9700 AIW tv kvalitet ?
Fra : Søren Ladegaard

Dato : 26-11-03 11:11

Jeg er ved at sætte et Ati 9700 Pro AIW til hos en
ven, men jeg syntes tv tuner kvaliteten er ubrugelig dårlig
i fuld skærm størrelse.
Er der nogen der har gode ideer til en bedre kvalitet med det kort ?
Evt. ved at bruge andre programmer ? (hvilke).

--
Søren

Fra : David T. Metz

Dato : 28-11-03 22:25

"Søren Ladegaard" <s.ladegaard@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har gode ideer til en bedre kvalitet med det kort ?
> Evt. ved at bruge andre programmer ? (hvilke).

Hvad er problemet?

Hvilke s/w-versioner bruger han? (capture, catalyst, mmc).

Bliver der brugt antennesplitter og er der forsøgt uden?

David

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 02-12-03 09:52

> Hvad er problemet?

Jeg syntes billed kvaliteten er for ringe i fuld skærm.
Der forekommer diagonale striber og for meget støj, syntes jeg.
Endvidere falder de kraftigste kanaler (TV2, DR) ud, det er som om de er for
kraftige
og dermed overstyrer.
PS. det er fællesantenne og ikke en egen antenne.

> Hvilke s/w-versioner bruger han? (capture, catalyst, mmc).

Jeg har lige hentet det nyeste på ATI's hjemmeside, jeg mener at
yv-programmet hedder 8.7

> Bliver der brugt antennesplitter og er der forsøgt uden?

Nej, og hvis vi sætter et fjernsyn til samme antenne ledning er kvaliteten
fin.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-12-03 11:21

Søren Ladegaard wrote:

> [...]
> er for kraftige
> og dermed overstyrer.
> PS. det er fællesantenne og ikke en egen antenne.

Okidoki. Lyder som interferens eller behov for dæmpning. Interferens kan
komme mange steder fra - fx et dårligt skærmet antennekabel eller måske mere
sandsynligt - støj fra komponenter i pc'en. I kunne evt. forsøge med et
bedre kabel(?), men støj fra pc'en er svær at komme til livs. Er der
indstikskort lige ved siden af, kunne I som forsøg prøve at pille det ud for
at se om det hjælper.

I kan også prøve med et dæmpningsled (fås i tv-radiobutikker) - symptomet
med udfald af "stærke" kanaler kunne tyde på det behov.

> Jeg har lige hentet det nyeste på ATI's hjemmeside, jeg mener at
> yv-programmet hedder 8.7

Ok - hvis han kører XP eller win2000 så vær opmærksom på problemet med
DirectX 9.0b, der kan skabe problemer med PAL-tunere. Hvis han har dx9.0b
skal han installere en patch:
http://www.ati.com/support/infobase/4254.html

> Nej, og hvis vi sætter et fjernsyn til samme antenne ledning er
> kvaliteten fin.

Ok - så er den fejlkilde udelukket.

David