Panther, det var så det.
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 15:29

Så, nu har jeg installeret Panther. Hvad gør man så? I hvert fald ser
det ud til at virke, men jeg må hellere udforske mulighederne.
Der er mange små forskelle. Vinduer har fået afrundede hjørner
foroven, men skarpe hjørner forneden. Og det gælder mindsandten også
hele skærmbilledet.
Ellers kan jeg varmt anbefale gennemgangen af Panther på Ars
Technica. Den er en smule teknisk, men velskrevet og faktisk letlæst.
Jeg er ikke færdig med den endnu, da det kræver lidt tid, men jeg vil da
fortsætte, når jeg får tid.

<http://www.arstechnica.com/reviews/003/panther/macosx-10.3-1.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-03 15:49

> [...]
> Technica. Den er en smule teknisk, men velskrevet og faktisk letlæst.
> Jeg er ikke færdig med den endnu, da det kræver lidt tid, men jeg vil da

Et par af de ting jeg nyder, er:

- Exposé - når man arbejder med mange vinduer, og det hele roder ...
- Det venstre "indholds-" eller "henvisningsvindue" i Finder-vinduer. Nu
behøver man ikke at have noget som helst liggende på skrivebordet.
Docken til programmer, det venstre vindue til mapper fx. Ja, man ku'
måske helt undvære docken ...
- Nogle ting i "mail" der er blevet lettere og mere automatisk.

Husk at hent opgraderingen 10.3.1 i software upgrade. Den kom her for
nyhlig.

v.h
Martin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 12-11-03 16:53

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Technica. Den er en smule teknisk, men velskrevet og faktisk letlæst.
> Jeg er ikke færdig med den endnu, da det kræver lidt tid, men jeg vil da

Ars technica, nej tak. Det er en flok PC-spader.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : B. Smalbro

Dato : 12-11-03 20:41

> Ars technica, nej tak. Det er en flok PC-spader.

jaee, men Panthers Finder ligner jo også XP på en prik....

Kh
Bjørn

Fra : KC

Dato : 13-11-03 16:30

B. Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> jaee, men Panthers Finder ligner jo også XP på en prik....
>
> Kh
> Bjørn

Av, den sad (sved)

kell

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-11-03 20:51

> [...]
> Technica. Den er en smule teknisk, men velskrevet og faktisk letlæst.
> Jeg er ikke færdig med den endnu, da det kræver lidt tid, men jeg vil da

Ah, du hører til dem der hellere læser udførlige anvisninger i stedet
for at udforske selv?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-11-03 21:27

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ah, du hører til dem der hellere læser udførlige anvisninger i stedet
> for at udforske selv?

Rart at vide, ikke. Henrik er jo trods alt læge

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 12-11-03 22:20

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Rart at vide, ikke. Henrik er jo trods alt læge
>
> /Preben

"Sådan laver du en endetarmsundersøgelse i 3 nemme skridt!"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-11-03 22:42

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> "Sådan laver du en endetarmsundersøgelse i 3 nemme skridt!"

Hellere det end "Prøv dig frem Hr. Doktor, det er første hul fra
nakken!"
--
All hail the black pussy!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-03 06:47

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> "Sådan laver du en endetarmsundersøgelse i 3 nemme skridt!"

Lyder som Politiskolen. Den fede sygeplejersker med den tykke arm, der
skal lave en endetarmsundersøgelse af »prorektor« ...
--
Per Erik Rønne

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-11-03 09:42

> Rart at vide, ikke. Henrik er jo trods alt læge
>
> /Preben

*LOL* -- Det er bare noget, jeg har lært af mine børn. Når jeg har
siddet og læst de første sider af en (altfor) minutiøs manual, har de
allerede lært spillet eller programmet eller styresystemet at kende. Men
det gælder nok ikke for læger, ha ha!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 22:48

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ah, du hører til dem der hellere læser udførlige anvisninger i stedet
> for at udforske selv?

Jeg synes nu ikke så meget det er anvisninger, selv om der er nogle gode
råd. Det er mere en gennemgang af ændringerne både teknisk og på
overfladen samt betragtninger over disses betydning. Og så er det
skrevet på en letlæst måde, så det er underholdende. Endelig er det jo
rart at få bekræftet, at der er en masse ændringer, så ens penge ikke er
spildt, men man har fået noget reelt for dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-11-03 22:23

> Der er mange små forskelle. Vinduer har fået afrundede hjørner
> foroven, men skarpe hjørner forneden. Og det gælder mindsandten også
> hele skærmbilledet.

øh, det er vist ikke en forskel?!
--
Poul

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 22:56

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> øh, det er vist ikke en forskel?!

Næh, det har jeg også fået at vide nu. Jeg synes, det sprang sådan i
øjnene. Måske er det den ændrede titellinie, der har fået mig til at
synes, at alting så så anderledes ud.
Men Mail i er hvert fald ændret. Når man sender en e-mail, siger
det: "Vuuussjjj". Og øverst står der nu: "Den 12/11 2000 skrev XX....".
Før stod der altid: "onsdag d. 12. november skrev...." Og jeg sad
troligt og lavede ugedagen om til stort bogstav, fordi den stod første i
sætningen. Det bliver skønt at slippe for det. Der er altid nogle
irriterende småting, der forsvinder, når der kommer ny version af
styrestemet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-03 00:30

> Men Mail i er hvert fald ændret. Når man sender en e-mail, siger
> det: "Vuuussjjj". Og øverst står der nu: "Den 12/11 2000 skrev XX....".
> Før stod der altid: "onsdag d. 12. november skrev...."

