Ringenes Herre ???
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 27-11-03 22:58

Har lige haft Ringenes Herre dag og set FOTR & TTT.
Kom dog til at spekulere på, at når Frodo tager ringen på, bliver han
usynlig, men da Sauron har den på i første film, sker der ikke noget med
ham.
Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Mvh.

Mads

Fra : Mithril

Dato : 28-11-03 02:17

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ham.
> Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Sker ikke noget med ham......... Hvad fanden kalder du så det "lille" trix
han gør med sin kæp, hvorefter der flyver et par hundrede soldater ad
helvede til ?

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 28-11-03 09:39

> Sker ikke noget med ham......... Hvad fanden kalder du så det "lille" trix
> han gør med sin kæp, hvorefter der flyver et par hundrede soldater ad
> helvede til ?

Øh, ja, men han bliver jo ikke usynlig!

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-11-03 11:24

Mithril wrote:
> [...]
>
> Sker ikke noget med ham......... Hvad fanden kalder du så det "lille"
> trix han gør med sin kæp, hvorefter der flyver et par hundrede

Det er hans helt normale fremgangsmåde. Det har intet med Ringen at gøre,
hvilket også er grunden til at Frodo ikke leger Hulk når han har ringen på.
Ringens #1 virkning er at den giver kontrol med andre.

At Sauron ikke bliver usynlig, er fordi han kan styre Ringen. Sauron
bestemmer selv. Han er ikke et menneske.

/jim

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-11-03 15:59

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
på.
> Ringens #1 virkning er at den giver kontrol med andre.

Ikke helt rigtigt. I bogen er det meget tydeligt, at ringes virkning er at
forstørre dens bærers iboende ambitioner mange gange. Derfor: jo større en
personlighed et væsen har, jo farligere er det for andre at det får ringen
på. Et magtbegærligt og stærkt menneske vil blive endnu mere magtbegærligt
og tyrannisk når det får ringen på. Og med væsner og troldmænd som Sauron er
det endnu værre.

Det er derfor hobitterne kan blive verdens redning. Bilbo har kunnet eje
ringen i mange, mange år uden at blive helt ødelagt af den, fordi han ikke
har noget ønske om at herske, som ringen kan forstørre. 10.000x0.000001
giver stadig kun 0.01. Og det er af samme grund, at Frodo kan udholde at eje
ringen og stadig ønske at ødelægge den.

Et godt eksempel er da gartneren Sam har ringen på. Han ser verden som en
kæmpe have, et system af parker. Det er Sams drøm om hvad han kunne gøre,
hvis han havde absolut magt til at udleve sine ønsker: at ordne verden som
en have.

Mikkel

Fra : FB

Dato : 28-11-03 22:44

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> hvis han havde absolut magt til at udleve sine ønsker: at ordne verden som

Hej Mikkel.

Er det i ROTK han får ringen på?

mvh
FB
--
// http://mobil.dontdoit.dk \\
// Når du mangler lidt lir til din mobil! \\

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 29-11-03 14:34

"FB" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej Mikkel.

Hej!

> Er det i ROTK han får ringen på?

Ja, det gør han i bogen. Strengt taget er der vel tale om en spoiler for
dem, der ikke har læst bøgerne, så måske burde jeg have markeret det. Men
det er trods alt en detalje, og hvis man vil have forklaringer fra bøgerne
kan det ikke undgåes at inddrage dele af historien, som måske ikke har været
vist på film.

Mikkel

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-11-03 17:50

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt rigtigt. I bogen er det meget tydeligt, at ringes virkning
> er at forstørre dens bærers iboende ambitioner mange gange.

Uha da. Ja så kan jeg godt se at man bliver nødt til at passe på.

Det var måske en idé til en ny superhelt i den næste X-men film ?

Tada ! Mr. Ambition træder ind på scenen.

Q: "Og hvad er så din superstyrke ?"

Mr. A: "Jeg kan ønske mig ting rigtig rigtig meget !"

Q: "Og hvordan kan man så bruge det i hverdagen ?"

