Kærlighed til alle
Fra : Live4Him

Dato : 15-04-01 23:30

Prøv at brug et par minutter, eller fem, på at læse og meditere på
nedenstående budskab. Jeg mener selv at Rosenius her er inde på nogen helt
centralt og afgørende vdr. kristenlivets kendetegn nr 1 :

Kærlighed til alle

....og til brodersindet
kærlighed.
2. Peter 1,7

Hermed har apostlen givet os endnu et kende-
tegn på den rette broderlige kærlighed. Den, der
elsker mennesker for Kristi skyld, elsker ikke alene
sine "brødre", men alle mennesker. Ligesom også
Kristus elskede endog sine fjender så højt, at han gik
i døden for dem.
Heller ikke her kan jeg tvinge mig selv til at
elske. Kun ved at fødes af Gud -"få del i guddommelig
natur" -får jeg et sind, der ikke har nok i, at jeg selv
har det godt, men er fyldt af en hidtil ukendt ømhed
og omsorg for alt, hvad menneske hedder. Dette er
kærlighed til alle .

Kærligheden til alle rummer ikke som broder-
kærligheden fortrolighed og venskab. For med den
kærlighed elsker vi endog vore fjender. Jesus havde
ikke fortrolig omgang med ikke-kristne eller etable-
rede venskabsforhold til dem. Men han elskede dem
ikke desto mindre med et brændende hjertes barm-
hjertighed helt ind i døden. Det samme skylder vi at
gøre.

Kærligheden til alle er nøje forbundet med de
forskellige kristelige dyder. Det ene af de to bud, som
hele loven hviler på, er jo dette: "Du skal elske din
næste som dig selv." "Kærligheden gør ikke næsten
noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde."

C.O. Rosenius

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 16-04-01 11:48

Live4Him wrote in message <9bd7fo$23$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>sine "brødre", men alle mennesker. Ligesom også
>Kristus elskede endog sine fjender så højt, at han gik

Tøv! Like så lite som Jesus elsket alle, like lite kan eller vil dere elske
alle. Dere elsker mennesker som tror på samme måte som dere selv, ellers
elsker dere mest å høre dere selv si dere elsker andre, hva nå det måtte
bety.

Jesus elsket ikke sine erkefiender, fariseere og skriftlærde, men fordømte
dem med meget sterke ord. Til sist fordømte Jesus alle som vendte seg bort
fra ham, menn kvinner og barn. Du bør lese Matteus en gang til, og ikke lukk
øynene når du kommer til kap. 22, 23,24 og 25.

Poenget er at Jesus så seg selv i rollen som en dommer som skulle komme
igjen, samle alle folkeslag for deretter skille dem fra hverandre.

> [...]

>kærlighed elsker vi endog vore fjender. Jesus havde
>ikke fortrolig omgang med ikke-kristne eller etable-

Nei, du kan så si. 'Ta ikke veien til hedningers land og dra ikke inn i
samaritanernes byer. Gå istedet til de bortkomne sauene i Israels folk. Og
der dere kommer, skal dere forkynne; Himmelriket er nær.....Tro ikke at jeg
er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred,
men sverd'. Mt. 10.

>Men han elskede dem
>ikke desto mindre med et brændende hjertes barm-
>hjertighed helt ind i døden. Det samme skylder vi at
>gøre.

Mt. 25 Dommen: : 'Gå fra meg, dere som er forbannet, bort til den evige ild,
som er gjort i stand for djevelen og alle hans engler'.

> [...]
>næste som dig selv." "Kærligheden gør ikke næsten
>noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde."

Enda mer ubibelsk tant og tøv. Som jøde sverget Jesus til de gamle jødiske
lover, Moselovene, hvilket ikke bærer bud om nestekjærlighet, langt mindre
om 'kjærlighet som lovens fylde'. De samme moselovene la grunnlag for de
barbariske straffelover som var gyldige i kongeriget Danmark/Norge fra
1500-talllet til langt ut på 1700-tallet da disse litt etter litt måtte vike
for nye og mer humanistiske tanker og ideer.

Kjellemann

Fra : E.K.

