

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hvilke steder i NetInfo Manager ændrede du dit brugernavn? Huskede
> du at gøre det under groups også?

Øh næh. Det tror jeg ikke. Jeg er da ikke med i nogen grupper. Jeg er
udenfor ethvert sammenhold.
Jeg har bare leget lidt med Netinfo Manager, og det er åbenbart
lidt farligt. Heldigvis har jeg fået oprettet en ny bruger og slettet
den gamle. Og det er også lykkedes mig at flytte brugermapperne over på
en anden partition og indtaste de nye stier i Netinfo Manager eller som
den hedder på dansk: NetInfo-administrator.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-03 12:30

> Øh næh. Det tror jeg ikke. Jeg er da ikke med i nogen grupper. Jeg er
> udenfor ethvert sammenhold.

(:

Den første konto der laves på maskinen er tilknyttet gruppen 'admin'.
Hvis du ikke også ændrer dit brugernavn i den gruppe mister du dine
rettigheder som admin, skulle jeg mene i hvert fald.

> [...]
> en anden partition og indtaste de nye stier i Netinfo Manager eller som
> den hedder på dansk: NetInfo-administrator.

Det er jo fint. Til en anden gang skrev jeg en gang et svar til Janus
Sandsgaard om det med at ændre shortname, den kan læses her:

<http://shor.ter.dk/360993274>

"When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 13:22

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Det er jo fint. Til en anden gang skrev jeg en gang et svar til Janus
> Sandsgaard om det med at ændre shortname, den kan læses her:
>
> <http://shor.ter.dk/360993274>

Den vejledning duer jo kun, hvis man vil hedde Nanna. Jeg vil hedde
Henrik.
Men ellers var det da noget i den stil, jeg gjorde. Jeg fandt
mit shortname en masse steder og ændrede det. Måske var det ikke enormt
smart, at jeg var logget ind med det pågældende navn samtidig. Og måske
skulle jeg have logget ud bagefter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-03 14:15

> [...]

> mit shortname en masse steder og ændrede det. Måske var det ikke enormt
> smart, at jeg var logget ind med det pågældende navn samtidig. Og måske

Nok ikke 'enormt smart', nej.

(:

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 23:22

On Thu, 20 Nov 2003 13:22:20 +0100, Henrik Münster wrote:

> [...]
> mit shortname en masse steder og ændrede det. Måske var det ikke enormt
> smart, at jeg var logget ind med det pågældende navn samtidig. Og måske

problenmet var sgi da at du ikke kunne huske dit nye shortname og derfor
ikke kunne logge ind.

Nu ved du i alt fald hvordan du nuker netinfodatabasen og tvinger luna til
at køre setup programmet igen

--
morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-03 00:35

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> problenmet var sgi da at du ikke kunne huske dit nye shortname og derfor
> ikke kunne logge ind.

Jeg mener nu godt, at jeg kunne huske det. Det var computeren bare ikke
enig med mig i. Jeg prøvede de tre, jeg havde haft ændret mellem, men
den ville ikke acceptere nogen af dem.

> Nu ved du i alt fald hvordan du nuker netinfodatabasen og tvinger luna til
> at køre setup programmet igen

Det skal jeg love for. Jeg glæder mig til at prøve det på ct-scanneren i
morgen. Kommandoerne er vel stort set de samme på en Sun Sparc-station,
er de ikke?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 21-11-03 00:49

On Fri, 21 Nov 2003 00:35:23 +0100, Henrik Münster wrote:

> Det skal jeg love for. Jeg glæder mig til at prøve det på ct-scanneren
> i morgen. Kommandoerne er vel stort set de samme på en Sun Sparc-station,
> er de ikke?

Desværre har den ikke netinfo men prøv med /etc biblioteket istedet
det plejer at være sjovt. Husk -r optionen når du vil af med hele
biblioteker.

--
morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-11-03 17:44

Henrik Münster wrote:

> Det skal jeg love for. Jeg glæder mig til at prøve det på ct-scanneren i
> morgen. Kommandoerne er vel stort set de samme på en Sun Sparc-station,
> er de ikke?