Mr. A: "Det er for eksempel helt fantastisk op til jul. Der kan jeg ønske
mig en hel masse ting, rigtig rigtig meget"

Q: "Men hvordan får du så fat på de ting ?"

Mr. A "Njae... jeg må jo gå på arbejde og tjene nogle penge og så købe
dem........"

/jim

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-12-03 16:45

> Uha da. Ja så kan jeg godt se at man bliver nødt til at passe på.

Man kan også sige, at ringen giver folk magt, som de har agt. Men hvis de
"ingen agt" har, som i Gollums tilfælde, så giver de heller ingen magt
(kontrol).

Mikkel

Fra : Kasper Møller

Dato : 28-11-03 07:22

Mads Jakobsen wrote:
> [...]
> med ham.
> Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Mit gæt vil være, at han er så 'mægtig' at han kan beherske ringenes kraft,
modsat Frodo som bliver underlagt dens magt.

Fra : vadmand

Dato : 28-11-03 10:22

"Kasper Møller" <kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit gæt vil være, at han er så 'mægtig' at han kan beherske ringenes
kraft,
> modsat Frodo som bliver underlagt dens magt.

I bogen ser vi, at ringen heller ikke har magt over Tom Bombadil.

Per V.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-11-03 20:05

> I bogen ser vi, at ringen heller ikke har magt over Tom Bombadil.

Hvorfor var det lige igen? Der var en eller anden fed forklaring på det, men
jeg har glemt den.

Fra : PerX ...

Dato : 28-11-03 22:43

In article <3fc79d95$0$9797$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
chrisengeldk@dkik.dk says...

> Hvorfor var det lige igen? Der var en eller anden fed forklaring på det, men
> jeg har glemt den.

Efter sigende skulle han også være en Maia (ligesom Sauron, Gandalf og
Balroggen)

Fra : cogco

Dato : 29-11-03 02:56

> Efter sigende skulle han også være en Maia (ligesom Sauron, Gandalf og
> Balroggen)

Hvad er så en Maia?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 09:43

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse news:3fc7fcc5$0$268

> Hvad er så en Maia?

Her ville det vist være nemmere hvis du læste de appendix der er bagerst i
bogen - Men kort er Maiar, fem Istari som blev valgt af Valar'erene til at
hjælpe racerne i Middle Earth. Olorin (Gandalf) kom til af Manwe og Varda og
blev den eneste af de fem der opfyldte sin mission.Ellers er de andre:
Curumo (Saruman) af Aule, Aiwendil (Radagast the Brown) af Yavanna, De blå
troldmænd Alatar og Pallando - begge af Oromo.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-11-03 17:01

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Curumo (Saruman) af Aule, Aiwendil (Radagast the Brown) af Yavanna, De blå
> troldmænd Alatar og Pallando - begge af Oromo.

Minor detail: En Maiar er ikke ensbetydende med de 5 Istari.

En Maiar er en mindre gud, der ligger under Valarne.

For lige at forklare for folk der ikke har læst de apendix og evt. andre
værker af Tolkien så er det følgende:

Vi har Gud, også kendt som Eru, Ilúvatar eller Den Ene. Han skaber så nogle
guder under ham ved hjælp af hans tanker, som skal kunne hjælpe ham med at
udføre hans viljer og tanker. De hedder Ainur.

Da Verden så bliver skabt vælger 14 af Ainurne at drage ned i Verden. Disse
kaldes så Valar. Der er 7 Valar (mandlige) og 7 Valier (kvindelige). Valar
betyder Verdens Vældige Magter.

Disse Valar har så også nogle mindre guder eller ånder eller hvad man vil
kalde dem, under sig. Disse er f. eks de onde dæmoner Balroggerne, og andre
kendte "under-guder" er Maiarne.

Som der så tidligere er nævnt er der f. eks de kendte Maiar som Troldmændene
(Istari), og der er Sauron og Tom Bombadil osv.

......jaeeeeh det er ikke helt let at finde rundt i Tolkiens kæmpe store
univers.

Mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 17:30

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> .....jaeeeeh det er ikke helt let at finde rundt i Tolkiens kæmpe store
univers.

Nej. Men det hjælper grangiveligt at læse bøgerne Især de appendix der
hører til. De giver et noget bedre grundlag for historien - til næste gang
man læser dem

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : vadmand

Dato : 29-11-03 18:34

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej. Men det hjælper grangiveligt at læse bøgerne Især de appendix der
> hører til. De giver et noget bedre grundlag for historien - til næste gang

Og til beroligelse for dem (os), der synes, at ovenstående lyder som en slem
gang ligegyldigt vås: Man kan sagtens nyde Ringenes Herre og Hobbitten uden
at spilde tid på diverse appendixer og den ulæselige (for andre end nørder)
Silmarillon.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-03 23:29

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> at spilde tid på diverse appendixer og den ulæselige (for andre end

Ja selvfølgelig. Den kan man absolut - nyde dem altså. Men for den dybere
forståelse af lyrikken og elverne og hvorfor de drager vestpå, og Tom
Bombadil, Enterne osv. Der kommer man næsten ikke udenom nogen af delene. Og
jeg nægter at tro på at du, Per, ikke kan læse Silmarillion Det er da
ikke mere vanskeligt end Beowulf, Edda'erne eller De Islanske saga'er. Men
hvis det gør mig til en nørd - så er det bare i orden med mig

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : vadmand

Dato : 30-11-03 00:17

"Jesper Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fc91d6b$0$148 Og
> jeg nægter at tro på at du, Per, ikke kan læse Silmarillion
Selvfølgelig kan jeg læse den - jeg gider bare ikke. Der er ingen hobbitter
i.

Anker Jørgensen sagde engang om forskellen på Matador og amerikanske serier
som Dallas og Dollars: "De (sidstnævnte, PV) mangler en grisehandler."

På samme måde synes jeg, at det, der gør så megen fantasy-litteratur
selvhøjtidelig og dræbende kedelig er, at "der mangler hobbitter."

Per V.

Fra : PerX ...

Dato : 30-11-03 05:52

In article <bqb9e2$gl$1@sunsite.dk>, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> says...

> [...]
>
> På samme måde synes jeg, at det, der gør så megen fantasy-litteratur
> selvhøjtidelig og dræbende kedelig er, at "der mangler hobbitter."

Er der vampyrer?

Fra : Devast8or

Dato : 30-11-03 17:19

PerX ... wrote:
> In article <bqb9e2$gl$1@sunsite.dk>, "vadmand"
> <perve@(fjerndette)post.tele.dk> says...

> Er der vampyrer?

IIRC er der enkelt vampyr i Silmarillion.

Devast8or

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-11-03 19:21

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> In article <bqb9e2$gl$1@sunsite.dk>, "vadmand"
> <perve@(fjerndette)post.tele.dk> says...

> Er der vampyrer?

Der er rent faktisk Vampyrer så at sige i både Ringenes Herre og
Silmarillion, det er bare et spørgsmål om relativitet!!

Vampyr = udød menneske? -> Ringånderne
Vampyr = et forvansket menneske -> Orkerne
Vampyr = Ond demon ånd ting -> Saurons tjenere osv?

Jaja.. i know it was a joke

Mvh. Martin

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-11-03 23:42

> På samme måde synes jeg, at det, der gør så megen fantasy-litteratur
> selvhøjtidelig og dræbende kedelig er, at "der mangler hobbitter."

Hvor er det smukt sagt, må jeg citere dig for det?

Fra : vadmand

Dato : 01-12-03 00:43

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det smukt sagt, må jeg citere dig for det?

Hjertens gerne, allerkjæreste ven

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-12-03 02:50

vadmand wrote:
[...]
> På samme måde synes jeg, at det, der gør så megen fantasy-litteratur
> selvhøjtidelig og dræbende kedelig er, at "der mangler hobbitter."