Dato : 16-04-01 18:45

> [...]
vike
> for nye og mer humanistiske tanker og ideer.

Kan ikke du nøye deg med de sure oppstøta dine på no.religion. Det finnes
ikke fnugg av noe positivt i det du kommer med.

E.K.>

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 16-04-01 23:09

E.K. wrote in message <9bfb13$bkg$1@troll.powertech.no>...

>vike

>Kan ikke du nøye deg med de sure oppstøta dine på no.religion. Det finnes
>ikke fnugg av noe positivt i det du kommer med.
>
>E.K.>

Må man nødvendigvis framstå med noe positivt om kristendom og om kristne
her? Hvem bestemmer det? Det er mer enn nok personer i denne gruppen som
framstiller kristendom, Jesus, seg selv og andre kristne i et ensidig
rosenrødt og selvtilfreds skjær, om ikke jeg skulle gjøre jobben for dem.

Selv nøyer jeg meg med å påvise bibelsteder/Jesus-sitater som gir et annet
inntrykk. At mine påminnelser samtidig får frem andre og mindre positive
sider ved noen kristne, slik du her er så elskverdig å vise i svaret, er
ditt problem, ikke mitt. I så måpte bekrefter du mine innsigelser mot
Live4Hims' urimelige krav til såkalte kristne mennesker.

Kjellemann

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 17-04-01 19:43

On Mon, 16 Apr 2001 19:44:38 +0200, "E.K." <dgev@start.no> wrote:

>vike

>Kan ikke du nøye deg med de sure oppstøta dine på no.religion. Det finnes
>ikke fnugg av noe positivt i det du kommer med.
>
>E.K.>

og fattes Guds Nåde. Loven ble gitt til jødene for å vise de at Gud
setter krav til livsførsel. For oss som tror på Jesus Kristus er det
en påminnelse om at vi trenger Jesus for å bli frelst. Paulus sier at
loven er vår tuktemester til Kristus.

Dette sier Jesus Kristus om loven.

MTT 19,17 Men han sa til ham: Hvorfor spør du mig om det gode? Det er
bare en som er god. Men vil du gå inn til livet, da hold budene!
MRK 10,19 Budene kjenner du: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå
ihjel, du skal ikke stjele, du skal ikke si falskt vidnesbyrd, du skal
ikke frata nogen hvad hans er, hedre din far og din mor.
LUK 18,20 Budene kjenner du: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå
ihjel, du skal ikke stjele, du skal ikke si falskt vidnesbyrd, hedre
din far og din mor.

God Påske.

Olav

Fra : MartiN

Dato : 01-05-01 18:40

On Mon, 16 Apr 2001 19:44:38 +0200, "E.K." <dgev@start.no> wrote:

>Kan ikke du nøye deg med de sure oppstøta dine på no.religion. Det finnes
>ikke fnugg av noe positivt i det du kommer med.

Uden at jeg dermed skal bekende mig til Kjells indsigelser i eet og
alt, synes jeg nok du her viser ham af uden vidrere saglig
begrundelse. At hans meninger ikke falder i din smag er vel sin egen
sag. Men jeg håber virkelig, du kan se det nytteløse i at gentage hvad
alle tilstedeværende mener i een uendelighed...

--

Mvh, Martin. -:)

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-05-01 22:11

MartiN wrote in message <3aeef22c.2217823@News.tele.dk>...
> [...]

Jeg ble ikke oppmerksom på dette sure oppstøtet ditt, før Martin her svarer
på det Jeg tror jeg igjen trygt kan si at den såkalte kristne kjærligheten
som angitt i trådens overskrift, er oppskrytt og kun omfatter meningsfeller.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 16-04-01 19:32

On Mon, 16 Apr 2001 12:48:02 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

klipp svovel og galle.

Nå, Kjellemann, var det dårlig vær på påskefjellet eller var det den
mange timelange bilkøen hjem som satte sinnet i kok ))

he he fra Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 16-04-01 23:06

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3adb3a42.13039497@news.online.no>...
> [...]
>
>Nå, Kjellemann, var det dårlig vær på påskefjellet eller var det den
>mange timelange bilkøen hjem som satte sinnet i kok ))

Riktig nok ligger hytta mi høyt og med vid utsikt, men da den befinner seg
på en øy midt i Ryfylke, vil det være galt å si at jeg har vært
påskefjellet. Været var ikke det beste, men ferjeturen fram/tilbake gikk
bra og uten antydning til køer som kunne sette sinnet i kok.

