Gratis Mailserver
Fra : the reaper

Dato : 19-11-03 14:55

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med MailEnable (http://www.mailenable.com/)
eller en andre gratis mailservere?

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-11-03 16:39

the reaper wrote:

> Er der nogen der har erfaring med MailEnable (http://www.mailenable.com/)
> eller en andre gratis mailservere?

Ja, jeg kører MailEnable her, så det er der da.. Er det noget
specielt du tænker på når du spørger efter erfaringer?

Jeg kan nævne et par ting der drillede mig en anelse.. Den ene var
da jeg satte hak i "allow mail relay" under SMTP properties, der
fik jeg også sat hak i "allow relay for local sender addresses"
udfra en tro om at det var interne ipnumre der var tale om. Det er
det ikke! Det betyder at hvis folk blot påstår de tilhører mit
domæne, så får de lov til at poste via min server, det er ikke det
fedeste.. Derfor, LÆS MANUALEN når det kommer til punktet SMTP
opsætning og sørg for at lade fx. <http://ordb.org/> teste din
opsætning når du mener det spiller..

En anden ting der lige gav lidt startvanskeligheder var at jeg
oprettede et post office jeg kaldte "carftp". Under "carftp"
oprettede jeg bla. brugeren "thomas". Under denne brugers
properties var jeg ikke lige opmærksom på at jeg kun kom til at
hedde thomas@carftp og ikke thomas@carftp.com, så check under
fanen "Emails" at der står [SMTP:thomas@carftp.com] og ikke kun
[SMTP:thomas@carftp] når du har oprettet en bruger.

Endelig eksperimenterede jeg lidt med antallet af postoffices. Jeg
har 4 domænenavne og i starten lavede jeg et postoffice pr.
domæne. Det betød at jeg endte op med 4 helt individuelle POP3
konti som skulle tømmes hver for sig. Nu kører jeg i stedet kun
med et postoffice, men har tastet alle fire domæner ind under
"Domains" i det postoffice. Resultatet er at det der før var fire
separate POP3 konti, idag kun er en og samme POP3 konto, blot med
4 forskellige emailadresser. Det betyder at uanset hvilken af de 4
emails man sender til, så ender det på samme POP3 konto og jeg
behøver derfor kun at checke post et sted.

--
Hygge..
Thomas

Fra : the reaper