Rækkefølge af filer [VB6]
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 27-11-03 09:37

Udgangspunkt:

Dim fso As FileSystemObject
Dim map as Folder
Dim fil As File

Set fso = New FileSystemObject
Set map = fso.GetFolder([minmappe])

For Each fil in map.Files
[noget med filen]
Next

So far, so good. No problemos - bortset fra rækkefølgen, som For Each loopet
returnerer filerne i... den kan jeg ikke gennemskue. Det er (så vidt jeg kan
se) hverken efter navn, størrelse eller dato. Fysisk placering på disken?
Eller hvad? Og er der en måde at få indflydelse på rækkefølgen på?

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-11-03 10:17

Thu, 27 Nov 2003 09:36:30 +0100, Jens Vestergaard <j@railsoft.dk> skrev:

> [...]
> se) hverken efter navn, størrelse eller dato. Fysisk placering på disken?
> Eller hvad? Og er der en måde at få indflydelse på rækkefølgen på?

Formodentlig rækkefølgen, hvori filerne står i FAT-tabellen. Og _den_ er
sikkert ret ubrugelig.

Hvad med at hælde filnavnene ind i et array - sortere dette (hvis man kan) -
og så herefter foretage det-du-nu-skal?

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 27-11-03 10:27

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrzahdyn676ggyl@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> sikkert ret ubrugelig.
> Hvad med at hælde filnavnene ind i et array - sortere dette (hvis man

Jow, det er da rigtigt ... eller en listbox ... eller noget andet. Men ideen
var at behandle filerne inde i loopet i stedet for at skulle løbe loopet
igennem og derefter løbe en array eller lignende igennem.

Og hvis der nu var et API eller lignende, som sagde "FileSortByName" eller
noget i samme stil, så ville det jo være herligt.... jeg har bare ikke
liiiiige fundet det

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-11-03 13:32

Jens Vestergaard skrev:
> [...]
> var at behandle filerne inde i loopet i stedet for at skulle løbe loopet
> igennem og derefter løbe en array eller lignende igennem.

Nøjagtig samme argument, som Microsoft sikkert har brugt, da
FileSystemObject blev programmeret.

Du er (så vidt jeg kan se) nødt til selv at lave et lag imellem
FileSystemObject og dit program.
Det smarteste vil nok være at lave din egen klasse, som giver mulighed for
at bruge alle FileSystemObject's metoder og egenskaber, samt giver nogle
ekstra muligheder (som f.eks. at komme med en sorteret liste). Denne klasse
vil du let kunne bruge senerehen i andre projekter.

-------
Tomas

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 27-11-03 14:12

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klasse
> vil du let kunne bruge senerehen i andre projekter.

Så sandt, så sandt. Løsningen (den ene eller anden) havde jeg, trods mine
ringe evner, nok fundet - men vi er jo altid på jagt efter genveje, ikk?
Eller sagt på en mere positiv måde: Der er jo ingen grund til at opfinde
noget to gange - og guderne skal vide, at det har jeg gjort mere end én
gang - så hellere spørge!

Men man takker for deltagelsen...

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-11-03 11:41

Jens Vestergaard¨skrev:
> Så sandt, så sandt. Løsningen (den ene eller anden) havde jeg, trods mine
> ringe evner, nok fundet - men vi er jo altid på jagt efter genveje, ikk?

Jo, og nogle gange er den enkleste løsning den man sidst tænker på.

> Eller sagt på en mere positiv måde: Der er jo ingen grund til at opfinde
> noget to gange - og guderne skal vide, at det har jeg gjort mere end én
> gang - så hellere spørge!

Jeg ville nok bruge 10 minutter på at søge på et par af de sites, som har
VB-sourcekode liggende i store mængder (f.eks. planet-source-code), efter
noget der ligner det du har brug for - evt. bare en sorteringsalgoritme.

-------
Tomas