God forklaring udbedes !
Fra : Per Pedersen

Dato : 26-11-03 19:54

Efter på http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#benytter at have læst at
følgende ændring af regstreringsdatabasen,

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanManServer\Parameters
Name: AutoShareServer for servers
Name: AutoShareWks for workstations
Type: REG_DWORD
Value: 0

skulle skaffe mig af med de administrrative shares på Windows XP Pro, med
efterfølgende og forgæves søgning i regstreringsdatabasen, så vil jeg meget
gerne have en, god, fornufttig, og sidst men ikke mindst, DANSK forklaring
af de nødvendige ændringer.

Det er under al kritik at strikke en supportsite sådan sammen, og forvente
at alle, også nye brugere, forstår at udføre de nødvendige ændringer, sites
for nørderne er der nok af, hvorfor ikke lægge en "REG/.KEY" fil til
download ? - de data er måske bare kopieret fra en anden site, uden at være
verificeret.først, SJUSK !

Der er mange gode sites for almindelige folk, http://www.ronnest-jensen.dk/
er et ganske godt eksempel.

Mvh

Per Pedersen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-11-03 20:16

Per Pedersen wrote:

> [...]
> ikke lægge en "REG/.KEY" fil til download ? - de data er måske
> bare kopieret fra en anden site, uden at være verificeret.først,

Det er under al kritik at fare frem og råbe nedsættende bemærkninger
efter andre menneskers ganske frivillige arbejde. Hvad er det lige der
får dig til at tro at du har krav på noget som helst?

OSS'en er ikke noget "supportsite", det er et dokument udfærdiget til
at svare på nogle af de mest almindelige spørgsmål her i gruppen. Ideen
er at hjælpe folk op på et niveau så diskussionerne i gruppen bliver
mere interessante. Det er IKKE et dokument nogen har fået penge for at
skrive til at tørre dig i numsen.

--
Niels Callesøe - nørd light
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do

Fra : Alex Holst

Dato : 26-11-03 20:40

Per Pedersen <perpedersen33@hotmail.com> wrote:
> [...]
> gerne have en, god, fornufttig, og sidst men ikke mindst, DANSK forklaring
[..]
> [...]
> for nørderne er der nok af, hvorfor ikke lægge en "REG/.KEY" fil til
> download ? - de data er måske bare kopieret fra en anden site, uden at være

Kan du beskrive helt praecist hvad du mangler?
Jeg har laenge ledt efter nogen der havde konkrete punkter de var
utilfredse med i OSSen og som ville hjaelpe mig med at forbedre den.

> Der er mange gode sites for almindelige folk, http://www.ronnest-jensen.dk/
> er et ganske godt eksempel.

Det er der saa nogle af os der ikke er enige i. Se i arkiverne for
diskussionen omkring hvilke problemer anti-virus og personlige firewalls
ikke beskytter imod.

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-11-03 21:30

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Kan du beskrive helt praecist hvad du mangler?
> Jeg har laenge ledt efter nogen der havde konkrete punkter de var
> utilfredse med i OSSen og som ville hjaelpe mig med at forbedre den.

Prøv at læse følgende igen:

;
[...]

Jeg er selv uddannet radio, og teleteknikker, og i mit virkefelt har jeg
primært haft til opgave at servicere, og undervise, ikke teknisk personel,
omkring udstyrets daglige betjening og vedligeholdelse, og her kommer det
sproglige element ind i billedet, for hvad hjælper det at komme med en alen
lang teknisk forklaring, som manden/kvinden, som dagligt betjener, og
vedligeholder udstyret, alligevel ikke forstår et ord af, nej vel ?, og i
lige den forklaring der, da er det min opfattelse, at der mangler noget.

Det kunne måske have set sådan ud:

Til Windows NT/2000/XP - Workstation

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanManServer\Parameters
Name: AutoShareWks
Type: REG_DWORD
Value: 0

Til Windows NT/2000/2003 - Server

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanManServer\Parameters
Name: AutoShareServer
Type: REG_DWORD
Value: 0

Men da jeg endnu ikke ved, om jeg har forstået det rigtigt, eller forkert,
eller om jeg skal, tilføje, eller fjerne noget:, så er det jo ikke helt let
at komme med forslag til noget.

Man kunne jo så også lægge 2 ".REG" filer ud på siten, en for server, og en
for workstation, for dem som gerne vil fjerne de her shares, men ikke er
fortrolig med at pille i registry.

