Cache?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-11-03 22:10

Hej igen

"Cashe benyttes til dataudveksling mellem to lagre med forskellig
arbejdshastighed, fx mellem CPU´en
og RAM (L2-cache) samt mellem RAM og harddisken (diskcache)."

Jeg er med på at cachen "udligner" tidsforskellen,
men kan I komme med eksempler på dataudvekslings "typer"?
Og hvilke slags udveksling er der mellem RAM og HD (diskcache)?

På forhånd tak
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Peter Perlsø

Dato : 19-11-03 11:12

Lone Schmidt wrote:
> [...]
> men kan I komme med eksempler på dataudvekslings "typer"?
> Og hvilke slags udveksling er der mellem RAM og HD (diskcache)?

Cache er som sagt et datalager mellem en langsom hukommelse og en
hurtigere hukommelse eller en enhed som har brug for hukommelsesklumper
i hurtigt tempo.

Mellem CPU og RAM (systemhukomelse) sidder der som du ved L1 cache, L2
cache, og nogen gange L3 cache. Mellem harddisk og RAm sidder en
diskbuffer. osv

Pointen er, at adgang til RAM'en er relativt langsom ift. det tempo som
CPU'en arbejder i (sammenlign RAMens hastighed: 133 Mhz - med CPU'ens
ditto på 1 GHz og opefter.) Det resulterer i, at CPU'en normalt ville
komme til at vente i lang tid før den data den skal behandle kan blive
tilgængelig fra RAM'en.

Svaret er cache. En cache er en lille blok lynhurtig hukommelse, som
arbejder i samme tempo som CPU'en. Den er lille, men alligevel stor nok
tila t lagre de oftest brugte hukommelsesfragmenter, og derved
accellerere den dramatisk computerens hastighed.

Forestil dig, som eksempel, at du har en fabrik, hvor du står og bager
boller. Og du har brug for mel - hele tiden. Men den eneste der kan
hente mel er din mand/søn/whatever. Og det eneste sted der er mel er i
Smørumnedre 10 kilometer fra hvor din fabrik er.

I dette eksempel vil cachen være et midlertidigt lager for mel og
færdigbagte boller, som kun ligger 50 meter udenfor din fabrik. Så er
det meget nemmere at hente og bringe, mens du står og knokler med
bollerne! ;)

--

- Peter Perls¿ - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Morten Lind

Dato : 19-11-03 11:26

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> [...]
> færdigbagte boller, som kun ligger 50 meter udenfor din fabrik. Så er
> det meget nemmere at hente og bringe, mens du står og knokler med

Og derfor er jeg ekseglad for min L3cache på 1MB)))
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-11-03 17:18

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Og derfor er jeg ekseglad for min L3cache på 1MB)))
> M.
Tak for Jeres svar, og lige præcis med bager eksemplet, talte du,
Peter, på novice-niveauet, som gør det meget nemmere at forstå, når der
kommer et "dagligdagsbillede "på!

Og søde Morten, du fulgte den fint op, med at komme mit næste sprgsmål i
møde, nemlig, ar der må være forskellige størrelser på cacher, alt efter
behov?
og er L1 cache, L2 cache, L3 cache. et udtryk for størrelsen på
lagerpladsen? Joooe, MB, det må være størrelsen!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Peter Perlsø

Dato : 19-11-03 18:32

http://haxor.dk/ppc.html

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 19-11-03 20:13

ffgcd ddddccc xdccczx ghf g fffffffffffccvv Lone Schmidt

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-11-03 06:08

Bjørn Pedersen <mngj@jh.fg> wrote:

> ffgcd ddddccc xdccczx ghf g fffffffffffccvv Lone Schmidt
> <maillone@netscape.net> wrote:

Bjørn, dit budskab gik ikke klart igennem her?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-11-03 16:24

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Bjørn, dit budskab gik ikke klart igennem her?

Bare et online-kursus i 10-finger blindskrift
asdf ælkj

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-11-03 18:28

> Bare et online-kursus i 10-finger blindskrift
> asdf ælkj
>
> /Preben

Øee, hvis Bjørn har bestået prøven i 10- fingre blindskrift, så øjner
jeg da lys forude , for mit eget vedkommende!!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-11-03 20:52

> Og derfor er jeg ekseglad for min L3cache på 1MB)))
> M.

MB, betyder det Millioner Boller ?

OK, den var billig :)

--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-11-03 09:58

> [...]

> Jeg er med på at cachen "udligner" tidsforskellen,
> men kan I komme med eksempler på dataudvekslings "typer"?

Webindhold, iDisk i panther, clippings og oversatte dokumenter i
AppleWorks. IMAP kontoer i Mail og sikkert en masse andet.

> Og hvilke slags udveksling er der mellem RAM og HD (diskcache)?

Er der vist svaret på!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com