Du vet utmerket godt hva jeg siktet til, følgelig klippet du , som også EK
gjorde, bort det Jesu' svovel og galle. Jeg er lei av å høre kristne som
snakker om Jesus som elsker alle når Bibelen forteller noe ganske annet. I
en gruppe ved navn kristendom blir da mer passende å snakke om påskeværet
enn å snakke om forhold ved kristendommen man ikke liker.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 21-04-01 15:09

On Tue, 17 Apr 2001 00:06:13 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

>Du vet utmerket godt hva jeg siktet til, følgelig klippet du , som også EK
>gjorde, bort det Jesu' svovel og galle.

Nix, jeg vet ikke utmerket godt hva du sikter til eller siktet til.
Jeg var mest bare overrasket over at du virket så irritert i innlegget
ditt. Derfor lurte jeg på hvordan tilbaketuren fra hytta hadde vært.
Det var et forsøk på å komme deg i tale på en morsom måte.

>Jeg er lei av å høre kristne som
>snakker om Jesus som elsker alle når Bibelen forteller noe ganske annet.

Nei, jeg tror ikke du er lei av å høre kristne fortelle slike ting.
Hadde du vært lei av å høre kristne fortelle slike ting, så hadde du
holdt deg borte fra denne gruppa. Du må nemlig forvente at kristne
forteller slike ting, grunnen til det er at det kristne budskap
handler om at Jesus elsker alle.

>en gruppe ved navn kristendom blir da mer passende å snakke om påskeværet
>enn å snakke om forhold ved kristendommen man ikke liker.

Prat om påskeværet kalles "small-talk", og heller ikke du skal
undervurdere den sjangerens betydning i mellom-menneskelige
relasjoner. Også her på gruppa er small-talk viktig. Kanskje du skulle
forsøke sjangeren?

mvh Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-04-01 22:51

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3ae1929b.5140268@news.online.no>...

>Nix, jeg vet ikke utmerket godt hva du sikter til eller siktet til.

Joda, det vet du meget godt Knut
..
> [...]
>holdt deg borte fra denne gruppa. Du må nemlig forvente at kristne
>forteller slike ting, grunnen til det er at det kristne budskap

Nei, det kristne budskap, omtalt i NT, handler ikke om at Jesus elsker alle.
I den grad Jesus elsket noen, var det dem som underkastet seg ham. 'Gå fra
meg, dere som er forbannet, bort til den evige ild, som er gjort i stand for
djevelen og alle hans engler'. (Dommen i Matteus 25)

> [...]
>undervurdere den sjangerens betydning i mellom-menneskelige
>relasjoner. Også her på gruppa er small-talk viktig. Kanskje du skulle

Her er saken påstanden om at Jesus elsker/elsket alle, ikke påskeværet. Jeg
skjønner du finner det opportunt å fortsatt snakke om påsken selv om den
forlengst er over.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 28-04-01 14:18

On Sun, 22 Apr 2001 23:50:52 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

>Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
><3ae1929b.5140268@news.online.no>...

>Joda, det vet du meget godt Knut

Nei, hverken "utmerket godt" eller "meget godt", men det spiller
egentlig ingen rolle.

>Nei, det kristne budskap, omtalt i NT, handler ikke om at Jesus elsker alle.

Å, sier du det. Ja ja, lov meg at du ikke forteller noen av våre
biskoper om at jeg forkynner vranglæren om at Jesus elsker alle.

>I den grad Jesus elsket noen, var det dem som underkastet seg ham. 'Gå fra
>meg, dere som er forbannet, bort til den evige ild, som er gjort i stand for
>djevelen og alle hans engler'. (Dommen i Matteus 25)

Jeg lurer på en ting, Kjellemann, hvorfor leser du Bibelen? Hva er
egentlig motivasjonen?

