sci-fi
Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 20:54

Halløj - læste tråden om Body Snatchers og kom til at tænke på en lisså
gammel sci-fi sag, jeg så for år tilbage. Kan bare ikke huske hvad den hed,
eller hvem, der var med...

1) Det var osse noget med "body snatching" på ét eller andet plan.
2) Hovedpersonen kunne fra tid til anden se andre personer i "x-ray".
3) På et tidspunkt ser han i tv en tale af præsidenten (den amerikanske,
seføli) - og her ser han osse præsidenten i x-ray, da han vender sig om mod
skærmen (gisp!)
4) Hen mod slutning løber han rundt med en tøs oppe på taget af et højhus.
Der er en stor parabol...

Det er vel ved at være 10 år side, jeg så den på tv3, så jeg beklager, at
der ikke er så meget at gå efter.
Men er der nogen, der ved, hvilken film, der er tale om?
Og hvor kan man købe sådan en sag?

/ulrik

Fra : ML-78

Dato : 28-11-03 21:09

> Halløj - læste tråden om Body Snatchers og kom til at tænke på en lisså
> gammel sci-fi sag, jeg så for år tilbage. Kan bare ikke huske hvad den hed,
> eller hvem, der var med...

Det lyder som John Carpenters "They Live", men den er dog fra 1988. Den findes
på både amerikansk og engelsk DVD, men kvaliteten ved jeg ikke noget om. Den
engelske er her:

http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000073543

ML-78

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 21:15

"Ulrik D. Thomsen" <fra horsens...> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke er så meget at gå efter.
> Men er der nogen, der ved, hvilken film, der er tale om?

Det kunne godt være "Them" - "De lever". Rumvæsener har overtaget verden,
men ingen ved det, undtagen folk, der bruger de specielle solbriller, som
vor helt kommer i besiddelse af, og som gør, at man netop kan se gennem
deres forklædninger. Det viser sig, at de grumme rumvæsener konstant
bombarderer os med subliminale, storkapitalistiske beskeder.
Personligt husker jeg filmen for den scene, hvor vor helt vil overtale den
symbolske (store) neger til at prøve solbrillerne. Derpå følger en meget
lang og tåbelig slåskamp, der går via karate over boksning til fribrydning.
Meget underholdende.
Her skulle have være et link til Imdb, men den er åbenbart nede.

Mvh
Janus A.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 21:20

"Zenia & Janus" <zenia snabel-a tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne godt være "Them" - "De lever".

Nonsens - der skal selvfølgelig stå "They Live"!!!! (D'oh!). Nå, det nåede
ML-78 også at sende før mig.
"Them" handler vist om kæmpemyrer. Er der forresten nogen, som ved om den
er til at få fat i i Danmark?

Janus A (der skammer sig)

Fra : ML-78

Dato : 28-11-03 23:08

> "Them" handler vist om kæmpemyrer. Er der forresten nogen, som ved om den
> er til at få fat i i Danmark?

Den amerikanske DVD kan bestilles fra futureent.com, og den engelske her:

http://www.bensons-world.co.uk/dvd/products/7/7000000076541.asp

God film.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-11-03 22:50

Zenia & Janus wrote:

> [...]
> prøve solbrillerne. Derpå følger en meget lang og tåbelig slåskamp,
> der går via karate over boksning til fribrydning. Meget underholdende.

Det er nok en af filmhistoriens længste nævekampe, men karate er der nu
forsvindende lidt af. Måske er det på tide at gense den?

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
Har sidst set (bedømmelser ud af 6): Love Actually ****

Fra : ML-78

Dato : 29-11-03 00:31

> Har sidst set (bedømmelser ud af 6):
> Carnival of Souls (orig. vers.) ****

Den er god.

> Samurai 1 ****

Købte den for en måneds tid siden men har endnu ikke fået den set. Er de to
andre også værd at investere i?

> Planet of the Vampires ****

Blandt mine personlige Mario Bava-favoritter. Meget apropos i disse Alien-tider.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-11-03 10:31

ML-78 wrote:

> Den er god.

Ja, meget stemningsfuld, ikke? Den ligner ikke så meget andet fra perioden,
synes jeg.

> Købte den for en måneds tid siden men har endnu ikke fået den set. Er
> de to andre også værd at investere i?

Jeg ved det faktisk ikke. Men bedømt ud fra den første, så ja.

Jeg har også kun den ene. Jeg faldt over den hos cd-wow til sølle £11 for
nogle måneder siden og har først nu fået set den. Den er lidt på den
langsomme side og fungerer først og fremmest som introduktion til tidsramme
og de centrale figurer. Jeg kan dog bestemt lide, hvad jeg har set, så de
næste bliver også bestilt hjem.

Jeg er lidt ærgerlig over, at Criterions dvd ikke er bedre. Som andre af
deres første dvd-udgivelser, så er Samurai-trilogien baseret på et
masterbånd fra laserdisk-udgaven. Det ses i en tydelig videofejl i starten
af filmen. Udgangsmaterialet er desuden slidt og meget mørkt. Det er en
skam, for filmen er ellers visuelt ganske flot.

> Blandt mine personlige Mario Bava-favoritter. Meget apropos i disse
> Alien-tider.

Ja, der er vist ikke den store tvivl om, at Dan O'Bannon må have set den på
et tidspunkt. Jeg må med skam erkende, at den er mit møde med Bava. Har du
nogle bud på, hvad det næste, jeg skal se, bør være?

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
Har sidst set (bedømmelser ud af 6): Jacob's Ladder ****

Fra : ML-78

Dato : 29-11-03 12:26

> Ja, der er vist ikke den store tvivl om, at Dan O'Bannon må have set den på
> et tidspunkt. Jeg må med skam erkende, at den er mit møde med Bava. Har du
> nogle bud på, hvad det næste, jeg skal se, bør være?

Han har lavet en hel del, der er værd at se, og jeg vil regne ham som værende
blandt genrens vigtigste. Den han er mest kendt for er nok "Black Sunday" (alle
filmene er selvfølgelig italienske, men jeg nævner de engelske titler, som
DVD'erne er udgivet under), som er en gotisk gyser og et must-see på linie med
den originale "The Haunting".

En anden favorit er "Black Sabbath", en antologi-film med tre historier hvor
især den sidste er creepy og veludført. I det hele taget er hans bedste film fra
60'erne, og i 70'erne begyndte det at gå ned ad bakke, dog med "Lisa and the
Devil" som undtagelsen.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 30-11-03 11:59

ML-78 wrote:

> [...]
> taget er hans bedste film fra 60'erne, og i 70'erne begyndte det at
> gå ned ad bakke, dog med "Lisa and the Devil" som undtagelsen.

Tak for anbefalingerne. Jeg vil prøve at kigge lidt nærmere på det.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=thomsen