Ikke helt.

Det nemmeste er nok "admintool". Hvis du må lave rettelser med dét, kan
du med sindsro klage til IT-afdelingen.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-03 19:38

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Ikke helt.
>
> Det nemmeste er nok "admintool". Hvis du må lave rettelser med dét, kan
> du med sindsro klage til IT-afdelingen.

Pokkers! De har lagt et pass-word på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 20-11-03 00:13

On Wed, 19 Nov 2003 23:48:39 +0100, Henrik Münster wrote:

> Kan man oprette en ny administrator og slette den gamle? Hvordan
> gør man det?

ja men gør det i den rækkefølge du selv beskriver - slettere du den
oprindelige, kan du ikke oprette den nye (med mindre root kontoen er
aktiveret) - man skal jo være admin for at oprette en admin konto
--
morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 02:43

> [...]

> oprindelige, kan du ikke oprette den nye (med mindre root kontoen er
> aktiveret) - man skal jo være admin for at oprette en admin konto

Jeg må hellere lige oplyse jer andre om, at Morten hjalp mig til at
ordne det over iChat. Jeg skulle logge ind i singele user-mode (æble-s
ved start) og så slette nogle filer. Så startede jeg forfra med
velkomstprogrammet til OS X, hvor man taster navn ind. Jeg fik så
oprettet en ny administrator-konto og kunne slette den, der ikke duede.
Jeg tror, de fleste af os kunne have godt af et Unix-kursus. Det
er faktisk spændende, og det er rart at kunne finde ud af det, når man
har problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 20-11-03 10:19

> [...]
> Jeg tror, de fleste af os kunne have godt af et Unix-kursus. Det
> er faktisk spændende, og det er rart at kunne finde ud af det, når man

Unix kursus er jeg også med på !
Men havde det ikke været nemmer at starte op fra CD og så lave et nyt
password ?

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 11:55

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Unix kursus er jeg også med på !
> Men havde det ikke været nemmer at starte op fra CD og så lave et nyt
> password ?

Jeg tror det ikke. Mit password var nemlig rigtig nok. Det var
brugernavnet, jeg havde rodet rundt med. Jeg ville lave et nyt
shortname, og det er åbenbart ikke noget, man gør ustraffet. Heldigvis
var det børnenes iMac, så der er ikke nogen data i den. Så gjorde det
ikke noget, at jeg skulle slette en bruger og oprette en ny.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-11-03 14:00

> [...]
> var det børnenes iMac, så der er ikke nogen data i den. Så gjorde det
> ikke noget, at jeg skulle slette en bruger og oprette en ny.

Ja, ja, typisk, slettede alle børnenes ting og siger så, at der ingen
data var.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 14:06

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ja, ja, typisk, slettede alle børnenes ting og siger så, at der ingen
> data var.

Jamen der VAR virkelig ingenting. Jeg har jo lige sat ny harddisk i
computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 20-11-03 16:35

> [...]
> var det børnenes iMac, så der er ikke nogen data i den. Så gjorde det
> ikke noget, at jeg skulle slette en bruger og oprette en ny.

det er jo netop derfor, når du bruger reset password, kan du se præcis
hvad brugerne hedder...
hvor er alle deres spil :))

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-03 16:43

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> det er jo netop derfor, når du bruger reset password, kan du se præcis
> hvad brugerne hedder...
> hvor er alle deres spil :))

De er væk. De fleste som f.eks. Pixeline ligger på cd og skal bare have
et lille styreprogram på harddisken. Og der var et forfærdeligt rod i
det. Så jeg benyttede lejligheden til at slette det hele, da jeg
installerede Panther. Og så fandt jeg på at købe en større harddisk, så
der er ingenting tilbage. Til gengæld har børnene fået deres egne
e-mailadresser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-11-03 16:21

> Jeg må hellere lige oplyse jer andre om, at Morten hjalp mig til at
> ordne det over iChat.

Se bare. Ikke helt dumt det der iChat, hva
Kan jo bruges til andet end "dum-smarte" bemærkninger.
(Det ikke er din kommentar, jeg hentyder til)

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen