/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Et teknisk spørgsmål
Fra : Lise Hougaard


Dato : 22-11-03 12:09

Hej folk i cyber-verdenen

Vi er kommet til at diskutere, hvad der er mest fornuftigt i forb. med
kontakt på en hjemmeside. Vi tænker på de der spam-crawlere, der gennemsøger
nettet for at finde emailadresser.

Derfor lyder mit spørgsmål: Har en spamcrawler lettest ved at finde kontakt
mailadresserne, hvis de står direkte på kontaktsiden, eller er de mere
'skjult', hvis de er implementeret i en formular?

Mvh.
Lise



 
 
Brian Elgaard (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Elgaard


Dato : 22-11-03 12:26

Lise Hougaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej folk i cyber-verdenen
>
> Vi er kommet til at diskutere, hvad der er mest fornuftigt i forb. med
> kontakt på en hjemmeside. Vi tænker på de der spam-crawlere, der gennemsøger
> nettet for at finde emailadresser.
>
> Derfor lyder mit spørgsmål: Har en spamcrawler lettest ved at finde kontakt
> mailadresserne, hvis de står direkte på kontaktsiden, eller er de mere
> 'skjult', hvis de er implementeret i en formular?
>
> Mvh.
> Lise
>
> Hejsa Lise

Tror du kan finde det du har brug for her http://www.html.dk/artikler/00041/
har kun lige nået at læse den hurtigt igennem

Brian Elgaard


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Lise Hougaard (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Lise Hougaard


Dato : 22-11-03 13:32

> Tror du kan finde det du har brug for her
http://www.html.dk/artikler/00041/
> har kun lige nået at læse den hurtigt igennem

Hej Brian

Super! Jo, det var lige, hvad jeg havde brug for. Mange tak

Hilsen Lise
--
Ved direkte henvendelse: Erstat .invalid med .dk



Lars Hoffmann (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 22-11-03 17:13

Lise Hougaard escribió / skrev

> Derfor lyder mit sp›rgsm†l: Har en spamcrawler lettest ved at finde
> kontakt mailadresserne, hvis de st†r direkte p† kontaktsiden, eller
> er de mere 'skjult', hvis de er implementeret i en formular?

Så længe emailen står læseligt i et hvilkårligt sted på hjemmesiden, vil
den kunne opfanges og spammes.
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Jens Gyldenkærne Cla~ (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 23-11-03 22:17

Lars Hoffmann skrev:

> Så længe emailen står læseligt i et hvilkårligt sted på
> hjemmesiden, vil den kunne opfanges og spammes.

Med læseligt menes formentlig "maskinlæseligt". Man kan angive sin
adresse som et gif-billede af mailadressen - det er meget svært at
læse det maskinelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Lise Hougaard (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lise Hougaard


Dato : 24-11-03 10:59


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns943CE2A2DA495jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...
> Lars Hoffmann skrev:
>
> Med læseligt menes formentlig "maskinlæseligt". Man kan angive sin
> adresse som et gif-billede af mailadressen - det er meget svært at
> læse det maskinelt.
> --
Hej Lars

Ja, det er jeg opmærksom på, men adressen skulle jo gerne være klikbar - det
er det, der er svært.

Mvh. Lise

--
Ved direkte henvendelse: Erstat .invalid med .dk



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:14

Lise Hougaard skrev:

>Ja, det er jeg opmærksom på, men adressen skulle jo gerne være klikbar - det
>er det, der er svært.

Det er ikke svært at lave et billede klikbart.

Men derved gør man jo atter mailadressen læselig. I min browser
behøver jeg f.eks. bare at lade musen pege et øjeblik på et link.

Man må se i øjnene at alt hvad en museklik har adgang til, det
har spammerne også adgang til. Hvis ens mailadresse skal stå på
en hjemmeside, beslutter man sig derfor til kun at skjule den en
lille smule fordi det store mas ikke er besværet værd.

Indtil videre er selv den svageste camouflage tilstrækkelig.
Spammernes programmer er p.t. ikke gearet til at læse andet end
ren tsket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lise Hougaard (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lise Hougaard


Dato : 24-11-03 14:36


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:eq04svsb3eei0sb04142hhsaji8g0tor0d@news.stofanet.dk...

> Man må se i øjnene at alt hvad en museklik har adgang til, det
> har spammerne også adgang til. Hvis ens mailadresse skal stå på
> en hjemmeside, beslutter man sig derfor til kun at skjule den en
> lille smule fordi det store mas ikke er besværet værd.
>
> Indtil videre er selv den svageste camouflage tilstrækkelig.
> Spammernes programmer er p.t. ikke gearet til at læse andet end
> ren tsket.
>
Hej Bertel og alle I andre

Spam er fandens opfindelse, og det ser ud til, at der ikke er en genial vej
udenom. Hvis der var, ville der selvfølgelig også være spambot-programmører,
der fandt ud af det. Øv. Jeg tror, jeg vil satse på, at de fleste mennesker
har javascript slået til, og derfor springe ud i at bruge 'den paranoide
løsning' fra html.dk.

Tak for mange spændende indlæg. Jeg bliver ved med at læse mit emne indtil
det er dødt, så bliv endelig ved med at komme med indlæg

Mange hilsner
Lise

--
Ved direkte henvendelse: Erstat .invalid med .dk



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:46

Lise Hougaard skrev:

>Spam er fandens opfindelse, og det ser ud til, at der ikke er en genial vej
>udenom. Hvis der var, ville der selvfølgelig også være spambot-programmører,
>der fandt ud af det.

Hvis man kan leve med at ens offentlige adresse udskiftes af og
til, så er der en enkel løsning uden (andre) ulemper.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 24-11-03 11:36

Lise Hougaard skrev:

> Ja, det er jeg opmærksom på, men adressen skulle jo gerne være
> klikbar - det er det, der er svært.

Præcis. Men metoden der er vist i artiklen fra html.dk er vist
ganske god.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Lise Hougaard (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lise Hougaard


Dato : 24-11-03 11:43


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns943D7602623F5jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...
> Præcis. Men metoden der er vist i artiklen fra html.dk er vist
> ganske god.

Jeg har læst artiklen (den er i øvrigt ret morsom), og synes teknikken er
smart. Men hvad gør jeg, hvis folk ikke har slået javascript til?

Lise

--
Ved direkte henvendelse: Erstat .invalid med .dk



Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 11:51

"Lise Hougaard" <heltinde@mail1.stofanet.invalid> escribió

> Jeg har læst artiklen (den er i øvrigt ret morsom), og synes
teknikken er
> smart. Men hvad gør jeg, hvis folk ikke har slået javascript til?

Så må du klare dig med den hexkodning der foreslåes. JEg har dog
stadig til gode at se en der surfer med javascript slået fra.



Kaj Svenningsen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 24-11-03 12:11

Lars Hoffmann skrev:

>Så må du klare dig med den hexkodning der foreslåes. JEg har dog
>stadig til gode at se en der surfer med javascript slået fra.

Det er muligt, men vi er nu vist nogle stykker da.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 12:18


"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> escribió en el mensaje
news:bpssgu.3vvojm1.1@kajsvenningsen.dk...
> Lars Hoffmann skrev:
>
> >Så må du klare dig med den hexkodning der foreslåes. JEg har dog
> >stadig til gode at se en der surfer med javascript slået fra.
>
> Det er muligt, men vi er nu vist nogle stykker da.

De eneste jeg har af besøggende der ikke bruger javascript er bots
fra søgemaskiner. Jeg er klar over at det er muligt at slå javascript
fra men det er forsvindende få der vælger at gøre det. Endelig kan
man jo lave en gif med adressen i således at dem der ikke bruger
javascript ganske vidst ikke kan klikke på linket, men de kan i det
mindste læse sig til adressen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:15

Lars Hoffmann skrev:

>fra men det er forsvindende få der vælger at gøre det. Endelig kan
>man jo lave en gif med adressen i således at dem der ikke bruger
>javascript ganske vidst ikke kan klikke på linket, men de kan i det
>mindste læse sig til adressen.

Hvorfor kan man ikke lave en gif som alle kan klikke på?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 14:19


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> escribió

> Hvorfor kan man ikke lave en gif som alle kan klikke på?

for at undgå at adressen står dirrekte læseligt i href naturligvis



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:11

Lars Hoffmann skrev:

>Så må du klare dig med den hexkodning der foreslåes. JEg har dog
>stadig til gode at se en der surfer med javascript slået fra.

Der er en ondsindet sammensværgelse i gang for at tvinge os til
at have JavaScript slået til. Min bank deltager i den
sammensværgelse og har fået lavet hjemmebanksystemet sådan at det
ikke fungerer uden JavaScript. Derfor sker det at jeg glemmer at
slå det fra igen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 14:16

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> escribió

> Der er en ondsindet sammensværgelse i gang for at tvinge os til
> at have JavaScript slået til. Min bank deltager i den
> sammensværgelse og har fået lavet hjemmebanksystemet sådan at det
> ikke fungerer uden JavaScript. Derfor sker det at jeg glemmer at
> slå det fra igen.

Hvis du ikke vil have javascript slået til må du jo så bare leve med
at du ikkehar den automatiske mailto funktion i de tilfælde hvor
webmaster ønsker at bevar sin email adresse hemmelig. Ligesom du må
undvære mange andre funktionliteter på nettet.



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:44

Lars Hoffmann skrev:

>Hvis du ikke vil have javascript slået til må du jo så bare leve med
>at du ikkehar den automatiske mailto funktion i de tilfælde hvor
>webmaster ønsker at bevar sin email adresse hemmelig. Ligesom du må
>undvære mange andre funktionliteter på nettet.

Ja, jeg undværer de funktioner som nogen må undvære. Det er
designerens valg at ikke alle må have udbytte af hans hjemmeside.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 15:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> escribió

> Ja, jeg undværer de funktioner som nogen må undvære. Det er
> designerens valg at ikke alle må have udbytte af hans hjemmeside.

Naturligvis. Men du er i så forsvindende lille en gruppe at det ikke
kan forsvares at tage hensyn til jer.



