UNIX, cocoAspell, Panther?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-11-03 18:17

Hej igen

Den gode Preben har forklaret mig (på en måde så jeg kunne forstå
det! , at UNIX er "karakteristisk" ved at programmer og
indstillinger kører uden for kernen.

Kan der nævnes eksempler på andet som kører uden for kernen?

I andet indlæg læste jeg om cocoAspell, (Panther=version 1.4!), hvor der
blev snakket om at man kunne lægge det enten i /home/libr./ eller i
"roden" som jeg formoder er /HD/libr/ og er selve UNIX, er det rigtigt?

Hvis det er rigtigt, kan det så tænke at de, som har haft cocoAspell
problemer ved install. af 10.3, har haft den i /HD/libr./?

Jeg har nu tænkt mig at lægge min i /home/libr./ , så er det jo meget
nemmere at holde styr på, og tage back-up af.
Husk endelig at svare på novice niveau!
Er man bedre til at svare på pap plan, er det helt ok, det sprog
mestrer jeg også!

På forhånd tak ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-03 13:36

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> indstillinger kører uden for kernen.
>
> Kan der nævnes eksempler på andet som kører uden for kernen?

Jeg vil hellere vende det om og fortælle om hvad der kører i kernen. For
at køre noget på kerne niveau skal det installeres i
/System/Library/Extension i form af kext filer (kernal extensions). Du
kan tage i kig i mappen på din maskine. Apple fraråder udviklerere
generelt at lave udvidelser til kernen så det er ikke noget der optræder
hyppigt. Jeg husker kun logitech som har lavet en kext til deres
musedriver.

Kext udvidelser som er fejlbehæftede kan ødelægget systemet på lige fod
med mac os 9 og tidligere. En hyppig fejl har været usb udvidelsen.

> I andet indlæg læste jeg om cocoAspell, (Panther=version 1.4!), hvor der
> blev snakket om at man kunne lægge det enten i /home/libr./ eller i
> "roden" som jeg formoder er /HD/libr/ og er selve UNIX, er det rigtigt?

Dette har intet med kernen at gøre, men brugeropdeling og
adgangsstyring:

~/ for den enkelte bruger
/ for at alle brugere på maskinen
/Netværk/ for alle brugere på lokalnetværket

/System/ reserveret systemet og kun Apple bør have adgang

> Hvis det er rigtigt, kan det så tænke at de, som har haft cocoAspell
> problemer ved install. af 10.3, har haft den i /HD/libr./?

Nej

> Jeg har nu tænkt mig at lægge min i /home/libr./ , så er det jo meget
> nemmere at holde styr på, og tage back-up af.

For den enkelte bruger, ja.

> Husk endelig at svare på novice niveau!

Det er svært, me jeg vil gerne uddybe.

--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-11-03 20:31

> [...]
> / for at alle brugere på maskinen
> /Netværk/ for alle brugere på lokalnetværket
>
> /System/ reserveret systemet og kun Apple bør have adgang

Tak for det gode svar, Michael

Det er starten til den dybere forståelse.....engang!!!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 10:34

> [...]
> / for at alle brugere på maskinen
> /Netværk/ for alle brugere på lokalnetværket
>
> /System/ reserveret systemet og kun Apple bør have adgang

Se, nu har jeg allerede nydt godt af dine guldkorn, for jeg er stødt på
flg. iforb. med Java-opdatering:

To deal with this issue, you can navigate to your /Library/Receipts
folder and find the Java 1.4.1 receipt. Delete it, and run Software
Update again.

Dèr, kan jeg med din anvisning af brugeropdeling , se at det ikke er i
home- afdelingen! Før ville jeg have rodet mere rundt efter det , men
nu er det lige til at finde med det samme.

Øeee , det lille "bølge" før /home/ , hvor finder man den...?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 13:01

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Øeee , det lille "bølge" før /home/ , hvor finder man den...?

Det er en "tilde". Den angiver bare, at man er i dit hjemmebibliotek,
som sikkert hedder Lone eller sådan noget. Den skal erstattes med dit
navn. Den laves sådan her: ~
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 13:46

> Det er en "tilde". Den angiver bare, at man er i dit hjemmebibliotek,
> som sikkert hedder Lone eller sådan noget. Den skal erstattes med dit
> navn. Den laves sådan her: ~

Nemt, ikke?

