Makulation af data
Fra : Studerende

Dato : 26-11-03 19:22

Hej gruppe

Er der nogle som ved hvor man kan finde info om makulation af data?

Jeg kan bruge artikler om emner som overskrivning af medier, granullering
(knusning) af medier og degausning af medier.

Artikler fra viddenskabelige forsøg, tests o.lig samt links til standarter
fra DoD o.lig. har størst interesse.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-11-03 20:10

Studerende wrote:

> Er der nogle som ved hvor man kan finde info om makulation af data?

Google.

Derudover har data-destruktion været oppe at vende i gruppen før. Her
kan du også spørge Google (groups).

Vil du ikke være så rar at lade være med at regne med at gruppens faste
læsere gider lave dit hjemmearbejde for dig?

--
Niels Callesøe - nørd light
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do

Fra : Studerende

Dato : 26-11-03 22:00

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> Google.

Hvis det da bare var så let...... suk....

> Derudover har data-destruktion været oppe at vende i gruppen før. Her
> kan du også spørge Google (groups).

Hvis det da bare var så let...... suk....suk.... Her findes stort set kun
forslag som indebære brug af hammer og andre el- og benzindrevne
haveredskaber.
Her i gruppen har jeg adgang til 4277 indlæg, ingen af disse berører emnet.

> Vil du ikke være så rar at lade være med at regne med at gruppens faste
> læsere gider lave dit hjemmearbejde for dig?

Hvis du aligevel ikke gidder/kan hjælpe mig på vej til lidt mere
videnskabelig information - hvad blander du dig så for?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-11-03 23:31

Studerende wrote:

> Hvis det da bare var så let...... suk....

Ja, det er så let. http://www.google.com/advanced_group_search
Bare søg på "sikker sletning" og gruppe navnet.

> Hvis det da bare var så let...... suk....suk.... Her findes stort set kun
> forslag som indebære brug af hammer og andre el- og benzindrevne
> haveredskaber.

Den slags indlæg er der for mange af. Nogen har ikke forstået,
at disken skal kunne bruges bagefter. Desuden mener jeg det
ville være tåbeligt at destruere disken uden at slette
indholdet først. Så vidt jeg kan forstå på udtalelser fra
firmaer, der beskæftiger sig med redning af data fra
beskadigede diske er det nemmere at læse data fra en harddisk,
der har ligget måneder på havets bund end en harddisk, der er
blevet overskrevet.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-11-03 15:24

"Studerende" <Studerende@ingensteder.not> wrote:

>Hvis du aligevel ikke gidder/kan hjælpe mig på vej til lidt mere
>videnskabelig information - hvad blander du dig så for?

Maaske fordi han gider goere en indsats for at holde gruppen fri for
stoej - f.eks. fra personer der bare vil have lektiehjaelp.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Studerende

Dato : 29-11-03 19:30

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev

> Maaske fordi han gider goere en indsats for at holde gruppen fri for
> stoej - f.eks. fra personer der bare vil have lektiehjaelp.

Endnu et vildt gæt fra en aktiv på gruppen.......

Hvad er der egentlig i vejen med at spørge her i gruppen om emner inden for
edb-sikkerhed, som man af en eller anden grund har hebov for at kende mere
til ??? Jeg mener at de som bidrager med løsninger, gør det på frivillig
basis fordi disse personer finder det fornøjeligt at øse af deres vid.

Så kan det jo være ligegyldigt til hvilket formål spørgsmålet har.

At jeg har valgt at være annonym og kalde mig studerende, har åbenbart en
let negativ effekt på enkelte personer, men hvilken drejning mon indlæget
havde taget hvis jeg istedet havde brugt aliasset piratkopisten???

Nå, men så lad mig lige føje til at jeg arbejder et sted hvor der driftes 50
servere og 850 arbejdsstationer. På nogle af disse maskiner gemmes data som
falder ind under personregister loven, og når diske og tapes er kassable har
vi ind til nu opmaganisseret disse i et aflåst pengeskab. Det kan vi
selvfølgelig ikke blive ved med i al fremtid, og jeg arbejder på en løsning
af dette.
I min fritid er jeg så studerende, og skal skrive en valgfri synopsis, og så
var data-makulation jo meget nærlæggende, set i lyset af ovenstående. Bare
ærgeligt at så få ved noget om emnet.

