kan man "fryse" et rollover link??
Fra : p_r

Dato : 26-11-03 12:58

ja! - måske et lidt underligt spørgsmål -
det jeg godt kunne tænke mig svar på er følgende:
jeg har nogle rollover links, og jeg vil gerne have at den side man kommer
ind på - der skal rolloveren
lissom "fryse" så brugeren ikke er i tvivl om hvilken side man er inde på...
eks kan ses på www.kobra.dk her vil jeg gerne have at linksene "fryser" på
den side man nu er inde på
de andre links skal stadig fungere som rollovers...

-tak

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-03 15:22

p_r skrev:

> [...]
> side man kommer ind på - der skal rolloveren
> lissom "fryse" så brugeren ikke er i tvivl om hvilken side man

Meget nemt - undlad at lave det menupunkt man er på som et link og
giv det en style som svarer til :hover på links (det samme kan
sådan set også laves med en klasse på linket, men begge dele kræver
at html-koden i menuen tilpasses den enkelte side).

NB: Hvorfor bruger du kun billeder til dine links? Det gør siden
tungere og sværere at navigere uden mus (specielt når du heller
ikke angiver alt-information på billederne)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : p_r

Dato : 27-11-03 13:54

> [...]

> sådan set også laves med en klasse på linket, men begge dele kræver
> at html-koden i menuen tilpasses den enkelte side).

hmm... ok lyder interessant - har du evt et link til et site hvor man kan
læse/lære
mere om den slags? har lige været inde på html.dk - synes ikke umiddelbart
der er noget
at hente der...

-p

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-11-03 17:18

p_r wrote:

> hmm... ok lyder interessant - har du evt et link til et site hvor man kan
> læse/lære
> mere om den slags?

Det er nogenlunde enkel CSS - du kan se det praktiseret her:
<http://garion.dk/> og her: <http://phonixfolk.dk/kalender.php>

og på den her side har de gjort ret meget ud af det:

<http://www.projectseven.com/tutorials/css_menus/list_01/>

Derudover så vil jeg kraftigt tilslutte mig Jens' opfordring til at
bruge tekst-links og så bare skifte baggrunden ud - det vil blive pænere.

Og så en lille ubehagelig advarsel: jeres side ser mildest talt ikke ud
som i Explorer, i hverken Opera eller mozilla

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : p_r

Dato : 27-11-03 23:42

"Jesper Brunholm" skrev:

> [...]
>
> Derudover så vil jeg kraftigt tilslutte mig Jens' opfordring til at
> bruge tekst-links og så bare skifte baggrunden ud - det vil blive pænere.

ja det kan godt være... men det fylder vel også meget? hvis man skal lave en
"ny side" med baggrund hver gang man skal have en ny side ? og hva med
opdateringen? nu er jeg ikke ekspert, men for mig virker det som om man
pludselig skal have flere ting at holde øje med ? eller hva?

> Og så en lille ubehagelig advarsel: jeres side ser mildest talt ikke ud
> som i Explorer, i hverken Opera eller mozilla

.... shit.... klamt hva? hvor kan man teste sine sites for det henne?
-tak for svaret..

-p

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-11-03 23:54

p_r <not@an.email> skrev:

> ... shit.... klamt hva? hvor kan man teste sine sites for det
> henne?

Du bør selv have diverse browsere installeret når du laver
webdesign.

Browsere er gratis - så der slet ind undskyldning

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 00:11

p_r skrev:

> ja det kan godt være... men det fylder vel også meget? hvis
> man skal lave en "ny side" med baggrund hver gang man skal
> have en ny side ?

a) Tekst fylder mindre end billeder. Som regel endda meget mindre.

b) Browsere cacher billeder m.v. - derfor gør det ikke noget at
flere sider bruger samme billede.

> og hva med opdateringen?

Hvis man benytter SSI (serverside include) i stedet for frames,
behøver opdateringen ikke at være mere besværlig.

