speciel tekst blok formattering
Fra : Steffen

Dato : 25-11-03 21:58

Hvis der er en der har en go´ idé til at løse følgende er det bare perfekt.

Jeg har en tekst streng der med automatisk ombrydning i en 500 px bred <div>
fylder ca. 10 liniers tekst. Strengen indeholder ingen eller få <p> eller

Uanset hvad ønsker jeg at formattere teksten så hver linie bliver indenteret
ca. 20 pixels i forhold til ovenstående linie, så effekten bliver noget i
retning af:

linie 1 kommer her
linie 2 kommer her
linie 3 kommer her
linie 4 kommer her
linie 5 kommer her

Kan det klares via css? Alternative løsninger modtages gerne!

/Steffen

Fra : Christian Epstein

Dato : 25-11-03 22:25

Steffen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> linie 4 kommer her
> linie 5 kommer her
>
> Kan det klares via css? Alternative løsninger modtages gerne!

Umm du skal i gang med nogen position tags, og det bliver ikke nemt, da du
bliver nød til enten at lave et script der automatisk ligger 20px til per
linie, eller selv skal til at finde linie ombrydning og manuelt lægge 20px til
per linie...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steffen

Dato : 25-11-03 23:02

"Christian Epstein" <epstein@sol.dk> wrote in message

> [...]
> linie, eller selv skal til at finde linie ombrydning og manuelt lægge 20px

Jep, men måske der var en smartere måde via css eller lignende, så jeg ikke
skal scripte mig ud af det.

/Steffen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 26-11-03 00:08

"Steffen" <SLieberkind@hotmail.com> wrote in

> linie 1 kommer her
> linie 2 kommer her
> linie 3 kommer her
> linie 4 kommer her
> linie 5 kommer her

Mon ikke du vil kunne lave noget ala (*ikke* testet overhovedet!):

Og så i dit stylesheet:

p {
   margin:0; /* Fjern al luft til at starte med. */
}
div+p { /* Første linje */
   margin-left:10px;
}
div+p+p { /* Anden linje */
   margin-left:20px;
}
div+p+p+p { /* Tredje linje */
   margin-left:30px;
}

Det vil naturligvis ikke virke i IE som ikke understøtter CSS-2 selektorer
ligesom alle andre browsere. Prøv det i Opera el. Mozilla. Jeg er i hvert
fald interesseret om denne selektor kan bruges så kreativt som det her.
--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 26-11-03 10:56

> linie 1 kommer her
> linie 2 kommer her
> linie 3 kommer her
> linie 4 kommer her
> linie 5 kommer her
>
> Kan det klares via css? Alternative løsninger modtages gerne!

Hvad med
<ul><li> linie 1 kommer her
<ul><li> linie 2 kommer her
<ul><li> linie 3 kommer her
<ul><li> linie 4 kommer her

og definere din <LI> til at have den ønskede margin og padding og sætte
color til baggrundsfarven eller list-type til et transperent billede.

Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-03 10:02

Morten Winkler Jørgensen skrev:

> <ul><li> linie 1 kommer her
> <ul><li> linie 2 kommer her
> <ul><li> linie 3 kommer her
> <ul><li> linie 4 kommer her

Problemet med den (og Andreas' løsning med en <p> pr. linje) er at
man selv skal ombryde teksten for at det virker. Det er hulens
svært at vide præcis hvor mange tegn der går på en linje - også
selv om man ved hvor mange pixels der er sat af til det. Det er et
mindre problem hvis man benytter en fastbreddeskrift, men det er
formentlig ikke hvad der ønskes.

Jeg tror ikke problemet kan løses uden at sætte koder ind for hver
linje (som ovenstående samt Andreas' forslag) - det skulle da lige
være med javascript, hvis det kan tilgå enkeltlinjer i en <p>
separat.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen

Dato : 26-11-03 14:38

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> linje (som ovenstående samt Andreas' forslag) - det skulle da lige
> være med javascript, hvis det kan tilgå enkeltlinjer i en <p>

Jes, problemet er at input er én lang streng uden eller med meget få html
tags:

"linie 1 kommer her linie 2 kommer her linie 3 kommer her linie 4 kommer her
linie 5 kommer her"

Resultatet skulle gerne blive som skitseret, og spørgsmålet var så om det
kunne klares via css, men det ser ud til at jeg skal scripte mig ud af det
somehow.

Tak for jeres input.

/Steffen

Fra : Christian Epstein

Dato : 26-11-03 16:40

> [...]
> kunne klares via css, men det ser ud til at jeg skal scripte mig ud af det

Som jeg skrev tidligere er der kun de to valgmuligheder, hvis du vil lave det
sådan... jeg har lige lave et java-script der kan gøre det (meget skitse
agtigt), problemet indtil videre er at det flytter linien efter ombrydning,
således at linien vil gå ud over højre magin, dette kan dog løses ved at java
scriptet bliver sat til at ombryde teksten med px bredde minus 20 gange linie
nummer, og derefter rykker magin ind... problemet her vil være at der så kan
blive linie skift midt i et ord, da den ikke kan tjekke efter hvor i teksten
den skifter linie... Alt i alt vil det blive et meget indviklet og langt script
for at løse problemet...

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-03 23:50

Steffen <SLieberkind@hotmail.com> skrev:

> linie 1 kommer her
> linie 2 kommer her
> linie 3 kommer her
> linie 4 kommer her
> linie 5 kommer her

Nu har jeg læst hele tråden igennem igen og har stadig ikke
forstået hvad denne sjove formatering skal bruges til - kan du
ikke forklare det nærmere?

Jeg ville umiddelbart bruge den med <ul> og <li>, men jeg vil
jo gerne se et formål med dette tåbelige udseende

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Steffen

Dato : 27-11-03 09:18

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg ville umiddelbart bruge den med <ul> og <li>, men jeg vil
> jo gerne se et formål med dette tåbelige udseende

Det er til et, indrømmet, lidt specielt design/layout, hvor teksten's
venstre margin skal følge nogle skrå linier.

/Steffen