Problemer med min monitor
Fra : Bo Gorzelak Pedersen

Dato : 11-11-03 21:11

Hej alle,

Det kan godt være, det bare er mig, der er en knold, - men altså: For
nogen tid siden købte jeg en G3'er med tilhørende Philips 150S
fladskærm, og det hele har fungeret perfekt. Forleden dag sad jeg og
legede med en hjemmeside, - og så tænkte jeg, at jeg godt ku tænke mig
at se, hvordan siden så ud i 800 x 600. Så jeg forsøgte at ændre
opløsningen. Min skærm reagerede ved at gi mig et skilt, "Kan ikke
vise i dette format" - noget i den retning - hvorefter den hoppede
tilbage i det oprindelige 'mode'. "OK, " tænkte jeg, "så prøver jeg
bare et andet, " - og det gjorde jeg, og det virkede. Derefter ville
jeg tilbage i 1024 x 768, - og igen fik jeg et skilt med "Kan ikke
vise vise i dette format - SKIFT TIL 1024 x 768 60 Hz". Men denne gang
skiftede skærmen IKKE automatisk tilbage. Eftersom det er ret svært at
skifte indstilling, når man ikke har noget skærmbillede, tilsluttede
jeg - mens jeg bandede højt - en gammel Mac-skærm, jeg havde på lager.
Den er den, jeg bruger lige nu ... stadigvæk. Når jeg har tilsluttet
denne Mac-skærm, kan jeg vælge mellem en hel række skærmopløsninger,
men jeg kan IKKE vælge 1024 x 768 60 Hz, og selvom jeg efterhånden har
forsøgt mig med de fleste andre indstillinger, så er der ingen af dem,
der virker. Det eneste, jeg får, når jeg tilslutter Philips-skærmen,
er skiltet med "Kan ikke ... "

Hvad gør jeg? Jeg er ret sikker på, at jeg ikke har PILLET ved noget,
- men der sker jo mærkelige ting. Og sager. Af og til.

Hvis du har et godt forslag, er du MEGET velkommen til at maile til
mig på adressen gorzelak@hotpop.com.

Vh Bo

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-11-03 21:58

Bo Gorzelak Pedersen - gorzelak@hotpop.com on 11/11/03 21:11 wrote:

> Hvad gør jeg? Jeg er ret sikker på, at jeg ikke har PILLET ved noget,
> - men der sker jo mærkelige ting. Og sager. Af og til

2 forslag:

1. start maskinen uden skærm sat til. Luk den ned når du kan høre den er
helt færdig med opstarten. Kan gøres ved at trykke på startknappen og
derefter 's'.

2. brug kontrollinien til at skifte opløsning. Hold ctrl-tasten nede inden
du trykker på symbolet (skakbrædtet) i kontrollinien.

--
/peter

Fra : Niels Prins

Dato : 13-11-03 04:49

In article <751a30d6.0311111211.4477e8ec@posting.google.com>,
gorzelak@hotpop.com (Bo Gorzelak Pedersen) wrote:

> [...]
> - men der sker jo mærkelige ting. Og sager. Af og til.
>
> Hvis du har et godt forslag, er du MEGET velkommen til at maile til

Muligvis vil det hjælpe at zappe prammen (cmd-alt-p-r under opstart). Så
vidt jeg husker er skærmopløsning noget af det man nulstiller med
pramzap. Det er også muligt jeg husker forkert.

Niels