Mvh
Jimmy - Fritidsstuderende

Fra : Alex Holst

Dato : 29-11-03 21:58

> [...]
> edb-sikkerhed, som man af en eller anden grund har hebov for at kende mere

Intet. Dit indlaeg fremstaar blot dybt userioest. Du vil vide noget om
data destruction uden at have give os indtrykket at du selv har forsoegt
at lede. Jeg har vaeret saa venlig at lede dig i retning af nogle
resourcer, men det har du ikke kommenteret.

Hvad forventer du?

Hvis du virkeligt arbejder et sted med det antal maskiner du naevnte har
du maaske raad til mig eller nogle af de andre folk der saelger deres
viden paa timebasis.

Hvis du ikke har raad til den slags maa du vaere lidt mere interessant
for at vi gider spilde tid paa dig.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 29-11-03 22:45

On Sat, 29 Nov 2003 21:58:25 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Hvad forventer du?

Jeg ville måske forvente at der fandtes en officiel dansk (EU)
anbefaling af hvilken metode der skulle anvendes for at opfylde et
lovkrav om at slette data. Men jeg ved ikke om det findes.

Ellers kunne man sikkert med god ret som andre har foreslået opsøge en
amerikansk anbefaling, og følge denne.

Der er som bekendt i hovedsagen kun 1 potentielt problem: Sektorer,
der er reallokerede.
--
Svend Olaf

Fra : nufan

Dato : 03-12-03 13:45

Studerende wrote:

> At jeg har valgt at være annonym og kalde mig studerende

Du har iøvrigt aldrig været anonym ...

Et hurtigt kig på headerinformationen giver et IP,
hvor du tilsyneladende hoster dit eget domæne
.... uden alt for meget indhold (ingen kritik af det,
jeg kender alt til IKKE at få lavet sit eget site).

Resten af vejen var derfor ligetil

mvh
/Thomas
thomas(at)nufan(dot)dk

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-11-03 20:12

"Studerende" <Studerende@ingensteder.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> (knusning) af medier og degausning af medier.
>
> Artikler fra viddenskabelige forsøg, tests o.lig samt links til standarter

Hvad "Secure Wipe", teknisk betegnelse for overskrivning af medier, angår,
så prøv at starte med søge på "Secure Wipe" på Google, det giver rundt
regnet 200.000 hits, og et godt gæt, er at de andre søgemaskiner rammer
ligeså mange muligheder, der er nok at tage fat på .

Mvh

Per Pedersen

Fra : Studerende

Dato : 28-11-03 00:03

"Per Pedersen" <perpedersen33@hotmail.com> skrev

> prøv at starte med søge på "Secure Wipe" på Google, det giver rundt
> regnet 200.000 hits

Hmmm.... Det er jo en del af problemet, der er så meget skidt - og det er
kanelet jeg ønsker at finde.

Jimmy - Studerende

Fra : Alex Holst

Dato : 26-11-03 23:51

> [...]
>
> Jeg kan bruge artikler om emner som overskrivning af medier, granullering
> (knusning) af medier og degausning af medier.

Kender du CiteSeer? <URL:http://citeseer.nj.nec.com/> Jeg faar
forskellige muligvis interessante hits naar jeg soger paa 'secure wipe',
'secure deletion', 'data destruction' og lignende.

Der er naturligvis Gutmann's "Secure Deletion of Data from Magnetic and
Solid-State Memory" -- et must-read. Find den paa Google.

Josh Larios har implementeret Autoclave hvor han blandt andet benytter
Gutmann's metode. Autoclave siderne linker til blandt andet et summary
af DoD 5220.22-M, "Data cleaning requirements." Find autoclave siden paa
Google.

Fra : nufan

Dato : 27-11-03 00:22

> Der er naturligvis Gutmann's "Secure Deletion of Data from Magnetic and
> Solid-State Memory" -- et must-read. Find den paa Google.

http://www.usenix.org/publications/library/proceedings/sec96/full_papers/gutmann/

mvh
Thomas

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-11-03 08:57

On Wed, 26 Nov 2003 19:22:09 +0100, "Studerende"
> [...]

>(knusning) af medier og degausning af medier.
>
>Artikler fra viddenskabelige forsøg, tests o.lig samt links til standarter

Selvfølgelig er det udmærket at slette så godt som muligt, også under
hensyntagen til hvad man måtte kunne i fremtiden.

Men de firmaer som ofte nævnes som værende i stand til at læse
overskrevne data, kan formodentlig ikke engang læse en disk, der slet
ikke er overskrevet, på anden måde end at sætte ledninger i og sætte
den i en normal PC.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-11-03 09:33

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
> overskrevne data, kan formodentlig ikke engang læse en disk, der slet
> ikke er overskrevet, på anden måde end at sætte ledninger i og sætte

Hvad er det for firmaer, der nævnes?

Der findes firmaer, der kan skille en harddisk ad, og sætte
skiverne i deres eget læse udstyr. Det eneste af den slags
firmaer, jeg kender navnet på er IBAS. Men jeg mener, de
har udtalt, at de ikke kan læse en overskrevet disk og
heller ikke har hørt om andre, der kan.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-11-03 09:44

On Thu, 27 Nov 2003 09:33:01 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Der findes firmaer, der kan skille en harddisk ad, og sætte
>skiverne i deres eget læse udstyr. Det eneste af den slags
>firmaer, jeg kender navnet på er IBAS.

Tak fordi du hoppede i

Jeg er seriøst træt af folk der blander sig, uden at vide det ringeste
om det de udtaler sig om. Hvis man mener et datagenskabelsesfirma kan
udføre noget, er det ikke noget man skal tro, det er noget man skal
vide, og du ved ikke om nogen kan læse skiverne i deres eget udstyr.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-11-03 16:47

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> og du ved ikke om nogen kan læse skiverne i deres eget udstyr.

Hvordan kan du udtale dig om, hvad jeg ved? Det ved jeg nok
bedst selv. Jeg har ikke selv set udstyret, men jeg mistænker
da ikke Ingeniøren|net for at skrive deciderede løgnhistorier:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030926/IT/109260062

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-11-03 17:21

On Thu, 27 Nov 2003 16:47:05 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>bedst selv. Jeg har ikke selv set udstyret, men jeg mistænker
>da ikke Ingeniøren|net for at skrive deciderede løgnhistorier:

Og?

Hvis man ud fra nævnte side skal vurdere om Ibas kan læse en disk med
eget udstyr, er svaret uden nogen som helst form for tvivl eller
diskussion: Nej.

Jeg er seriøs.

I må virkelig lære at skelne mellem hvad I ved, og hvad I ikke ved.
--
Svend Olaf
2EE3195112A70A890B9AC02920937BEC9204FE88

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-11-03 19:59

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Og?
>
> Hvis man ud fra nævnte side skal vurdere om Ibas kan læse en disk med
> eget udstyr, er svaret uden nogen som helst form for tvivl eller
> diskussion: Nej.

Du beskylder altså Ingeniøren for at være fuld af løgn.
Siden *du* ikke har fremlagt nogen som helst dokumenation
for din påstand, så kan jeg ikke se hvorfor, jeg skulle
tro mere på dig end et seriøst fagblad.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-11-03 21:56

On Thu, 27 Nov 2003 19:58:40 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Du beskylder altså Ingeniøren for at være fuld af løgn.
>Siden *du* ikke har fremlagt nogen som helst dokumenation
>for din påstand, så kan jeg ikke se hvorfor, jeg skulle
>tro mere på dig end et seriøst fagblad.

Du, og andre der måtte læse med, skal ikke tro på nogen i dette
spørgsmål. I skal tænke selv.
--
Svend Olaf

Fra : Niels Callesøe

Dato : 27-11-03 22:11

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Du, og andre der måtte læse med, skal ikke tro på nogen i dette
> spørgsmål. I skal tænke selv.

Jeg har læst. Jeg har set (nogle af) videoklippene. Jeg har tænkt selv.

Ingeniøren forekommer stadig som et seriøst fagblad. Du fremstår som en
useriøs debattør hvis påstulat står fuldstændigt udokumenteret.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 28-11-03 08:33

On 27 Nov 2003 21:10:44 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Jeg har læst. Jeg har set (nogle af) videoklippene. Jeg har tænkt selv.
>
>Ingeniøren forekommer stadig som et seriøst fagblad. Du fremstår som en
>useriøs debattør hvis påstulat står fuldstændigt udokumenteret.

Nej, du har ikke tænkt selv. Der er ikke tale om hvorvidt Ingeniøren
er et seriøst fagblad. Hvis journalisten løj, hørte alting op, og det
er selvfølgelig ikke tilfældet. Der er tale om at hvis man på baggrund
af siden skal konkludere om Ibas kan læse en diskskive med eget
udstyr, er svaret uden nogen som helst form for tvivl: Nej.
--
Svend Olaf

Fra : Studerende

Dato : 28-11-03 19:12

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Der er tale om at hvis man på baggrund
> af siden skal konkludere om Ibas kan læse en diskskive med eget
> udstyr, er svaret uden nogen som helst form for tvivl: Nej.

Du har en meget livlig forestillingsevne eller også er du blot en klovn, det
udtaler sig om en artikkel du ikke har læst

Under overskriften "Harddisk i frit fald" afsnit 4 og 5 kan udledes det
modsatte af din påstand.
Historien underbygges uderligere af en lille film hvor man utvivlsomt ser en
skive fra en harddisk og noget apperatur som undertegnede aldrig har set
ligende, indbygget i harddiske fra de gennem tiden førende producenter.

Selvfølgelig kan artiklen og filmene være det rene fup, men det er jo ikke
lige det vi diskutere nu.

Hvis du skiver yderliger om denne artikkel får du med stor sansynelighed det
sidste ord.

Jimmy - Studerende

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-11-03 20:03

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Nej, du har ikke tænkt selv.

Javel ja. Hvis man ikke er enig med dig, så må det være fordi man ikke
er i stand til selvstændig tankevirksomhed. Også selvom du ikke synes
det er nødvendigt at fremføre nogen som helst argumenter for at
underbygge din påstand.

> [...]
> at hvis man på baggrund af siden skal konkludere om Ibas kan læse
> en diskskive med eget udstyr, er svaret uden nogen som helst form

Først siger du at Ingeniøren ikke "lyver", hvorefter du kategorisk
benægter at artiklens udsagn kan være sandt. Uden at fremsætte et
eneste argument derfor, udover at det mener du.

Hvis du var useriøs før, så er du nu nærmest latterlig.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 28-11-03 21:14

On 28 Nov 2003 19:03:04 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]

>eneste argument derfor, udover at det mener du.
>
>Hvis du var useriøs før, så er du nu nærmest latterlig.

Jeg har ikke flere kommentarer med mindre der måtte fremkomme nye
vinkler.
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-12-03 15:19

<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>bedst selv. Jeg har ikke selv set udstyret, men jeg mistænker
>da ikke Ingeniøren|net for at skrive deciderede løgnhistorier:

Forklaringen er at den viste disk er fra 1988, det vil sige den er 15
år gammel.
--
Svend Olaf

Fra : Studerende

Dato : 27-11-03 22:30

> [...]
> udføre noget, er det ikke noget man skal tro, det er noget man skal
> vide, og du ved ikke om nogen kan læse skiverne i deres eget udstyr.

Hej Svend

Hvad er det så du ved, som kan bringe mig tættere på mit mål - at vide mere
om makulation af data?
Understøt gerne dine udsagn og vurderinger med henvisninger til
videnskabelige forsøg/test, (det med troværdighed, som du selv nævner
længere nede i tråden) som jeg efterlyser i mit oprindelige indlæg.

Mvh
Jimmy - Studerende