Jeg har måttet spørge i en anden gruppe, hvor man da trods alt bliver
behandlet med lidt mere respekt, også når man kommer med hård kritik af
noget, - ikke påmyntet dig selv, men andre i gruppen.

http://www.ronnest-jensen.dk/

Her er et godt eksempel på en sprogligt godt bygget site, -

> Det er der saa nogle af os der ikke er enige i. Se i arkiverne for
> diskussionen omkring hvilke problemer anti-virus og personlige firewalls
> ikke beskytter imod.

Som du nok allerede nu har forstået, så er det ikke indholdet som sådan, der
er volder mig problemer, men de halve og mindre forklaringer på
F.eks.ændringer i Registry.

Mvh

Per Pedersen

Fra : Alex Holst

Dato : 26-11-03 23:39

Per Pedersen <perpedersen33@hotmail.com> wrote:
> [...]

Det falder vist i kategorien "mindre rettelser" som det ikke var
noedvendigt at belemre gruppen med. Min email addresse virker. Paa basis
af din bulrende kritik troede (haabede) jeg du havde et mere omfattende
forslag til forbedring.

Jeg har ikke i sinde at tilbyde .reg filer, da det er tegn paa
hjerneskade at lade tilfaeldige filer paa en hjemmeside paavirke noget
saa vigtigt som registeringsdatabasen i Windows. Desuden anbefaler OSSen
netop at man ikke bruger en administrativ konto til daglig, og derfor
vil det ikke umiddelbart virke for de fleste der har brugt tid paa at
laese og forstaa resten af OSSen.

Hvis jeg skulle tilbyde den slags kritiske filer eller programmer endda,
ville de blive signed med min PGP key, saa et evt. indbrud paa maskinen
ikke udsaetter smarte mennesker for risiko. Hvor mange nye brugere ville
checke den slags? Saa er det bedre de springer punkter over de ikke toer
give sig i kast med, eller at de skriver i gruppen.

Under alle omstaendiger boer man have nok sans til ikke at pille i
registeringsdatabasen hvis man ikke ved hvad man laver.

Naar det er sagt, saa bliver referencen til den registry key fjernet i
naeste revision fordi jeg arbejder paa et dokument der beskriver hvordan
man trin for trin kommer langt med sikring af XP.

> Jeg har måttet spørge i en anden gruppe, hvor man da trods alt bliver
> behandlet med lidt mere respekt, også når man kommer med hård kritik af
> noget, - ikke påmyntet dig selv, men andre i gruppen.

Aw, din stakkel. Jeg troede faktisk du havde noget at bidrage med, men
naar du kommer vaeltende med raab om grov sjusk og anklager mig for at
have smidt noget i dokumentet jeg ikke forstaar, og det *derefter* viser
sig, at du egenligt blot ville have en tydligere opdeling af forskellen
paa servere og klienter.. ja, saa har jeg mest lyst til at vaelte dig i
havnen.

Du er nummer 7 eller 8 der har kritiseret OSSen uden at give mig noget
naevnevaerdigt input om hvordan jeg kan lave en drastisk forbedring af
dokumentet. Det kan jeg ikke bruge til en skid. Gaa din vej, eller giv
mig noget jeg kan bruge. Mere tankevirksomhed, mindre klynkeri.

HVORFOR KAN I IKKE VAERE MERE LIGESOM HEIDI?[1]

[1] <URL:http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=49d36adb8d08e4c4&seekm=a13u7l%24o5e48%241%40ID-64059.news.dfncis.de>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-11-03 23:57

On Wed, 26 Nov 2003 23:39:21 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Jeg har ikke i sinde at tilbyde .reg filer, da det er tegn paa
>hjerneskade at lade tilfaeldige filer paa en hjemmeside paavirke noget
>saa vigtigt som registeringsdatabasen i Windows.

Omvendt set, hvis det afsnit alligevel skal fungere for folk, der ikke
har forstand på registreringsdatabasen, kan man ligeledes lokke folk
til at gøre uhensigtsmæssige ting her.

Det er fornuftigt at opdrage folk til ikke at downloade filer eller
tro på hvad, man tilfældigvis læser på nettet. Men site't må tage en
beslutninge om hvorvidt, det gælder site't selv eller ej.

En mellemvej kunne være at have indholdet af en .reg-fil, der kan
copypaste's ind i en fil på ens egen computer.

Per giver dog oplæg til at tage stilling til, hvad FAQ'en skal bruges
til, og hvad dens formål er - samt hvem, den (og gruppen) henvender
sig til. For min skyld kunne man godt stryge alle afsnit om
brugersikkerhed, hvis det alligevel viser sig, at dem, de er henvendt
til, ikke gider læse dem.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: skodder (og ikke skoder)

Fra : Alex Holst

Dato : 27-11-03 00:03

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:
> For min skyld kunne man godt stryge alle afsnit om
> brugersikkerhed, hvis det alligevel viser sig, at dem, de er henvendt
> til, ikke gider læse dem.

Ha. Bare fordi mange folk ikke ved bedre betyder ikke at jeg har taenkt
mig at lade vaere med at tilbyde lidt realitet. Det er trods alt noget
af det jeg er bedst til!

Fra : Alex Holst

Dato : 27-11-03 00:06

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:
> Per giver dog oplæg til at tage stilling til, hvad FAQ'en skal bruges
> til, og hvad dens formål er - samt hvem, den (og gruppen) henvender
> sig til.

Hov, jeg fik slettet dette i mit tidligere svar. Der var paa tidspunkt
noget diskussion om en revidering af gruppen og en mulig ny gruppe saa
vi kunne undgaa fjollede diskussioner om den bedste personlige firewall,
etc.

Hvad blev der nogensinde af det? Det loeb vist ud i ingenting i
dk.admin.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-11-03 00:13

On Wed, 26 Nov 2003 21:30:00 +0100, "Per Pedersen"
<perpedersen33@hotmail.com> wrote:

> Som du nok allerede nu har forstået, så er det ikke indholdet som sådan, der
> er volder mig problemer, men de halve og mindre forklaringer på
> F.eks.ændringer i Registry.

Nu er det her jo en gruppe om sikkerhed, ikke om betjening af
Windows, så jeg opfatter det som ret oplagt, at den detaljerede
forklaring af, hvordan man retter i Registry skal findes i en
Windows-gruppe eller en Windows-FAQ.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-03 20:45

On Wed, 26 Nov 2003 19:54:12 +0100, "Per Pedersen"
<perpedersen33@hotmail.com> wrote:

> Det er under al kritik at strikke en supportsite sådan sammen, og
> forvente at alle, også nye brugere, forstår at udføre de nødvendige
> ændringer

Der er altså ingen af os, der bliver betalt for at hjælpe dig, så
hvis du ikke synes, det nuværende, gratis, information er godt
nok, så lav selv noget bedre.

http://mongers.org/rtfm

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michael U. Hove

Dato : 26-11-03 21:18

Per Pedersen wrote:
> [...]
> gerne have en, god, fornufttig, og sidst men ikke mindst, DANSK forklaring

En anden mulighed var også at slå alt der hedder fil- og printdeling
fra, fjerne ms klienten, disable netbios over tcp/ip, slå ICF fra!, og
så kigge på nedenstående sites for at identificere og minimere udnødige
services og "hærde" dit system:

http://www.systemexperts.com/tutorial.html
http://www.hsc.fr/ressources/breves/min_srv_res_win.en.html.en

> [...]
> for nørderne er der nok af, hvorfor ikke lægge en "REG/.KEY" fil til
> download ? - de data er måske bare kopieret fra en anden site, uden at være

OSS'en er en *hjælp* til folk der ønsker en fundats for bedre at forstå
gruppens diskussioner og generelle sikkerheds-problemstillinger- og
løsninger.

OSS'en er *ikke* et letfordøjeligt forsøg på at "sælge" nemme løsninger
og unødig software til folk. Sådanne sites er der nok af. Jvf. nedenstående.

> Der er mange gode sites for almindelige folk, http://www.ronnest-jensen.dk/
> er et ganske godt eksempel.

Nej, det er et eksempel på den desværre gængse vildfarelse, at sikkerhed
handler om kulørt og blinkende "sikkerheds-software", der befrier folk
for at tænke selv og dermed indhyller brugeren i en falsk følelse af
sikkerhed.

Data-sikkerhed handler om alm. sund fornuft:

- Lad være med at installere programmer du ikke har brug for.
- Hold din PC opdateret med OS-patches og sikkerhedsupdates.
- Minimer din OS installation. (afinstallér / rekompilér)
- Identificer unødige netværksservices og slå dem fra.
- Invester i en router med NAT funktionalitet.
- Lad være med at bruge de mest angrebne programmer (Outlook, OE, IE)

Det har virket for mig

mvh
/michael

[snip]

Fra : Peter Kruse

Dato : 27-11-03 23:19

"Per Pedersen" <perpedersen33@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

Hej Per,

> [...]
så vil jeg meget
> gerne have en, god, fornufttig, og sidst men ikke mindst,

Det behøver ikke være særligt svært. Nu det ikke må ligge på
OSS´en kan det jo postes her.
Smid nedenstående ind i notepad og gem den som en reg-fil og
kør den. Puf!

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Lanman
Server\Parameters]
"AutoShareServer"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Lanman
Server\Parameters]
"AutoShareWks"=dword:00000000

Venligst
Peter Kruse