Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV til Canon G3 - god ide??
Fra : John Poulsen

Dato : 28-11-03 15:40

Hej NG.

Hvis jeg køber en passende converter (fra Canon eller 3. part, det skal
bare passe og være en god kvali til min G3'er) er det så ikke en god ide
at købe UV-filter? Jeg forstår at der er MANGE D-SLR (eller "bare" SLR)
fotografer der næsten ikke tager billeder UDEN filteret?

HVIS det er en god ide - er der anden/andre filtre du/I vil anbefale??

I givet fald må det da gerne være filtre jeg også senere kan bruge til
en given Canon D-SLR kamera.

Mvh.

John

Fra : den glade dreng

Dato : 28-11-03 19:22

"John Poulsen" <john@nosp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> at købe UV-filter? Jeg forstår at der er MANGE D-SLR (eller "bare" SLR)
> fotografer der næsten ikke tager billeder UDEN filteret?

Grunden til at man bruger UV filter er også fordi, det er en billig
beskyttelse af linsens glas mod risser, det er billige at skifte et filter
ud end et helt objektiv.

VH

Per

Fra : nyrup

Dato : 28-11-03 19:48

Hvis jeg kunne skrue et filter på mit IXUS 400 kan jeg garantere for at jeg
gjorde det. Men der er ingen gevind...
Jeg har filtre på alle mine SLR objektiver. Det er for sent den dag de har
fået en ridse. En anden ting er let regnvejr og støv. Det er lettere at
tørre filtret af. Vandstænk har det med at efterlade mærker i coatningen som
er svære at tørre af... har jeg erfaret med en af mine vidvinkelzoomer.
Så: køb et filter til dit digikamera hvis det kan monteres!
mvh,
Lars-Peder.

Fra : John Poulsen

Dato : 29-11-03 15:46

Hej igen.

Tak for rådene - skal det så helst være 52 eller 58 mm converter jeg
skal købe??

Altså sådan at jeg kan bruge det til D-SLR senere.

Mvh.

John

Fra : den glade dreng

Dato : 29-11-03 22:06

> [...]
> skal købe??
>
> Altså sådan at jeg kan bruge det til D-SLR senere.

altså den dag du køber D-slr så skal du sætte et UV-filter på alle
dine objektiver. Og afhængig efter objektivet, kan du ikke vide hvilket
et du skal købe. Så køb du bare den billigste konverter.

Vh

Per

Fra : John Poulsen

Dato : 29-11-03 22:31

OK..

Takker - så er det nu et prisspørgsmål. Det finder jeg vel ud af...

Tak for alle svarene

John