Omvendt synes jeg, at historier hvor almindelige folk udretter store
ting, er hamrende urealistiske. Deres bedrifter skyldes jo ene og
alene en udefrakommende guds-/skæbnemagt, og ikke på nogen måde deres
personlige evner og egenskaber.

--
Peter Knutsen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-12-03 09:13

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting, er hamrende urealistiske. Deres bedrifter skyldes jo ene og
> alene en udefrakommende guds-/skæbnemagt, og ikke på nogen måde deres

Sådan er det netop ikke i Ringenes Herre. Det geniale ved historien er, at
den er konstrueret således, at kun en hobbit kan redde verden.

Se:
http://groups.google.dk/groups?q=%22bogen+er+det+meget+tydeligt%22+group:dk.kultur.film&hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.kultur.film&selm=bq7nst%241vu9u9%241%40ID-185377.news.uni-berlin.de&rnum=1

Mikkel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-11-03 19:28

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> [...]
uden
> at spilde tid på diverse appendixer og den ulæselige (for andre end

Jeg ved godt det kan lyde som uforståeligt vås nogen gange, men det kræver
bare man lige overvejer ordene der er printet ned på de blanke papirer.
Selfølgelig kan man ikke starte med at læse Silmarillion som enhver anden
bog pga. de utallige navne og udtalemåder osv osv.

Men hvis man kun hæfter sig ved de få vigtige navne "Feanor, Earëndil, Beren
og nogle få andre, og glemmer de ca. 70-90 (underdrivelse) navne man får
oplyst så ligger der faktisk en utrolig god historie bag, eller flere
historier der er blevet samlet sammen til en overordnet om Silmarillerne.
Har man så mod på at læse den en til gang, kan man så prøve at få fat i
flere at navnene hvis det er ens interresse

Mvh. Martin

Fra : PerX ...

Dato : 30-11-03 05:51

In article <3fc8c927$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jesper
Winding" <jesperw[SNABEL-A]tdcadsl.dk> says...

> [...]
>
> Nej. Men det hjælper grangiveligt at læse bøgerne Især de appendix der
> hører til. De giver et noget bedre grundlag for historien - til næste gang

Hm... er de efterhånden ikke så gamle at man kan finde dem på Projekt
Gutenberg? :)

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 29-11-03 22:49

> Som der så tidligere er nævnt er der f. eks de kendte Maiar som
Troldmændene
> (Istari), og der er Sauron og Tom Bombadil osv.

Tolkien nævner intetsteds at Tom Bombadil er maia. Det er en meget stor
diskussion. Jeg vil foreslå du kigger under Tom Bombadil i Encyclopedia of
Arda - http://www.glyphweb.com/arda/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-12-03 02:46

Jesper Winding wrote:
[...]
> [...]
> Curumo (Saruman) af Aule, Aiwendil (Radagast the Brown) af Yavanna, De blå
> troldmænd Alatar og Pallando - begge af Oromo.

Hvor har du de informationer fra? Jeg er især overrasket over at
Olorin skulle høre under Manwe og Varda, jeg har nemlig læst noget
andet, et eller andet sted.

.... Desuden, som andre før har påpeget, så kan man godt være maia uden
at være istari. Sauron er f.eks. maia. Det *vides* ikke om Tom
Bombadil er det.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 04:09

> [...]
>
> Hvor har du de informationer fra? Jeg er især overrasket over at
> Olorin skulle høre under Manwe og Varda, jeg har nemlig læst noget

Jah, udover at det står i selve bøgerne, så er der masser af steder man
finder masser af information om de forskellige racer i Middle Earth. F.eks.
her:
http://www.lotrlibrary.com/faqs/p&r.asp

> ... Desuden, som andre før har påpeget, så kan man godt være maia uden
> at være istari. Sauron er f.eks. maia. Det *vides* ikke om Tom
> Bombadil er det.

Korrekt. Tolkien lod det være op til læseren præcis hvad Tom Bombadil var.
Han lod det være et mysterium - gætterier og gisninger står for egen
regning.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-12-03 04:23

Jesper Winding wrote:

> Jah, udover at det står i selve bøgerne, så er der masser af steder man

Hvilke bøger? Alle bøger er jo ikke lige.

