Et ? fra en begynder.
Fra : Dennis Olesen

Dato : 24-11-03 21:23

Hvorfor virker kun min "case else" i dette program stykke ?

Sub passwordenter()
Dim text1 As String

Select Case text1

Case 1234
MsgBox prompt:="Velkommen", Title:="Rigtigt Password"

Case Else
MsgBox prompt:="Forkert, prøv igen", Title:="Forkert password"

End Select

Er der nogen som kan svare mig på det, så ville jeg blive en glad mand.

MVH
Dennis

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 24-11-03 21:50

"Dennis Olesen" <olesen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Case Else
> MsgBox prompt:="Forkert, prøv igen", Title:="Forkert password"

Sandsynligvis fordi du deklarerer text1 som en variabel.

Mon ikke Text1 er et tekstfelt på fin form? Så skal den ikke deklareres -
med din kode er text1 (variablen) sikkert tom, når du valuerer den med
Select Case.

*Hvis* du har en textbox med navnet Text1, så slet altså sætningen [Dim
text1 As String].

Og tænk så i øvrigt over datatyperne. Det betyder ikke alverden i dette
tilfælde, fordi du er så heldig, at VB godt kan 'omsætte' "1234" til 1234.
Reelt er indholdet i en textbox altså af typen string, så du *bør* i din
første Case skrive "1234" - men som sagt i lige netop dette tilfælde betyder
det ikke noget.

Men senere hen i din 'VB-karriere' vil du få problemer, hvis du ikke skelner
mellem numeriske værdier og strings.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-11-03 22:26

Jens Vestergaard skrev:
> Og tænk så i øvrigt over datatyperne. Det betyder ikke alverden i dette
> tilfælde, fordi du er så heldig, at VB godt kan 'omsætte' "1234" til 1234.

Jo, måske nok, men det gør VB bare ikke.
Derimod bliver 1234 omsat til "1234", hvilket kan synes ligegyldigt, men man
opdager at det ikke er, hvis man prøver at skrive Case 0123 (og
efterfølgende prøver at tildele "0123" til text1).

> Men senere hen i din 'VB-karriere' vil du få problemer, hvis du ikke
skelner
> mellem numeriske værdier og strings.

Med senere, kan jo nok godt blive enige om, at det måske kun er 5
minutter... (f.eks. kodeord A123).

-------
Tomas

Fra : Harald Staff

Dato : 25-11-03 00:32

"Dennis Olesen" <olesen@c.dk> wrote in message
> Hvorfor virker kun min "case else" i dette program stykke ?
> Sub passwordenter()
> Dim text1 As String

Nå ser jeg av dine tidligere meldinger at du allerede har en textbox som heter Text1. Og
nå oppretter du en ny sak med identisk navn. I beste fall alltid feil, i verste fall
totalt havari.

> Select Case text1

Her evalueres enten Textbox1.Text eller din nye likenavnede tomme (!) stringariabel. Du
har nemlg ikke sagt
text1 = "1234"

> Case 1234

1234 er verken Text eller String, det er et tall. Dermed aldrig Case.

La meg anbefale Option Explicit øverst i alle dine moduler. Så kan editoren i hvert fall
hjelpe deg litt.

--
HTH. Beste hilsen Harald
Followup to newsgroup only please.

Fra : Jesper

Dato : 25-11-03 01:15

> [...]
>
> Case Else
> MsgBox prompt:="Forkert, prøv igen", Title:="Forkert password"

Det her virker uden declare af var.... Og husk END SUB.....

Sub passwordenter()
Select Case Text1
Case "1234"
MsgBox "Rigtigt Password", vbOKOnly, "Velkommen"
Case Else
MsgBox "Forkert Password, prøv igen", vbOKOnly, "Velkommen"
End Select
End Sub

Jesper....

Fra : Dennis Olesen

Dato : 25-11-03 06:11

Jeg takker for svarene. Jeg har noget mere at arbejde med.