Andet multimedie
bentjuul 3670
Det store valg - QuarkExpress eller InDesi~
Fra : KNL DtP

Dato : 28-11-03 13:13

Hej.

Hvordan ser det ud i den grafiske branche mht. valg af layout-program?

Jeg har en fornemmelse af, at den gamle Quark Express 4 stadig er brugt
rundt omkring. Vælger folk at opgradere til 6'eren - eller hopper de over
til InDesign?

På skolen har vi nemlig begge programmer (QE 4+6 og ID 2+CS), og jeg har
derfor haft lejlighed til at prøve dem. Den gamle udgave af Quark er ret
regulær - ikke så mange funktioner, men brugerfladen minder også om noget
fra Første Verdenskrig. Den nye udgave er klart forbedret på det område,
men rent funktionsmæssigt synes jeg stadig den mangler lidt. Det er især
ved billedimport at jeg var forundret over, at den stadig kun arbejder med
alfa-kanaler og dens egen fritlægning. Resultatet er ikke altid perfekt.

Nu har jeg ikke arbejdet så meget med InDesign, men den virker mere nem at
gå til. Genvejene er de velkendte fra Photoshop og Illustrator, og det hele
virker mere velovervejret. Billedimporten fungerer meget bedre (valg af
profiler ect.) og her kan man hive psd-filer direkte ind med gennemsigtige
lag. PDF-eksporten kan også sættes op med profiler til forskellige formål,
som vi kender det fra Destiller.

.... men hvordan er det ude i virksomhederne? Jeg kunne forestille mig, at
man ikke lige sådan skifter program. Volder nogle af programmerne problemer
eller kører det forholdsvist smertefrit?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-11-03 17:52

On Fri, 28 Nov 2003 13:13:17 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

>... men hvordan er det ude i virksomhederne? Jeg kunne forestille mig, at
>man ikke lige sådan skifter program. Volder nogle af programmerne problemer
>eller kører det forholdsvist smertefrit?

Der hvor jeg arbejder laver vi dagblade og nogle ugeaviser, og vi burger stadig
Quark 4.11 - og jeg mener ikke der er planer op at bruge penge på noget nyt.

Vores RIP kan ikke klare transparens (level 2), så der er ingen grund til at
købe programmer der kan.

Hvis vi skal opdatere flere hundrede licenser + evt. opdatere Mac'erne er det
mange penge.

Kurt Brixen