> finder masser af information om de forskellige racer i Middle Earth. F.eks.
> her:
> http://www.lotrlibrary.com/faqs/p&r.asp

Det ligner et meningsudvekslingsforum hvor alle og enhver kan sige
hvad de nu synes om ting. Hvilken *værdi* har det?

[...]

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 04:44

> Hvilke bøger? Alle bøger er jo ikke lige.

Jeg henviser til mine egne der har teksten der har som forord: '...Which
reproduces the complete authoritative text.' Bøgerne er dem der kom med
guldkant i forbindelse med jubilæet fra Harper Collins. I mine øjne er det
nu bedst at læse mandens egen version.

F.eks.

> Det ligner et meningsudvekslingsforum hvor alle og enhver kan sige
> hvad de nu synes om ting. Hvilken *værdi* har det?

Du kan bare søge løs: http://google.com er din ven Jeg tog bare den
første og den bedste jeg fandt med søgeordene: Maiar Tolkien - Men de vil nu
alle fortælle dig det samme - Og hvilken værdi du lægger i, at andre har en
anden forståelse af en tekst end dig - ja det er jo netop, helt op til dig

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-12-03 04:57

Jesper Winding wrote:

> [...]
> guldkant i forbindelse med jubilæet fra Harper Collins. I mine øjne er det

Nå, jamen jeg har da også et-binds udgaven med guldkant, så kan du
give mig en sidehenvisning, både mht. Olorin, Radagast og de to blå
gutter? Saruman er jeg enig med dig i, men Radagast forekommer mig
upassende, de to blå husker jeg slet ikke som nævnt i LOTR, og jeg
mener at have læst Olorins "lærlingetid" beskrevet anderledes et eller
andet sted.

> nu bedst at læse mandens egen version.

Og kun de tekster han rent faktisk selv personligt har sendt til sit
forlag med henblik på udgivelse. Man skal gøre sig *mange*
overvejelser når man skaber så stort et univers, og Tolkien har
skiftet mening *mange* gange, om *alle* mulige ting, derfor er det
helt forkert at lægge vægt på noget han skrev på en serviet for
femoghalvfjerds år siden, og som hans søn så senere per refleks har
udgivet.

> [...]
> anden forståelse af en tekst end dig - ja det er jo netop, helt op til dig

Olorins "forældre" er ikke et spørgsmål om mening, men derimod om
*fakta*. Forudsat da at Tolkien rent faktisk officielt har udtalt sig
om sagen et eller andet sted. Som du selv er inde på, nægtede han jo
at gøre det mht. Bombadil, og dér (og kun dér) er der rimelighed i at
man synes noget om sagerne.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 05:35

> [...]
> upassende, de to blå husker jeg slet ikke som nævnt i LOTR, og jeg
> mener at have læst Olorins "lærlingetid" beskrevet anderledes et eller

Jamen jeg snakker om de fem bind der kom - Hob og Sil inkluderet - og nej,
jeg kan ikke huske hvad der sker på hver eneste side i bøgerne Men vi er
tilsyneladende mange der har læst det samme

> [...]
> overvejelser når man skaber så stort et univers, og Tolkien har
> skiftet mening *mange* gange, om *alle* mulige ting,

Det gjorde han faktisk ikke - Efter at have lagt det store værk på Unwins
bord, rørte han det aldrig siden - han mente ikke det var nødvendigt. Til
gengæld omskrev han man kapitler igen og igen inden han afleverede dem - i
hvert fald hvis man skal tro Unwin selv i interviewet på
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000067132

derfor er det
> helt forkert at lægge vægt på noget han skrev på en serviet for
> femoghalvfjerds år siden, og som hans søn så senere per refleks har
> udgivet.

Jah, vi kan skam godt blive enig om at hans unger måske ernærer sig lige
rigeligt på ders faders efterladenskaber...

> Olorins "forældre" er ikke et spørgsmål om mening, men derimod om
> *fakta*.