>Her er saken påstanden om at Jesus elsker/elsket alle, ikke påskeværet. Jeg
>skjønner du finner det opportunt å fortsatt snakke om påsken selv om den
>forlengst er over.

Påsken over? Nei, nå må du gi deg. Kjenner du ikke til at for den
kristne er hver dag en påskedag? Påskeværet er på sin plass året
rundt, det, ser du.

mvh Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-04-01 20:23

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3aeac15a.7751956@news.online.no>...

> [...]
>biskoper om at jeg forkynner vranglæren om at Jesus elsker alle.

>Jeg lurer på en ting, Kjellemann, hvorfor leser du Bibelen? Hva er

Først av nysgjerrighet. Siden for å få bekreftelser for hvor ofte kristne
bevisst lyver, tier eller bortforklarer, om forhold i den samme bibelen,
mens andre gjerne snakker om påskeværet når upassende tema bringes på bane.

> [...]
>
>Påsken over? Nei, nå må du gi deg. Kjenner du ikke til at for den
>kristne er hver dag en påskedag? Påskeværet er på sin plass året

Ser jeg det? Du sier ikke det! Jeg ser det jeg ser, ikke det du vil jeg skal
se.

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 29-04-01 17:15

On Sat, 28 Apr 2001 21:23:06 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

>Ser jeg det? Du sier ikke det! Jeg ser det jeg ser, ikke det du vil jeg skal
>se.

Helt enig. Du ser det du ser og bare det du ser. Hva må til for at du
skal kunne se noe mer i det kristne budskap enn det du ser?

mvh Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 29-04-01 23:37

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3aec3d9f.176445@news.online.no>...

>Helt enig. Du ser det du ser og bare det du ser. Hva må til for at du
>skal kunne se noe mer i det kristne budskap enn det du ser?
>
>mvh Knut

Også du ser det du ser, og bare det du ser. I alle fall ville du ikke se det
som jeg sa til deg at jeg så, til overmål med henvisinger til de
skriftsteder jeg vitterlig så. I stedet for å se på dem, så du på
påskeværet, og så at alt var såre vel. Hva må til for at du skal kunne se
noe mer i det kristne budskapet enn det du ser, eks. vis det jeg så og
fortsatt ser?

Mvh
Kjellemann
Som så

Fra : E.K.

Dato : 30-04-01 11:31

www.ekris.net

www.prekestol.net
Kjell I. Johnsen <ijohnse@online.no> skrev i

> [...]
> påskeværet, og så at alt var såre vel. Hva må til for at du skal kunne se
> noe mer i det kristne budskapet enn det du ser, eks. vis det jeg så og

Han skal komme igjen for å _dømme_ levende og døde! Det bekjennes jo
fremdeles! ifra kirkene hver søndag. Det har vel aldri vært noen hemmelighet
det, Kjell. Det må du og jeg forholde oss til, noe vi tydeligvis, på hver
vår måte, har gjort.
Sånn er det!
Men frelsesbudskapet går foran. "For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for
å _dømme_ verden (det er den _allerede_ p.g.a. sin synd og sitt opprør), men
for at verden skulle bli frelst ved Ham" (Joh. 3,17. Du velger å bli i
dommen, til tross for at du har hørt frelsesbudskapet, og må i følge Guds
ord en dag svare for det. Hvis du mener du kan rettferdiggjøre deg på den
dagen (som du vel også hevder du aldri tror vil komme!), så hvorfor holde på
å krangle?

E.K.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 30-04-01 23:07

E.K. wrote in message <9cjeqk$3ih$1@troll.powertech.no>...

> [...]
hemmelighet
>det, Kjell. Det må du og jeg forholde oss til, noe vi tydeligvis, på hver

Jeg tror du misforstår. For meg er slike skriftsteder ingen hemmelige. Tvert
om er det jeg som påpeker, om ikke ditt eksempel, så andre slike, men som
Knut ikke ønsker å kommentere dem, han vil heller kommentere været.

Kjellemann

Fra : N/A

Dato : 01-05-01 22:10

Fra : N/A

Dato : 01-05-01 22:10

Fra : N/A

Dato : 01-05-01 22:10

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-05-01 22:10

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3aee955a.4505696@news.online.no>...

