Fuglene kommer ikke
Fra : Steen

Dato : 23-11-03 09:54

Hejsa

Jeg har sat en foderautomat op med fuglefrø, men fuglene kommer ikke.
Hvorfor?
Hvad kan jeg gøre?

Jeg har tænkt på at sætte et skilt op, men det hjælper nok ikke )

- - -
Steen

Fra : machine99

Dato : 23-11-03 11:37

> [...]
> Hvorfor?
> Hvad kan jeg gøre?
>
> Jeg har tænkt på at sætte et skilt op, men det hjælper nok ikke )

Du skal sætte den op et godt sted, dvs tæt op ad en busk(gerne en med torne)
eller andet de kan gemme sig i. Der skal helst være sammenhæng mellem
buskene/træerne så det ikke står midt ude i ingenting ellers kommer de ikke.
Hæng samtidig nogle fedtkugler op, dem kan de spotte på lang afstand.

Find evt. noget hegn på din lokale genbrugsplads og hegn det lidt ind... det
beskytter mod katte, spurvehøge og andet godt hvis du ellers gør det
rigtigt.

Hvis du har et vindue i nærheden og de banker ind i det, anskaf nogle
rovfugleklistermærker eller gør som mig, køb en stor vandbestandig tusch hos
din lokale boghandel og tegn et grovmasket net på ruden.

Noget af det bedste foder at bruge er fedtkugler, jordnødder(tøm nettene ned
i en automat) og vildtfugleblanding men hver sin smag... solsorte og sjagger
foretrækker fx. gamle æbler

Fra : Jynis

Dato : 26-11-03 09:07

"machine99" <please@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
ned
> i en automat) og vildtfugleblanding men hver sin smag... solsorte og

Jordnødder kan købes i løs vægt , det er biliger end i net. Jeg laver min
ejen vild / have fugleblanding. Den består af solsikke , jordnødder
hampefrø, boghvede, dari, hørfrø. valmuefrø og hirse. Altså ingen fyldfrø
til at gøre den bilig. Den fodre jeg med i en automat der hænger i due
volieren , der kan kattene ikke komme ind. Der hænger også fedtkugler og
nøder i net. Mit fuglefoder hus står i hønsegården under en stor bøg, Der
kommer kattene heller ikke. Hvis fuglene spiller så spiser hønsene hvad der
falder af. Der er mange fugle her og vi nyder meget synet.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-11-03 11:56

Steen skrev:

> Jeg har sat en foderautomat op med fuglefrø, men fuglene kommer ikke.
> Hvorfor?

Fordi fuglene skal have nogle træer og buske, de hurtigt kan søge
tilflugt i. Og så skal der heller ikke være katte eller hunde, der
kan forstyrre.

Dit foder bør først og fremmest bestå af noget fedtholdigt. Fx.
solsikke, hampefrø, nødder, fedtkugler og så ellers en del småfrø
som findes i de (dyre) gode blandinger. Der bliver solgt en del
vildtfugleblandinger i supermarkederne. Meget af indholdet er mest
til de større fugle som fasaner og duer.

En anden ting, der er vigigt, er, at der stilles vand frem til
fuglene. Det er også med til at tiltrække dem.

> Jeg har tænkt på at sætte et skilt op, men det hjælper nok ikke )

Som barn lærte jeg, at uglen er en klog fugl. Så det er nok den
eneste, der kan læse dit skilt )

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Finn P

Dato : 24-11-03 10:08

ha tålmodighed, og hæng også nogle fedtkugler op. De skal nok komme.