Jeg er helt enig i at fakta er fakta - dine er åbenbart bare ikke mangen til
mine...

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 05:37

Og der er lige gået ged i min stavning - måske jeg skulle se dyner...

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 02-12-03 00:51

> [...]
> om sagen et eller andet sted. Som du selv er inde på, nægtede han jo
> at gøre det mht. Bombadil, og dér (og kun dér) er der rimelighed i at

Ja Olorins "forældre" som du kalder det kan jeg godt afsløre for dig, han er
skabt af Ilúvatar, Eru også kendt som Gud. Netop Ilúvatar har det der gør
ham til Alfaderen, netop at det er ham der skaber, og kun ham

Hvad angår Olorin, hvor kære Gandalf's læremestre så at sige så står det
skrevet på side 30 i min version af Silmarillion. Det er i historien
Valaquenta under "Om Maiarne" hvor man omkring en side nede finder dette:

"Den viseste Maia hed Olórin. Han boede også i Lórien, men hans veje førte
ham tit til Nienna hus, og hos hende lærte han medlidenhed og tålmod. Om
Melian siges der meget i Quenta Silmarillion. Men den saga siger intet om
Olórin skønt han holdt af Elverne, vandrede han uset iblandt dem, eller i
skikkelse lige de, og de vidste ikke, hvor de dejlige syner eller vise
indfald kom fra, som han lagde i deres hjerter. I senere tider var han ven
af alle Ilúvatars børn, og fattede medlidenhed med deres kval, og de, som
hørte ham, vågnede op af fortvivlelsen og lod deres mørke drømme fare."

Af andre navne er han kendt som "Mithrandir" som han blev kaldt af Elverne,
kaldet Den grå vandringsmand. Af dværgene blev han kaldt Thankûn, og ja så
blev han vel også kaldet Gandalf

Mvh. Martin

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-12-03 14:08

Martin Ohlsson wrote:
> Netop Ilúvatar har
> det der gør ham til Alfaderen, netop at det er ham der skaber, og kun
> ham

Hvem skabte dværgene ?

/jim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 04-12-03 14:41

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> Hvem skabte dværgene ?
>
> /jim

Det gjorde Ilúvatar. Men du har ret i at det var Aulë idé, og ham der
formede dem fysisk, men det var Ilúvatar der gav dem liv.

Ilúvatar fortæller Aulë at selvom han har skabt dem, så vil de kun kunne
leve og virke ved hans tanker, og ikke have deres eget liv, så Aulë griber
en stor hammer for at dræbe dem, men Ilúvatar får medlidenhed og giver dem
liv. Dog skal de først vågne efter elverne

Mvh. Martin

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-12-03 16:07

Martin Ohlsson wrote:

> [...]
> Aulë griber en stor hammer for at dræbe dem, men Ilúvatar får
> medlidenhed og giver dem liv. Dog skal de først vågne efter elverne

Og vi er vel enige om at "liv" her betyder "fri vilje" ?

/jim

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 09-12-03 17:00

> Og vi er vel enige om at "liv" her betyder "fri vilje" ?
>
> /jim

Jeps

Sådan istedet for at blive syret af ham Aulë fik de så deres egen bevidsthed
og frie vilje af Ilúvatar, som er den eneste der har magt til at give
dette... eller det er sådan set den der Evige Flamme eller sådan noget, men
den gemmer Ilúvatar for sig selv

Mvh. Martin

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 09:29

Sauron -ER- ringen. I den har han placeret sin sjæl og sin magt. De to er
et. Ødelæg ringen og du ødelægger Sauron - I hvert fald på det materielle
plan.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-11-03 11:28

Jesper Winding wrote:
> Sauron -ER- ringen. I den har han placeret sin sjæl og sin magt. De to er
> et. Ødelæg ringen og du ødelægger Sauron - I hvert fald på det materielle
> plan.

Jeg ville nok smelte den om og sælge den på staden som en navlepiercing.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 11:42

> Jeg ville nok smelte den om og sælge den på staden som en navlepiercing.

Jeg kan lige se det for mig - Gollum med navlepiercing...!

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-11-03 11:52

Jesper Winding wrote:

> Jeg kan lige se det for mig - Gollum med navlepiercing...!

Jeg har faktisk set nogle mennesker på staden der ligner Gollum.

/David

Fra : vadmand

Dato : 28-11-03 12:43

> Jeg har faktisk set nogle mennesker på staden der ligner Gollum.

Kan du huske Steen Eiler Rasmussen?

Per v.

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-11-03 12:55

vadmand wrote:

> Kan du huske Steen Eiler Rasmussen?

Jeg kan huske navnet men ikke manden, umiddelbart. Måske er det fordi
jeg er en fløs på 29 :)

/David

Fra : Kong Kent

Dato : 28-11-03 13:05

> Jeg har faktisk set nogle mennesker på staden der ligner Gollum.

Er det ikke et adgangskrav for at få lov at have bopæl der? At man ligner/er
en lurvet skabning?

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-11-03 13:08

Kong Kent wrote:

> Er det ikke et adgangskrav for at få lov at have bopæl der? At man ligner/er
> en lurvet skabning?

LOL! Nej, faktisk ligger nogle af de mest eksklusive boliger i København
på Christiania, og det er eliten der bor der. Jeg snakker ikke om alle
de forhutlede mennesker man ser i Pusherstreet. De bor sandsynligvis
ikke på Christiania. Pusherstreet er jo en lillebitte del af Christiania.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 28-11-03 15:16

In article <bq77nq$u0h$1@news.net.uni-c.dk>, david.rasmussen@gmx.net
says...

> Jeg ville nok smelte den om og sælge den på staden som en navlepiercing.

Aprpros piercing, du har set easteregget på FOTR:EE ? :)

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-11-03 15:58

PerX ... wrote:

> Aprpros piercing, du har set easteregget på FOTR:EE ? :)

Yep :)

/David

Fra : Søren Kongstad

Dato : 28-11-03 12:37

> [...]
> ham.
> Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Jeg læste en gang en forklaring:

Frodo bliver ikke usynlig som sådan. Det der sker er at han forskydes til et
andet plan, en åndeverden (eller skyggeverden). I filmen ses det klart i
scenen hvor Frodo bliver stukket ned af ringånderne. Da han tager ringen på
kan han se ringånderne, og deres "oprindelige" klædedragt. Hvis Frodo havde
beholdt ringen på længere tid af gangen, så var han blevet som ringånderne,
som ikke eksisterer på vores pland, men på ringplanet.

De kapper de har på tilhører derimod vores plan, derfor kan man se dem.

Sauron lavede ringene til ringånderne, og den ene ring. Det er hans magt som
ligger i ringene. Denne magt fordærver dem der prøver at bruge ringene, til
fordel for Sauron. Derfor virker ringen anderledes på ham. Efter han blev
slået ihjel forsvandt han fra vores plan af virkeligheden, og kom langsomt
til kræfter igen. I ringenes herre er han kommet igennem til denne
virkelighed igen, hvilket i filmen er afbildet med det brændende øje. Men
uden hans magt som ligger i ringen vil hans evne til at begå sig i vores
virkelighed være begrænset. Det er derfor Sauron er så svag og impotent som
han er i filmene. Han er bogstavelig talt kun en skygge af sit tidligere
selv.

/Søren

Fra : Taba

Dato : 28-11-03 14:52

> [...]

> som ikke eksisterer på vores pland, men på ringplanet.
>
> De kapper de har på tilhører derimod vores plan, derfor kan man se dem.

Meget interessant fortolkning som jeg godt kan støtte mig til. Men ak, hvis
man skulle fortolke Ringenes Herre hele vejen igennem og analysere den, så
ville det tage ligeså lang tid som at blive uddannet en akademiker el.
lign., hvem der dog havde tid til det

/Taba

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-11-03 16:01

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse
> Jeg læste en gang en forklaring:

[snip]

Udmærket forklaring. Men vi får at vide, at da Sauron mistede ringen,
ophørte han med at eksistere i sin materielle form - men han har dog stadig
en kæmpemæssig magt. Han bestemmer jo f.eks. over Saruman!