>Ja, pinseværet er jo også aktuelt i denne sammenheng )
>
>Akk ja. Du kjenner da meg, jeg er en dust som ikke gjør annet enn å
>vri meg unna spørsmål. Du derimot er en karakterfast person som har
>klare svar på så mangt. Derfor forstår jeg ikke nå hvorfor du ikke vil
>besvare mitt spørsmål.
>
>mvh Knut

Som jeg fortsatt ikke forstår hvorfor du ikke vil svare på mine spørsmål.
Svar først på disse og du vil få svar på ditt. Men det lover jo ikke godt,
når du også her snakker om været.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 02-05-01 17:38

On Tue, 1 May 2001 23:10:16 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

> [...]
>Svar først på disse og du vil få svar på ditt. Men det lover jo ikke godt,

Du vrir deg unna, akkurat som undertegnede. Det må bety at vi begge to
begynner å fremstå som de duster vi er.

mvh Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-05-01 22:13

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3af037b4.1828529@news.online.no>...

>Du vrir deg unna, akkurat som undertegnede. Det må bety at vi begge to
>begynner å fremstå som de duster vi er.
>
>mvh Knut

Du vred deg unna først, da ved å snakke om været, nå ved å mene deg selv
som en dust. Jeg forsøker bare å vri et svar ut av deg. Hva er det som går
av deg, Knut? er du ute av likevekt etter å ha tatt den store beslutningen
om medlemsskap?

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 03-05-01 15:55

On Wed, 2 May 2001 23:13:26 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

> [...]
>av deg, Knut? er du ute av likevekt etter å ha tatt den store beslutningen

Nix. Jeg er bare forundret over at du ikke vil svare på spørsmålet og
forsøker å vri deg til å svare. Jeg tror nemlig at ditt svar ville
vært svært forklarende for denne gruppa. Jeg har ikke så store
forventninger om mine egne svar. Men greit nok, vil du ikke svare, så
vil du ikke.

Du kan si det samme om meg, og sammen vil vi fremstå som noen duster.
Greit det også.

mvh Knut

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 03-05-01 20:29

Knut Klaveness Heidelberg wrote in message
<3af170d0.1274403@news.online.no>...

> [...]
>vil du ikke.
>
>Du kan si det samme om meg, og sammen vil vi fremstå som noen duster.

Du får snakke for deg selv. Jeg venter fortsatt svar på spørsmålet mitt. Gir
du det, får du svar på ditt.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 04-05-01 15:43

On Thu, 3 May 2001 21:28:39 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

>Du får snakke for deg selv. Jeg venter fortsatt svar på spørsmålet mitt. Gir
>du det, får du svar på ditt.

Nå argumenterer du på samme måte som mine elever gjør: Hvis du gjør
ditten, så gjør jeg datten. En gammel skolemester som meg, faller ikke
for denslags kredittpedagogikk, nei.

Dessuten husker jeg ikke engang spørsmålet ditt og har egentlig ikke
engasjert meg noe særlig i det. Det var mest det at du virket så
irritert like etter påskeferien som fikk meg til å blande meg inn i
tråden og stille deg et spørsmål. Du svarer ikke, konstanterer jeg.

Du kan konstantere det samme hos meg.

Andre kan derfor konstantere at du og jeg er to stykker av samme alen.
Stakkars oss og takk for praten.

mvh Knut

Fra : N/A

Dato : 01-05-01 22:11

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 01-05-01 22:11

E.K. wrote in message <9cm14u$qrg$1@troll.powertech.no>...

>www.ekris.net
>
>www.prekestol.net
>Kjell I. Johnsen <ijohnse@online.no> skrev i

>jeg

>se
>se

>Tvert
>

>Det synes jeg han som kristen burde kommentere.

Ja, ikke sant? Men Knut vil kun snakke om været, først var det været i
påsken og nå værprognose for pinsen. Du skal se det har noe med unitarismen
å gjøre.

>Når Gud ikke har funnet
>grunn til å legge skjul på det så skulle ikke vi det heller. Han (Gud) vet
>nok å forsvare seg selv når den tid kommer.
>En annen ting er jo at den som har møtt Jesus og får leve i dette
>nådesamfunnet hver dag, han er naturlig nok mer opptatt av å bringe _det_
>videre, da det jo også gjelder alle (til og med Kjellemann), enn å forkynne
>dommen.

