Printer i OS X - Hvordan?
Fra : Leif Andersen

Dato : 14-11-03 17:03

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med et lille printerproblem.
Min gamle Epson SC 740 har indtil nu været brugt på min gamle Mac med OS9,
og det har fungeret upåklageligt. Til gengæld sker der intet i OSX.
Printeren bliver ikke engang genkendt på USB-porten når jeg kigger i "Om
denne Mac".
Så vidt jeg kan se bliver ovennævnte printer understøttet af X, men for en
sikkerheds skyld har jeg også downloaded driveren fra Epson hjemmeside, men
uden held.

Til sidst en lidt underlig ting: Jeg har opdaget at jeg ikke kan lukke
G4'eren ned, når printeren er sat til USB-stikkene bag på Mac'en. I stedet
genstarter den. Det er dog ikke noget problem hvis den er tilsluttet Apple
Pro-keyboardets USB-stik.

Men hvis nogen med held har fået en SC 740 til at printe i X, hører jeg
gerne fra dem.

Med venlig hilsen

Leif Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-11-03 18:39

Leif Andersen <leif-a@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Pro-keyboardets USB-stik.
>
> Men hvis nogen med held har fået en SC 740 til at printe i X, hører jeg

Jeg har tidligere fået Mac OS X 10.1.x til at virke med den printer, og
der var vist ingen problemer. Såvidt jeg husker hentede jeg driveren fra
Epsons hjemmeside og så virkede det. Jeg har ikke prøvet med nyere
versioner af Mac OS X.

Prøv at tjekke Apple System Profiler og se om maskinen overhovedet kan
se printeren på USB bussen. Det virker lidt som om, at der er noget
galt, når du heller ikke kan lukke maskinen ned, når printeren er
tilsluttet.

Hvis den ikke kan se den, så prøv at hive stikket til printeren ud,
genstart, tjek ASP, sæt printeren til og tjek ASP igen. Hvis den stadig
ikke dukker op, så må der være noget galt med hardwaren.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Leif Andersen

Dato : 14-11-03 18:53

On 14/11/03 18:39, in article 1g4ffoe.7f3gu81a76ww4N%spam02@tdcadsl.dk,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> se printeren på USB bussen. Det virker lidt som om, at der er noget
> galt, når du heller ikke kan lukke maskinen ned, når printeren er

Det er netop problemet. Apple System Profiler ser slet ikke printeren på USB
bussen, heller ikke efter genstart osv.
Jeg har endda en "reserve" SC 740 som heller ikke dukker op I Apple System
Profiler.
Men min Wacom-tablet kan den sagtens se...

Mvh Leif Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-11-03 19:58

> [...]

> Profiler.
> Men min Wacom-tablet kan den sagtens se...

Det var da besynderligt. Har du prøvet at sætte printeren direkte på en
af computerens USB-porte?

Fra : Leif Andersen

Dato : 14-11-03 20:28

On 14/11/03 19:58, in article 1g4fjf7.10zjcndesvkt6N%spam02@tdcadsl.dk,

> Det var da besynderligt. Har du prøvet at sætte printeren direkte på en
> af computerens USB-porte?

Jeps, så vil Mac'en ikke lukke ned. Den genstarter i stedet. Men når jeg nu
læser igennem nogle flere postings i gruppen, kan jeg se at det vist ikke er
så usædvanligt at man ikke kan lukke ned.

Mvh Leif Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-11-03 21:13

> [...]

> læser igennem nogle flere postings i gruppen, kan jeg se at det vist ikke er
> så usædvanligt at man ikke kan lukke ned.

Der er vist flere, der har haft det problem, men jeg tror ikke det er
normalt. I OS 9 var det derimod et kendt problem at maskinen hang ved
nedlukning.

Jeg kan desværre ikke kommet i tanke om, hvad der kan være galt med din
printer/OS X.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-03 21:32

> [...]

> Pro-keyboardets USB-stik.
>
> Men hvis nogen med held har fået en SC 740 til at printe i X, hører jeg

Hej Leif

Sådan en fætter har kørt på mit bord i to år med OS X......uden
problemer.......

Det første har du gjort: driver fra Epson til X......

PrinterCentral: tilføj printer - USB-printer - og så skal printercentral
finde din Epson SC740, hvis du har den i en USB-port.....

Det har du - lad den sidde i tastaturet - det har min i hvert fald altid
gjort - det er jo meget tættere og nemmere, nå pyt.....

Tjah - så skulle den faktisk være der......ellers slet alt, der findes
med Epson og geninstaller driveren - husk at reparere dine
disktilladelser -

Held & lykke
M.

--
Egoister taler ikke dårligt om andre - de taler ikke om andre

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-11-03 09:56

> [...]

> Pro-keyboardets USB-stik.
>
> Men hvis nogen med held har fået en SC 740 til at printe i X, hører jeg

Jeg har - med en HP 930c - iagttaget, at der kan opstå forvirring, når
man bruger printeren både i OS X og Classic. Undertiden skal jeg i
Classics Vælger skifte til LW 8 for at lave eps og pdf i de gamle
programmer. Det kan muligvis betyde, at OS X efterfølgende ikke kan
finde printeren. Ligeledes kan Classic have problemer med at finde
printeren, hvis LW 8 har været valgt ved start. Så skal man trække
USB-stikket ud og sætte det i igen.
Denne handling kan så forvirre andre USB-enheder. Reglen er i sådanne
situationer, at trådløs mus og tastatur er tabt.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt