Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nordlys og hvaler
Fra : Knud Gjøl

Dato : 26-11-03 19:45

Jeg tager fredag til Lofoten og skal bl.a fotografere hvaler på vandet.
Fra Kajakken!

Jeg skal også, om vejrguderne vil mig det godt, fotografere nordlys om
aftenen!

Hvilke film i hvilke ASA skal jeg vælge? KUN DIAS!

Hvad med lukketider, (naturligvis på stativ) til nordlyset?

--
Knud Gjøl
Sig Hotel

Fra : Poul B-H

Dato : 27-11-03 08:09

google fandt dette:

http://www.ptialaska.net/~hutch/aurora.html

Poul B-H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-11-03 09:15

"Knud Gjøl"skrev...
> [...]
vandet.
> Fra Kajakken!
> Jeg skal også, om vejrguderne vil mig det godt, fotografere nordlys om

Uden at ha' været der, kunne jeg forestille mig at der
er buldermørkt døgnet rundt på denne årstid.

> Hvilke film i hvilke ASA skal jeg vælge? KUN DIAS!

Som udgangspunkt en 400ASA og gerne en type som
kan presses til f.eks. 1600 eller 3200ASA uden det store
skred i farvegengivelse eller kontrast. En Provia 400 kunne
være et valg, som opfylder de betingelser.

> Hvad med lukketider, (naturligvis på stativ) til nordlyset?

Tja...Lader man lysmåleren bestemme, vil billedet nok i
mange situationer blive lidt overbelyst. Jeg har ikke nogen
fornemmelse for hvor hurtigt nordlys "bevæger" sig. De klip
man ser på Discovery en gang imellem, kunne godt være
timelapsed. Man bør nok bestræbe sig på så kort en lukkertid
som muligt. Dermed ikke sagt at 1 eller 2 sekunder ikke
ville kunne fryse motivet. Har du masser af film, vil jeg anbefale
at du prøver med forskellige indstillinger:
Hvis du f.eks. lader filmen eksponere og fremkalde som
800ASA ville jeg lave en eksponering med de indstillinger
som lysmåleren angiver. Derudover ville jeg lave en eksponering
med lysmåleren sat på 1600ASA (=1 blændes undereksponering)
og en eksponering på 3200AS (= 2 blænders undereksponering)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Knud Gjøl

Dato : 27-11-03 15:08

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
> Uden at ha' været der, kunne jeg forestille mig at der
> er buldermørkt døgnet rundt på denne årstid.

Tak for hjælpen, det skal da afprøves.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 27-11-03 16:47

"Knud Gjøl" <Knud@sigvækhotel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal også, om vejrguderne vil mig det godt, fotografere nordlys om
> aftenen!
>

> Hvilke film i hvilke ASA skal jeg vælge? KUN DIAS!
>
> Hvad med lukketider, (naturligvis på stativ) til nordlyset?

www.naturfotografi.dk har vi en artikel om netop natfotografering - håber
du kan bruge det. Til dine stativoptagelser kan du sagtens holde dig væk fra
de hurtige film.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-11-03 08:35

"Kim@naturfotografi skrev
> Til dine stativoptagelser kan du sagtens holde dig væk fra
> de hurtige film.

Til broer og bygninger, ja. Men Nordlys?
Du har altså set hvor hurtigt nordlys bevæger sig?