Danske skoleelever gladest for at gå i sko~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-11-03 18:16

Læs f.eks. nedenstående link:

ahw

Fra : Jensen

Dato : 25-11-03 20:39

On Tue, 25 Nov 2003 18:16:29 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

>Læs f.eks. nedenstående link:
>
>http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=295933

Og så endda fra den sure avis :)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-11-03 08:50

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message >

ja det er dejligt at se, men skolens CVIGTIGSTE opgave er stadig at LÆRE
børnene noget.

og inden du farer i blækhuset, så ved jeg godt at det som udgangspunkt er
lettere at lære et motiveret barn noget. Man skal bare huske perspektivet og
proportionerne

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 09:43

Peter K. Nielsen wrote:

> ja det er dejligt at se, men skolens CVIGTIGSTE opgave er stadig
at
> LÆRE børnene noget.

Forkert - man kan ikke lære børn noget -man kan undervise dem. Men
eleverne kan lære sig noget - deraf begrebet "læring".

> og inden du farer i blækhuset, så ved jeg godt at det som
> udgangspunkt er lettere at lære et motiveret barn noget. Man skal
> bare huske perspektivet og proportionerne

jf. ovenstående. m.h.t perspektiv og proportioner, så ved jeg ikke
helt hvad du mener i forhold til artiklen, jeg henviste til .

--
ahw

p.s. jeg har i øvrigt svaret på din mail i dag!

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-11-03 13:00

> p.s. jeg har i øvrigt svaret på din mail i dag!

ja tak for det. jeg har også svaret tilbage

Peter

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 26-11-03 16:25

Arne H. Wilstrup wrote:

> at

> Forkert - man kan ikke lære børn noget -man kan undervise dem. Men
> eleverne kan lære sig noget - deraf begrebet "læring".
Har vi en sprogfornyer her? Mener du som lærer at undervisning i
f.eks 7-tabaellen er det samme som at lære eleverne 7-tabellen.

En lærer kan vel skelne mellem undervisning og lære!

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 26-11-03 16:10

Peter K. Nielsen wrote:

> [...]
>
> og inden du farer i blækhuset, så ved jeg godt at det som udgangspunkt er
> lettere at lære et motiveret barn noget.
Ja, det er meget nemmere når motivationen er der! Men hvad så?

Er du i denne simple konstatering bange for at Adrenalinkogeren trigges?
Selvfølgelig er der andre væsentlige parametre end "at have det rart!"

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-12-03 10:18

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:

> Ja, det er meget nemmere når motivationen er der! Men hvad så?
>
> Er du i denne simple konstatering bange for at Adrenalinkogeren trigges?

Ja, da læreren har det med at forveksle undervisning med læring.

> Selvfølgelig er der andre væsentlige parametre end "at have det rart!"

Hvordan vil du kunne lære børn noget når de har det dårligt?

Selvfølgelig må du mene at din undervisning er vigtigere end elevernes læring.

Ellers kan du ikke afvise en af læringes forudsætninger.

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 01-12-03 19:15

Peter Ole Kvint wrote:

> Ja, da læreren har det med at forveksle undervisning med læring.

> Hvordan vil du kunne lære børn noget når de har det dårligt?

At der er der andre væsentlige parametre end "at have det rart!"
har da ikke noget at gøre med med " at lære børn noget når
de har det dårligt?

> Selvfølgelig må du mene at din undervisning er vigtigere end elevernes læring.

Min? Hvad fabler du om?

> Ellers kan du ikke afvise en af læringes forudsætninger.

Hvad er det jeg afviser?
Hvad snakker du om?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-12-03 10:11

"Peter K. Nielsen" wrote:

> [...]
> lettere at lære et motiveret barn noget. Man skal bare huske perspektivet og

Nu er det ret håbløst helt at forhinder børn i at lære noget.

Men ønsker man at forhinder dem i at lære noget, er den
bedste fremgangs måde at undervise i det ved at fast holde perspektivet og
proportionerne.
Der næst er det vigtig at sætte læreren i centrum, da han kan det bestemte som
eleverne ikke skal kunne. Og ved at trænne med eleverne så bliver han dygtiger
for hvergang og eleverne kan kun overfladeisk deltage i undervisningen når de
rækker håden op.