Til gengæld skrives ugedagen ved siden af uret nu kun med to bogstaver
"fr" i stedet for "fre". Det er både grimt og irriterende.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-03 06:46

> Der er mange små forskelle. Vinduer har fået afrundede hjørner
> foroven, men skarpe hjørner forneden. Og det gælder mindsandten også
> hele skærmbilledet.

En lommeregner der regner rigtigt .
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-03 22:37

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> En lommeregner der regner rigtigt .

Av ja, den er også helt ny og ser smart ud. Og menuen til
valutaomregning er blevet dansk. Men regnede den gamle ikke rigtigt? Jeg
brugte den da tit.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-03 22:46

> Men regnede den gamle ikke rigtigt?

Nej:

2 + 2*2 = 6 ≠ 8.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-03 00:05

> Nej:
>
> 2 + 2*2 = 6 ≠ 8.

Det siger min da stadig. Sådan gør lommeregnere altid. Det er noget med,
at de sætter usynlige paranteser ved + og -, men ikke x og :.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-03 03:46

> Det siger min da stadig. Sådan gør lommeregnere altid. Det er noget med,
> at de sætter usynlige paranteser ved + og -, men ikke x og :.

Siger din lommeregner »stadig« 2 + 2*2 = 6? Det gjorde Apples gamle
nemlig ikke; den sagde 8. Men den nye siger altså korrekt 6.

Og det vel at mærke uden parenteser. I århundreder har standarden i
matematikken nemlig været at multiplikation og division binder mere end
addition og subtraktion [og nogle ekstra ting]. Det kaldes
operatorhierarki.

Den gamle lommeregner var derfor ubrugelig. Ikke den nye.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-03 21:46

> [...]

> operatorhierarki.
>
> Den gamle lommeregner var derfor ubrugelig. Ikke den nye.

Nå ja, jeg kom vist til at bytte om på det. Som barn læste jeg en del om
de dengang ret nye lommeregnere. Jeg mener bestemt, at den fejl er
kendt. Mere avancerede lommeregnere har paranteser, og dem bør man bruge
for at være helt sikker på resultatet. Jeg havde f.eks. en ret lækker
Casio med paranteser. Den kunne også regne med timer, minutter og
sekunder. Ret smart, når man skal regner tider ud i sport.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-03 22:31

> Mere avancerede lommeregnere har paranteser, og dem bør man bruge
> for at være helt sikker på resultatet.

Man bør holde sig til lommeregnere der kører med korrekt
operatorhierarki [eller omvendt polsk]. Jeg tror i øvrigt at det gælder
for alle lommeregnere der har parenteser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-03 23:27

> [...]

> operatorhierarki [eller omvendt polsk]. Jeg tror i øvrigt at det gælder
> for alle lommeregnere der har parenteser.

Jeg troede slet ikke, sådan nogle fandtes. Jeg lærte i sin tid, at
lommeregnere bare gjorde det, som de gjorde. Det måtte man bare lære at
leve med, og så måtte man taste tallene ind i den rigtige rækkefølge
eller lave subtotal undervejs. Men jeg tilhørte selvfølgelig også den
første årgang, der fik lommeregner i skolen. Der er nok sket noget
siden. Herhjemme, må jeg tilstå, regnes lommeregnere nærmest for
forældede. Man har jo computeren.
Jeg prøvede i øvrigt lige dit regnestykke på min Palm, hvor der
også er en lommeregner. Den sagde også 8. Jeg har aldrig mødt en, der
gjorde det rigtigt, men jeg har nu heller ikke ledt så intensivt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-03 06:01

> [...]
> lommeregnere bare gjorde det, som de gjorde. Det måtte man bare lære at
> leve med, og så måtte man taste tallene ind i den rigtige rækkefølge

I de danske skoler lægger man fra lærernes side vægt på at elevernes
lommeregnere arbejder med korrekt operatorhierarki. Og det gælder ikke
alene for gymnasieskolerne. Også i folkeskolerne ønsker lærerne at
børnene bruger sådanne maskiner, i hvert fald på »mellemskoleniveau«.

> Men jeg tilhørte selvfølgelig også den første årgang, der fik lommeregner
> i skolen. Der er nok sket noget siden. Herhjemme, må jeg tilstå, regnes
> lommeregnere nærmest for forældede. Man har jo computeren.

Som man ikke kan tage med overalt. I gymnasieskolen skal lommeregneren i
øvrigt være forsynet med alskens funktioner. Heriblandt grafiske.

> Jeg prøvede i øvrigt lige dit regnestykke på min Palm, hvor der også er en
> lommeregner. Den sagde også 8.

Og er af samme grund ubrugelig.

> Jeg har aldrig mødt en, der gjorde det rigtigt, men jeg har nu heller ikke
> ledt så intensivt.

Jeg bruger powerOne Graph 2.1 til min Palm m130. Se på
www.infinitysw.com.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-03 13:44

> [...]
> alene for gymnasieskolerne. Også i folkeskolerne ønsker lærerne at
> børnene bruger sådanne maskiner, i hvert fald på »mellemskoleniveau«.

I den folkeskole jeg underviser i, er vi nu ikke så krævende. Faktisk
gør vi mere som Henrik skriver: Vi gør eleverne opmærksomme på at de
ikke bare kan "balder" et stykke ind på lommeregneren som det står
skrevet i matematikbogen. De skal selv styre operatorhierarkiet under
indtastningen. Dette synes jeg også er helt fornuftigt, idet de på denne
måde arbejder med en vigtig matematisk regl, samt at man jo aldrig ved
om de i fremtiden bruger en eller anden lommeregner fra fjernøsten, som
ikke overholder gældende regler.