> ... shit.... klamt hva? hvor kan man teste sine sites for det
> henne? -tak for svaret..

Som Allan skriver kan (og bør) man selv have flere browsere
installeret. Men derudover kan man begynde med at skrive valid
kode. Det er nemlig første skridt til at få sider der virker i
flere browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : p_r

Dato : 28-11-03 13:15

Jens skrev:

> [...]
> installeret. Men derudover kan man begynde med at skrive valid
> kode. Det er nemlig første skridt til at få sider der virker i

jep - det har jeg netop gjort- og det ligner pis det jeg har lavet
jeg er nu gået igang med at validere mit site, så tak for hjælpen der!!!
et hurtigt spørgsmål: er det kun IE der understøtter iframes? - for så er
jeg virkelig fucked! - eller kan man lige sætte et eller andet tegn ind så
det også
fungerer i evt netscape?? (#¤¤&¤%#!....)

-p

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-11-03 13:23

"p_r" <not@an.email> skrev :

>et hurtigt spørgsmål: er det kun IE der understøtter iframes?

Nej, alle moderne browsere understøtter det.
--
Knud

Fra : p_r

Dato : 28-11-03 14:23

Knud skrev:
> Nej, alle moderne browsere understøtter det.

hmm.. min netscape fortæller mig at den ikke understøtter det?

-p

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 14:29

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej, alle moderne browsere understøtter det.

Jep. Så godt som alle almindelige browsere understøtter iframe -
den eneste jeg kan komme i tanke om der understøtter frames uden
også at understøtte iframes er Netscape 4.x. Den er der en hel del
der vælger at betragte som død - som oftest fordi dens opfattelse
af css er noget for sig selv.

Det er dog i mine øjne stadig en god ide at tage hensyn til
browsere der ikke forstår rammer (uanset om det er frame eller
iframe) - fx fordi søgemaskiner ikke nødvendigvis kan arbejde
fornuftigt i et rammesæt. En meget simpel måde at hjælpe NN4-
brugere på mht. iframes er ved at give et almindeligt link til
rammesiden som alternativ:

<iframe src="minfil.asp" width="100%" height="100%"><a
href="minfil.asp">iframelink: minfil.asp</a></iframe>

Man kan evt. udbygge med en opfordring til at opgradere til en
browser der forstår iframe-elementet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : p_r

Dato : 28-11-03 15:31

> [...]

> også at understøtte iframes er Netscape 4.x. Den er der en hel del
> der vælger at betragte som død - som oftest fordi dens opfattelse

ok så langt så godt - tak for det, jeg har nu den nye netscape
installeret, og det
hjalp betydeligt! - sidste irreterende spørgsmål herfra er :
mit site ville fungere perfekt hvis min css baggrund virkede - og det gør
det så ikke
i netscape - hvor kan jeg finde ud af hvordan mit css så skal skrives? pt
ser det sådan ud:

<link href="css/mainbg.css" rel="stylesheet" type="text/css">

???- pas hva gør jeg forkert - altså til netscape?

-p

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 14:31

p_r skrev:

> hmm.. min netscape fortæller mig at den ikke understøtter det?

Netscape 4 er ikke en moderne browser. Iframe er understøttet i
Netscape 6+.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 21:30

p_r skrev:

> mit site ville fungere perfekt hvis min css baggrund virkede -
> og det gør det så ikke i netscape

*Hvordan* fungerer det ikke i Netscape?

Prøv at læse siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> <link href="css/mainbg.css" rel="stylesheet" type="text/css">

Erklæringen herover fejler ikke noget. Men der kan sagtens være
forskel på hvordan forskellige browsere tolker den samme css-kode.

Forskelle kan opstå fordi koden ikke validerer - eller fordi du
ikke bruger en doctypeerklæring der sætter standardmode.

Hvis doctype switching er et nyt begreb for dig, kan jeg anbefale
følgende sider:
<http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html>
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
<http://html.dk/artikler/00036/>