Man skal trykke [ctrl-¨].
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-11-03 21:39

> Nemt, ikke?
>
> Man skal trykke [ctrl-¨].
Tak Henrik, så er det bare hvor jeg finder der firkantede klammer!?
Eller hvor i h.h.h. finder jeg tastaturet, hvor jeg kan SE de
forskellige tegn og skrifter!??
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Karl Antz

Dato : 16-11-03 22:12

> Tak Henrik, så er det bare hvor jeg finder der firkantede klammer!?
> Eller hvor i h.h.h. finder jeg tastaturet, hvor jeg kan SE de
> forskellige tegn og skrifter!??

De firkantede klamre skal du ikke trykke - de angiver bare, at det der
står imellem dem er taster der skal trykkes.

Hvis du ved en anden lejlighed har brug for at skrive en firkantet
klammer trykker du hhv. [alt+8] for venstre og [alt+9] for højre
klammer.

Og så var der det med at se hvad du skal trykke på:
Gå i Systemindstillinger/International. Vælg her Tastaturmenu. Sæt hak
ved Tastaturfremviser. Sæt desuden hak ved Tegnpalet. Kvit
Systemindstillinger.

Nu dukker der et lille menu med dansk flag op i menulinien. Klik på det,
og du vil se (udover det danske flag) to symboler. Vælger du
tastaturfremviser, kan du trykke på dit tastatur og se i fremviseren
hvad dit tryk vil føre til - altså f.eks. som i ovenstående eksempel
[alt+8] - istf 7-tallet ser du venstre kantklammer.

Trykker du derimod på tegnpalet, får du tilbudt et sandt hav af særtegn
som du derfra kan indsætte direkte i den tekst du er ved at skrive.

Håber det var forståeligt

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 17-11-03 21:47

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Trykker du derimod på tegnpalet, får du tilbudt et sandt hav af særtegn
> som du derfra kan indsætte direkte i den tekst du er ved at skrive.

Jeg kan ikke finde Tastaturfremviser. Jeg har fundet Tegnpalet. Kører
Jaguar, altså på Macen
mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-03 21:54

Hans Jørgen Hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> Jeg kan ikke finde Tastaturfremviser. Jeg har fundet Tegnpalet. Kører
> Jaguar, altså på Macen

Som Terje Rydland skrev andetsteds i tråden, så ligger Tastaturfremviser
i Værktøj i Jaguar. Mon ikke det er den mappe, der hedder
Hjælpeprogrammer på dansk? Jeg kunne heller ikke finde Tastaturfremviser
i Panther, og det er altså fordi, det har holdt flyttedag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 17-11-03 22:07

> [...]
> Hjælpeprogrammer på dansk? Jeg kunne heller ikke finde Tastaturfremviser
> i Panther, og det er altså fordi, det har holdt flyttedag.

Tak, den ligger ganske rigtigt i hjælpeprogrammer.
mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-03 22:22

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Tak Henrik, så er det bare hvor jeg finder der firkantede klammer!?
> Eller hvor i h.h.h. finder jeg tastaturet, hvor jeg kan SE de
> forskellige tegn og skrifter!??

[Alt-8] og [Alt-9]. Der er sådan en hvis logik i, hvordan Alt-tasten
laver tasterne om. Du kan selv eksperimentere lidt. Men jeg ander godt
nok ikke, hvor man kan se det. Jeg har ledt lidt, men jeg kan ikke finde
noget. Under Mac OS 9 kunne man åbne Tastatur, der lå i Æble-menuen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-11-03 22:54

> [...]
> nok ikke, hvor man kan se det. Jeg har ledt lidt, men jeg kan ikke finde
> noget. Under Mac OS 9 kunne man åbne Tastatur, der lå i Æble-menuen.

I Jaguar ligger Tastatur i Verktøy-mappen.
I Panther er det integrert i Keyboard-menyen. Åpne kontrollpanelet
Internasjonalt og klikk på "Tastaturmeny".
Kryss av for Tastaturvisning.
Da dukker det opp en "Flagg"-meny i menylinjen der du kan velge å se
tastaturet du bruker på skjermen.

Terje

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-11-03 07:20

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> Kryss av for Tastaturvisning.
> Da dukker det opp en "Flagg"-meny i menylinjen der du kan velge å se

Tak, kære venner

Pæcis hvad jeg har brug for.
Husker det nemlig også fra OS 9, ligesom Henrik
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge