Underlig G3/400 problem
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-03 00:19

Hej

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på følgende fænomen
på min G3/400 "El Capitan"

Under start kommer nogle altid 'The spinning Ball' i en kort periode på
ca. 5-7 sek., - formentlig mens den leder efter de forskellige enheder,
der er tilsluttet både internt og eksternt.

Men nogle gange - meget regelmæssigt ca. hver sjette gang maskinen
startes, bliver The Spinning Ball ved med at spinne rundt, og opstarten
går helt i stå. - Kun tvungen genstart med tastkomb. COM+CRTL+START
eller RESET (Developer Button) kanppen på selve maskinen kan genstarte
den, - og så er der intet i vejen....

Der er ikke DVD drev i, men DVD adapteren sidder der stadig. Istedet for
er der e 48x Mitsumi CD drev.

Drev sidder sådan:
ATA BUS O, ID 0, CD Rom drev (master)
ATA BUS 0, ID 1, intern zip drev, (isat senere)
ATA BUS 1, ID 0, 20gb Quantum HD (master)
ATA BUS 1, ID 1, tom

Kan problemet skyldes, at CD og HD er byttet rundt?

Test med Conflict Catcher 9.01 siger, ingen fejl.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Perlsø

Dato : 09-11-03 00:23

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> ATA BUS 1, ID 1, tom
>
> Kan problemet skyldes, at CD og HD er byttet rundt?
>
> Test med Conflict Catcher 9.01 siger, ingen fejl.

bytning af master slave skulel ingen effekt have.

jeg vil gerne vide hvor meget RAm du har i, og hvilken type og fabrikat.

prøv evt. at bytte RAmmen ud, eller lave kombinationer, og teste.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-03 02:11

Hej Peter

Peter Perlsø wrote:

> bytning af master slave skulel ingen effekt have.

Hm, måske, måske ikke, - men jeg har haft en G4/400 til
systemrenovering. Den lavede stort set samme nummer, så det er da
muligt, at det er fordi HD sidder forkert.

> jeg vil gerne vide hvor meget RAm du har i, og hvilken type og fabrikat.

Der er 4x 128mb PC-100 CL2 oduler i den. Den ene fik jeg med maskinen,
de tre andre er taget fra en tilsvarende G3, - fabriket er vist nok MCT
og Samsung - svjh.

> prøv evt. at bytte RAmmen ud, eller lave kombinationer, og teste.

Jeg har kørt en RAM test, melder ingen fejl. Så jeg tror ikke, det er
her, problemet er. Det er også ligegyldigt, om jeg slår RAM test til/fra
i 'Hukommelse'.

Jeg har lige prøvet en genstart nu her, og det er omkring udv. Apple
CD/DVD Driver, den standser op. - Det er måske en idé at flytte den helt
frem i startprocessen?, så den starter lige efter Conflict Catcher....
Toast CD Reader udv. er flyttet helt tilsidst, så det er ikke den, der
laver noget.

Mit gæt er stadig, at det er enten HD eller DVD adapteren, der 'driller'...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-03 00:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> ca. 5-7 sek., - formentlig mens den leder efter de forskellige enheder,
> der er tilsluttet både internt og eksternt.

Er det med OS X på?

> [...]
> ATA BUS 1, ID 0, 20gb Quantum HD (master)
> ATA BUS 1, ID 1, tom
>
> Kan problemet skyldes, at CD og HD er byttet rundt?

Det burde ikke gøre noget, men det er måske et forsøg værd at ændre på
rækkefølgen, hvis det ikke er for besværligt. Du kunne også prøve at
fjerne DVD-dekoderen.

> Test med Conflict Catcher 9.01 siger, ingen fejl.

Jeg ville nok prøve at tjekke hvilke udvidelser der lå på maskinen.
Måske du skulle prøve at starte med Mac OS 9 Standard eller Fuld i
Udvidelseskontrol. for at se om det hjælper.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-03 02:33

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Er det med OS X på?

Nej, kun OS 9.2.2DK. Der lå en OS X.1.5, men den slettede jeg i forb.
med en omformattering af HD. Dels fordi, der stadig lå data fra den
tidl. jr g l fi,e jo ikke er noget forstørrelsesprogram på X.1.5.

Jeg bruger ikke USB tastaturet men en 'Saratoga' + TurboMouse 5.0.
Desuden havde jeg et floppydrev på den ene USB g tIomeg50 zirev på den
anden USB port. Ingen forskel, om de er sat til eller ej. Begge disse
kører nu på en PowerForce hub, - giver heller ingen forskel. SCSI kortet
er et originalt fra en tilsv. G3. Brænder + jaz drev tilsluttet, - ingen
forskel, hvis de er taget fra.

> Det burde ikke gøre noget, men det er måske et forsøg værd at ændre på
> rækkefølgen, hvis det ikke er for besværligt. Du kunne også prøve at
> fjerne DVD-dekoderen.

Som jeg skrev til Peter B.P., så har jeg set et lignende tilfælde på en
G4/400, hvor HD også sad på BUS 1. De fleste af deres problemer
forsvandt, da eg ikdm til at bytte rundt på CD drev og HD, så de 2 HD
kom på BUS 0, ID 0 og 1, og CD/DVD drevet kom på BUS 1, ID 0.

> Jeg ville nok prøve at tjekke hvilke udvidelser der lå på maskinen.
> Måske du skulle prøve at starte med Mac OS 9 Standard eller Fuld i
> Udvidelseskontrol. for at se om det hjælper.

Problemet har altid været der, også med en clean install af 9.2.2 - både
DK og US. Opr. ville jeg køre US, men valgte i sidste ende DK.

Systemet er ændret i henhold til vores tidl. diskussion om RAM og RAM
tildeling til div. systemdele, og den kører faktisk lynhurtig og meget,
meget stabil. - Det er kun under startproceduren, der er problemet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-11-03 11:02

> [...]

> går helt i stå. - Kun tvungen genstart med tastkomb. COM+CRTL+START
> eller RESET (Developer Button) kanppen på selve maskinen kan genstarte

Hej Erik, jeg kan mindes at OS 9x kunne finde på at drille hvis man
havde haft den forbundet med andre Macs i netværk, er det tilfældet ?
Find mappen der indeholder listen over netværkssteder og tøm den, det
virkede for mig på min gl. iMac 400.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-11-03 14:25

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> Hej Erik, jeg kan mindes at OS 9x kunne finde på at drille hvis man
> havde haft den forbundet med andre Macs i netværk, er det tilfældet ?

Nej, jeg har aldrig haft den på netværk (udover stofanet selvflg.). Men
jeg har opdaget, at i kontrolpanelet 'Startdisk' er der vist en
'Netværksdisk', som værende aktiv, men uden system. - Ingen af de prg.,
jeg har, der kan vise usynlige filer, k finde denne 'skyggedisk'.

> Find mappen der indeholder listen over netværkssteder og tøm den, det
> virkede for mig på min gl. iMac 400.

Jeg går ud fra, du mener mappen 'Server', - den er både blevet tømt og
smidt ud, - ingen ændringer...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-11-03 22:17

> [...]

> 'Netværksdisk', som værende aktiv, men uden system. - Ingen af de prg.,
> jeg har, der kan vise usynlige filer, k finde denne 'skyggedisk'.

Netværksdisk skyldes at din maskine kan Netboot'es, dvs. bootes fra et
system på en server. Man holder N tasten nede ved start. Snedigt hvis
man skal installere/vedligeholde et antal Mac'er på et netværk.

Du ser den, fordi din AppleTalk er sat op til at bruge Ethernet - i dit
tilfælde internetforbindelsen, ikke?

Men dette burde ikke influere på dit problem - som jeg i øvrigt ikke kan
komme med nogle ideer til, desværre.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-03 00:31

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Netværksdisk skyldes at din maskine kan Netboot'es, dvs. bootes fra et
> system på en server. Man holder N tasten nede ved start. Snedigt hvis
> man skal installere/vedligeholde et antal Mac'er på et netværk.

Hm, burde min Beige G3 så ikke vise den også, - det gør den ikke. Og
svjv. kan også de Beige netbootes...

> Du ser den, fordi din AppleTalk er sat op til at bruge Ethernet - i dit
> tilfælde internetforbindelsen, ikke?

Jo, via et 10mbits PCI netkort. - Den er faktisk hurtigere end det
indbyggede 10/100mbits kort.

> Men dette burde ikke influere på dit problem - som jeg i øvrigt ikke kan
> komme med nogle ideer til, desværre.

Det er bare irriterende med den ekstra genstart, og som sagt, så kører
den fabelagtig godt. - Jeg har prøvet at 'kvæle' den med både Office
2001 + RagTime 5.6, samt FMP 5.5 åben samtidig, - det kan jeg ikke..

En enkelt ting, jeg kom til at tænke på her i eftermiddags, er, om det
kan have noget med en 'forkert' firmware at gøre, da den tidl. har kørt
X.1.5? - Jeg har hente den opr. G3 firmware til de B&W, men har ikke
rigtig turdet gøre noget endnu....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 10-11-03 19:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Hm, burde min Beige G3 så ikke vise den også, - det gør den ikke. Og
> svjv. kan også de Beige netbootes...

Det kan den ikke. Her er en liste over modeller der understøtter NetBoot
2 og 1 (DHCP eller ej):

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107686>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-11-03 22:40

Hej Thomas

- Bortset fra, at jeg endnu ikke kører X, så går jeg ud fra, det samme
gælder for 9.2.2. Så tak for den info. - Det har bare ikke løst
problemet..(

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-03 22:27

Hejsa...

Lidt opfølgning på problemerne....

> [...]
> går helt i stå. - Kun tvungen genstart med tastkomb. COM+CRTL+START
> eller RESET (Developer Button) kanppen på selve maskinen kan genstarte

Som det ser ud, har der tilsyneladende været 2 forsøg på at hacke sig
ind på maskinen. (Se indlæg under 'Netaktivitet). Fandt flere filer i 2
omgange, der ikke kunne relateres til andet software eller hardware på
maskinen - takket være FileBuddy.

> Der er ikke DVD drev i, men DVD adapteren sidder der stadig. Istedet for
> er der e 48x Mitsumi CD drev.

Fejlen var der stadig, selvom DVD driver softwaren var fjernet helt fra
maskinen.

> [...]
> ATA BUS 1, ID 0, 20gb Quantum HD (master)
> ATA BUS 1, ID 1, tom
>
> Kan problemet skyldes, at CD og HD er byttet rundt?

Jeg tror stadig, at det har noget at sige med placeringen af HD, men har
endnu ikke haft mulighed for at få det checket, da jeg jo selv ikke
piller ved den slags pga. mit dårlige syn.

> Test med Conflict Catcher 9.01 siger, ingen fejl.

Fornyet test viser stadig ingen fejl....

MEN.... Jeg har nu konfigureret maskinen nogenlunde som min G3/300AV med
bl.a. Extensions Strip 2.0 og derfor også fjernet både Kontrollinie udv.
og kontrolpanel. - Samtidig har jeg flyttet CD/DVD udv. i
starthierakiet, så den starter op som noget af det første. - Siden da
har der ikke været _én_ eneste gang, hvor maskinen har 'hængt' i
opstarten. - Så det tyder faktisk på, at det er en kombination af flere
faktrr,hvoaf jeg så slv har løst et par stks....

Men underligt er det! - Og jeg er lidt spændt på, hvad der sker nu, når
jeg tilslutter min nye HP PSC 1110 all-in-one.....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>