Andet multimedie
bentjuul 3670
Portrætfoto udskæring.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-11-03 21:40

Hejsa.

Hvordan laver man i Photoshop - en udskæring af et portræt foto,
således at ansigtet kommer til at sidde i et ovalt udtonet felt -
ligesom dem man køber ved en prof ?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

(slet fejlen i min email adresse)

Fra : Kurt

Dato : 28-11-03 21:12

Ta' dit selectionværktøj, cirkel, - træk en oval cirkel omkring motivet.
Ctrl c - ctrl n - ctrl v.
Færdig
Kurt

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-11-03 22:58

On Fri, 28 Nov 2003 21:11:34 +0100, "Kurt" <eden@stofanet.dk> wrote:

>Ta' dit selectionværktøj, cirkel, - træk en oval cirkel omkring motivet.
>Ctrl c - ctrl n - ctrl v.

Perfekt udskæring, men hvordan toner man så kanten langsomt ud, så den
ligesom fader ud mod lysere og lysere?

Fra : kajo

Dato : 28-11-03 23:39

> On Fri, 28 Nov 2003 21:11:34 +0100, "Kurt" <eden@stofanet.dk> wrote:
>
> Perfekt udskæring, men hvordan toner man så kanten langsomt ud, så den
> ligesom fader ud mod lysere og lysere?

Efter at have lavedin ovale selektion går i menuen
select => feather og indtaster et tal f.eks 16 trykker ok
så går du igen i menuen select og vægler inverse herefter trykker dupå din
slettetast.

Det var så det.

Mvh. Kajo

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-11-03 00:07

Jesper Hansen skrev:

> Hvordan laver man i Photoshop - en udskæring af et portræt foto,
> således at ansigtet kommer til at sidde i et ovalt udtonet felt -
> ligesom dem man køber ved en prof ?

I stedet for at klippe i dit billede, kunne du også vælge at lave en
lagmaske. Den er meget nemmere at redigere i, hvis du på et tidspunkt
ønsker at lave udtoningen om, for du smider ikke pixels ud af billedet
når du bruger lagmaske-metoden. Udtoningen kan du styre ved at give
lagmasken gaussisk sløring, eller du kan vælge at give markeringen en
gang udtoningen inden du laver lagmasken, hvis du hellere vil det.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/lagmaske_udtoning.jpg>.

Der er også en handling (action) ved navn Vignet som måske var værd
at kigge på.

Madsen.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-11-03 14:34

Nu funker det Tak for hjælpen til alle..

Fra : enrico

Dato : 29-11-03 17:21

I Photoshop ligger der faktisk en action, der hedder "Vignette".

Lav en oval markering på dit billede.
GÃ¥ i Actions og find vignette.
Tryk på Play Action.
Du bliver nu spurgt om hvilken feather, og det indstiller du alt efter
hvor blød udtoningen skal være.

Og vupti kører det hele af sig selv.

-enrico

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-11-03 17:53

On Sat, 29 Nov 2003 17:20:31 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>I Photoshop ligger der faktisk en action, der hedder "Vignette".

Ja det var det Thomas og skrev noget om men jeg kan ikke finde den
funktion her. Ver. 7 DK Ved heller ikke hvor jeg skal lede efter
"actions" henne

>Lav en oval markering på dit billede.
>Gå i Actions og find vignette.
>Tryk på Play Action.
>Du bliver nu spurgt om hvilken feather, og det indstiller du alt efter
>hvor blød udtoningen skal være.

Det lyder smart

>Og vupti kører det hele af sig selv.

Det ville være dejligt...

Fra : Karl

Dato : 29-11-03 22:41

> Ja det var det Thomas og skrev noget om men jeg kan ikke finde den
> funktion her. Ver. 7 DK Ved heller ikke hvor jeg skal lede efter
> [...]

Brug funktionen der hedder Udtynding.

Lav en oval markering omkring ansigtet, gå ind i menuen "Vælg" her skal du
vælge punktet Udtynding, vælge en udtyndingsradius på omkring de 30 og tryk
OK, der efter skal du Inverter (Ctrl + Shift + i) det valgte område og
trykke på Delete.
Farven afhænger af valgte baggrundsfarve.

Karl

Fra : enrico

Dato : 30-11-03 10:51

On Sat, 29 Nov 2003 22:40:31 +0100, "Karl"
<kvintherfjern@post5.tele.dk> wrote:

>Brug funktionen der hedder Udtynding.

Ja, det var det, jeg mente, men jeg har den engelske Photoshop.

Jeg kan bare ikke vænne mig til de danske navne:
Udtynding for Feather - det lyder bare for morsomt :)

-enrico

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-11-03 12:14

Tak til alle for jeres forslag...

Med venlig hilsen
Jesper Hansen
** Ved e-mail fjern fejlen i min adresse**

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-11-03 22:35

Jesper Hansen skrev:

> Ver. 7 DK Ved heller ikke hvor jeg skal lede efter "actions"
> henne

Actions hedder Handlinger i den danske Photoshop. Du skulle gerne
have en palette ved navn Handlinger. Hvis du ikke kan se den så gå
op i menuen Vindue og slå paletten til. Når paletten er synlig så
klik på pilen ud for 'Standardhandlinger.atn' i handlingspaletten
så de forskellige standardhandlinger folder sig ud. Den allerførste
hedder Vignet (markering).

Start med at oprette en markering i billedet. Marker så handlingen
Vignet og klik på afspil-knappen nede i bunden af Handlinger-paletten.
Derefter bliver du spurgt om en udtyndingsradius og når du har valgt
det og klikket på OK, ordner handlingen resten.

Madsen.