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 15:06

Lars Hoffmann skrev:

>Naturligvis. Men du er i så forsvindende lille en gruppe at det ikke
>kan forsvares at tage hensyn til jer.

Det har du misforstået. De gør sig *umage* med det - de tager
netop hensyn til os - blot bagvendt.

Design som alle kan bruge, er kun sværere end snævert design hvis
man har vænnet sig til det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 15:16


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> escribió en el mensaje
news:2u34sv0fib3qaor2f5or0vnm0gig8d836u@news.stofanet.dk...
> Lars Hoffmann skrev:
>
> >Naturligvis. Men du er i så forsvindende lille en gruppe at det
ikke
> >kan forsvares at tage hensyn til jer.
>
> Det har du misforstået. De gør sig *umage* med det - de tager
> netop hensyn til os - blot bagvendt.

Huh? Jeg fatter ikke helt hvad du vil sige med det?

> Design som alle kan bruge, er kun sværere end snævert design hvis
> man har vænnet sig til det.

Nej, der er ting som kan gøres i javascript som ikke kan gøres i
HTML. f.eks client-side form validering, popup vinduer med en
hjælpetekst og som i dette tilfælde, beskyttelse af email adresse.
Jeg mener at dem der ikke gider at bruge javascript fint kan
behandles ligesom dem der ikke gider at opdatere deres Netscape 4.x:
Siderne skal være brugbare men hvis man kan lave noget der hjælpe dem
der har javascript slået til og ikke er til ekstra gene for dem der
har javascript slået fra, kan man fint tilføje denne lille
funktionalitet.

Konklusion: tør øjnene og slå javascript til i din browser.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann



Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 18:14

Lars Hoffmann skrev:

>Konklusion: tør øjnene og slå javascript til i din browser.

Der er skam ikke brug for nogen af delene.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kaj Svenningsen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 24-11-03 18:34

Bertel Lund Hansen skrev:

>ikke fungerer uden JavaScript. Derfor sker det at jeg glemmer at
>slå det fra igen.

Af den grund har jeg en browser på én af maskinerne stillet op til
hele svineriet. Den har banken som startside og bruges aldrig til
andet.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Bertel Lund Hansen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-11-03 00:16

Kaj Svenningsen skrev:

>Af den grund har jeg en browser på én af maskinerne stillet op til
>hele svineriet. Den har banken som startside og bruges aldrig til
>andet.

Det var da en idé.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 11:44


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió en el
mensaje news:Xns943D7602623F5jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...
> Lise Hougaard skrev:
>
> > Ja, det er jeg opmærksom på, men adressen skulle jo gerne være
> > klikbar - det er det, der er svært.
>
> Præcis. Men metoden der er vist i artiklen fra html.dk er vist

Den de kalder den "paranoide" ser ret cool ud i mine øjne, jeg gad
godt se den spamrobot der kan forstå
this.href='mai' + 'lto:' + 'jo%61&#99;him' + '&#64;' +
'&#104;tm%6C&#46;d&#107;'





Bertel Lund Hansen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-03 14:17

Lars Hoffmann skrev:

>Den de kalder den "paranoide" ser ret cool ud i mine øjne, jeg gad
>godt se den spamrobot der kan forstå

Den ser mere 'cool' ud end den er. Få regler i koden, så står
adressen i klar tekst.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Hoffmann (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 24-11-03 14:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> escribió

> Den ser mere 'cool' ud end den er. Få regler i koden, så står
> adressen i klar tekst.

du skal stadig have noget der fortolker javascript for at høste den.
Ellers kan man lave noget i stil med:

a = 'mai' + 'lto:'
b = 'jo%61&#99;him&#64;'
c = '&#104;tm%6C&#46;d&#107;'

this.href=a+b+c



Jens Gyldenkærne Cla~ (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 24-11-03 13:12

Lise Hougaard skrev:

> Jeg har læst artiklen (den er i øvrigt ret morsom), og synes
> teknikken er smart. Men hvad gør jeg, hvis folk ikke har slået
> javascript til?

Så får de den side der er angivet i href-attributten fra start. Her
kan der være to ting - enten en kontaktformular hvor man kan sende
mail eller også en forklaringsside hvor der står hvorfor maillinket
ikke virker.

Kontaktformularmetoden er kort beskrevet i artiklen - de nævner at
visse standard kontaktformularer har mailadressen stående på siden
- det er selvfølgelig en usikker løsning. Men har du adgang til et
serversidesprog (fx asp, php, asp.net), kan det nemt laves sådan at
mailadressen aldrig vises på siden.

På en forklaringsside kan man fx vise mailadressen som et billede,
eller angive den som her:

jens@gyros.invalid (udskift invalid med dk) - den skulle også være
ganske sikker.

Det smarte ved den kombinerede metode er at hovedparten af brugerne
(med javascript slået til) blot kan klikke på et normalt maillink,
mens resten stadig kan komme i kontakt med dig selv om det er lidt
mere besværligt for dem. Folk der har slået javascript fra vil i
øvrigt nok generelt være mere erfarne netbrugere end andre - og
dermed også være i stand til at afkode en omskrevet adresse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste