Kræver fladskærme bedre grafikkort?
Fra : Peter Holm

Dato : 28-11-03 14:58

Hejsa.
Jeg fik for 3 mrd. siden en Xerox 7717" TFT. Da havde jeg et ATI AIW Radeon-
Jeg oplevede at specielt tekst var svært at få til at stå ordentligt - jeg
fik hovedpine efter 10 minutter ved skærmen. Men problemerne forsvat fluks,
da jeg installerede et GF4 Ti4200 istedet.

Nu oplever jeg præcis det samme ved installation af en Neovo F-17 hos en
kammerat som kører med et ældre GF2 MX200. Tekst mudrer en smule, og man får
hovedpine af at kigge på skærmen.

Er det sådan, at man skal have et stort, nyt grafikkort for at få et godt
billede på en 17" TFT ?
Eller er det mig der ikke kan finde rette indstilling, på trods af, at jeg
har været i alle afkroge af indstillingerne, drivere osv?

Mvh
Peter

Fra : Jensen

Dato : 28-11-03 17:32

Jeg løste mit TFT problem (dårlig billede) ved at hente sidste opdateret
driver til skærmen...

Fra : Peter Holm

Dato : 28-11-03 17:44

Jensen wrote:
> Jeg løste mit TFT problem (dårlig billede) ved at hente sidste
> opdateret driver til skærmen...

ja, det er også gjort her, men desværre uden held.

Mvh
Peter

Fra : L.M.L

Dato : 28-11-03 20:06

> ja, det er også gjort her, men desværre uden held.
>
> Mvh
> Peter

Jeg kører med Windows XP, og et Geforce 4 TI4400.
I kontrol panel -> Ydelse og vedligeholdelse > Juster visuelle effekter
har jeg et flueben ved "udjævn kanter på skriftskærmtyper"
Det synes jeg virker for mig.
Måske det er deaktiveret ?

mvh
Lars

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-11-03 21:34

L.M.L wrote:
> I kontrol panel -> Ydelse og vedligeholdelse > Juster visuelle
> effekter har jeg et flueben ved "udjævn kanter på skriftskærmtyper"
> Det synes jeg virker for mig.
> Måske det er deaktiveret ?

Så skal du prøve: Egenskaber for skrivebord > Udseende > Effekter > vælg:
Clear Type

--
Martin K

Fra : JoOngle

Dato : 28-11-03 20:31

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en
> Er det sådan, at man skal have et stort, nyt grafikkort for at få et godt
> billede på en 17" TFT ?
> Mvh
> Peter

Ja, da du nu har en skærm der er istand til at vise dit analog-rgb
videosignal så skarpt som det kan lade sig gøre
så vil du se "sandheden" om kvaliteten på dit kort, det kan man ikke rigtig
medmindre man har en FED crt skærm til
mange penge.

En CRT skærm består af et RØR og en stråle, og strålen smitter naturligvis
af på "nabocellerne" i farvefilteret/fosforskærmen
og du vil få en "naturlig" anti-aliasing der "skjuler" grafikkortets dårlige
signal som giver "ghosting".

Jeg har selv skiftet 2 grafikkort, plus på arbejdet bruger vi udelukkende
Matrox kort til Photoshop pga.
den høje kvalitet på signalet de leverer.

Mit nye FX 5900 og "gamle GeForce Ti4280" har upåklagelig videosignal
(Analog RGB) iøvrig,
men det er alt andet end hvad jeg kan sige om mit geforce2 Mx (discount
kort).

Hvis du derimod er så heldig at have en DVI indgang på din TFT og DVI ud på
dit grafikkort, så får du
et langt bedre signal da den slipper for at konvertere til
Digital-analog-analog-digital.

Mvh
JoOngle