Mikkel

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-11-03 19:49

On Thu, 27 Nov 2003 22:57:40 +0100, "Mads Jakobsen"
> [...]

>ham.
>Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Jeg har læst noget med at det er fordi hobitterne og menneskene kun har
en tilstedeværelse i den fysiske verden, og derfor bliver 'sendt' til
den åndelige verden når de tager den på.
Sauron, Tom Bombadil og også f.eks. elvere eksisterer allerede på begge
planer, og det er derfor de ikke bliver usynlige.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Jesper

Dato : 09-12-03 19:30

> [...]

> ham.
> Hvordan kan det være? Jeg har ikke læst bøgerne.

Det fremgår af den første film at ringen kun adlyder Sauron. Nok har den
magiske kræfter for andre end Sauron, men forskellen er at mens Sauron
styrer ringen, så styrer ringen alle andre der tager den på og øver
indflydelse på alle der kommer i nærheden af den.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 09-12-03 19:53

"Jesper" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> styrer ringen, så styrer ringen alle andre der tager den på og øver
> indflydelse på alle der kommer i nærheden af den.

Men hvis en kraftfuld person som Gandalf eller Galadriel tog ringen på,
ville denne kunne udfordre og i sidste ende besejre Sauron ved ringes hjælp.
Men det ville være en sejr på bekostning af alt, hvad der er værd at
forsvare; det ville være at lade sig ødelægge af magtbegær og ondskab, for
at kunne ødelægge den magtbegærlige og onde.

Mikkel

Fra : PerX ...

Dato : 10-12-03 17:46

In article <1g5pspy.n8gb2d14eaudcN%none@none.invalid>, none@none.invalid
says...
> [...]
> styrer ringen, så styrer ringen alle andre der tager den på og øver
> indflydelse på alle der kommer i nærheden af den.

Og hvordan udtrykker den indflydelse sig?

Fra : Jesper

Dato : 10-12-03 17:57

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

> In article <1g5pspy.n8gb2d14eaudcN%none@none.invalid>, none@none.invalid
> says...
> >

> Og hvordan udtrykker den indflydelse sig?

Det fremgår af den første film i scenen, hvor Araran(Viggo Mortensen)
forsøger at bemægtige sig ringen, fordi ringens mørke kræfter har fået
magten over ham.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-12-03 18:10

> Det fremgår af den første film i scenen, hvor Araran(Viggo Mortensen)
> forsøger at bemægtige sig ringen, fordi ringens mørke kræfter har fået
> magten over ham.

Du mener vel Boromir.

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-03 23:42

Jesper wrote:

> Det fremgår af den første film i scenen, hvor Araran(Viggo Mortensen)
> forsøger at bemægtige sig ringen, fordi ringens mørke kræfter har fået
> magten over ham.

LOL!! Du skulle vel aldrig være skribent for Femina?

/David

Fra : PerX ...

Dato : 11-12-03 05:32

In article <1g5rixi.9gyyhz1bvmte3N%none@none.invalid>, none@none.invalid
says...

> Det fremgår af den første film i scenen, hvor Araran(Viggo Mortensen)
> forsøger at bemægtige sig ringen, fordi ringens mørke kræfter har fået
> magten over ham.
(kører lige et femina filter)

Nå skal de forestille at være ringen? Jeg troede det var ham.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 12-12-03 12:01

"Jesper" <none@none.invalid> wrote in message

> Det fremgår af den første film i scenen, hvor Araran(Viggo Mortensen)
> forsøger at bemægtige sig ringen, fordi ringens mørke kræfter har fået
> magten over ham.

LOL? ? Du tar vel pis på os ikke?

Araran ?? ? Du burde mene Aragorn..... men han bliver ikke formørket af
ringet, det gør Boromir? Såee.

Du har vel ikke drukket af potten har du??

Mvh. Martin