Dine domsforkynnelser faller på stengrunn. Beklager

> Kan hende det er sånn Knut har det? Men blir det helt holdt tilbake
>at det ifølge Guds ord kommer en regnskapsdag for hvert eneste menneske, så
>er det feil.
>Jeg synes jo det er synd at du er blitt så bitter imot Jesus.

Nei, og atter nei. Jeg kan overhodet ikke føle bitterhet for et menneske,
en opprører som levde i en fremmed kultur for to tusen år siden. Men ut fra
slik jeg leser tekstene, har jeg motforestillinger til slik han ofte
framstilles og tolkes inn i vår egen tid og kultur. Det urimelige ved dette,
er mitt hovedanliggende

>Vet ikke av
>hvilken grunn, det er ikke min sak å dømme om det, livet farer så
>forskjellig med oss. Men for min egen del, etter å ha levd som aldeles
>hedning det meste av mitt liv fikk jeg møte Ham, og det er det beste som
>noen gang er hendt meg.

Er det bra for deg, så er det bra for deg, og er ikke noe å diskutere.

>Også i dag, noen og tyve år senere er mitt vitnesbyrd: "Jeg vil ikke bytte
>med noen!" Men livet kan være tøft nok.
>
>E.K.

Guds

Dette minner meg på noe som framstår som et stort paradoks. Jeg skal ha lest
en gang at mennesker som ikke har hatt mulighet til å få høre
frelsesbudskapet, likevel skal få evig liv.
Rent logisk hadde det da vært best om kristne ikke forkynte budskapet
overfor unådde folkegrupper og slik satte mennesker i en valgsituasjon, med
fatale, evige konsekvenser for de som valgte feil. Her kortslutter min
logikk og fornuftssans

Kjellemann

Fra : E.K.

Dato : 02-05-01 09:36

> Dine domsforkynnelser faller på stengrunn. Beklager

Vel, så får du stå for Gud en dag med din _stein_grunn! Er det så mye mer å
diskutere?
Det er jo ikke _min_ domsforkynnelse.

E.K.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 02-05-01 22:14

E.K. wrote in message <9cogpu$j3p$1@troll.powertech.no>...

>Vel, så får du stå for Gud en dag med din _stein_grunn! Er det så mye mer å
>diskutere? Det er jo ikke _min_ domsforkynnelse.

Ikke?

>E.K.

Huffda! Du ble visst fornærmet. Da er det neppe mer å diskutere, på
stengrunnen.

Kjellemann

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 04-05-01 16:53

On Tue, 1 May 2001 23:10:34 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

>Ja, ikke sant? Men Knut vil kun snakke om været, først var det været i
>påsken og nå værprognose for pinsen. Du skal se det har noe med unitarismen
>å gjøre.

Hmmm, jeg må innrømme at jeg blir nyskjerrig på hva det egentlig er
jeg burde kommentere. Går det an å oppsummere?

mvh Knut

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 30-04-01 15:41

On Mon, 30 Apr 2001 00:37:10 +0200, "Kjell I. Johnsen"
<ijohnse@online.no> wrote:

> [...]
>påskeværet, og så at alt var såre vel. Hva må til for at du skal kunne se
>noe mer i det kristne budskapet enn det du ser, eks. vis det jeg så og

Du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor ikke?

Du ser spørsmålet, gjør du ikke: "Hva må til for at du skal kunne se

Fra : Havmand

Dato : 19-04-01 13:02

"Live4Him" skrev d. 15-04-01 23:30 dette indlæg :

> [...]
> sine "brødre", men alle mennesker. Ligesom også
> Kristus elskede endog sine fjender så højt, at han gik

re: Broderlig kærlighed????

Jeg er kommet med sværd for at broder skal kæmpe mod broder. Disse er HANS Ord.
Dette må siges at nuancere Jesu "Broderkærlighed"

Broderlig Hilsen (Uhuhuu) .. Havmand

http://www.kandu.dk/