Gammel Velo Solex.
Fra : chris

Dato : 21-11-03 17:58

Jeg er en fyr på 17 år, som måler 190 cm. og vejer ca. 109 kg. Jeg
synes at en Velo er en total fed knallert og kunne godt tænke mig en.
Kan den trække mig? hvad med op ad bakke? hvor hurtigt kan den køre
med mig på?
Jeg har prøvet en gammel 2200 model, som er totalt fed, men den kører
ikke særligt hurtigt. er det normalt med ca. 20-22 kmt. Hvis den ikke
får lidt chocker, så har den svært ved at trække. Skal den have choker
heletiden?

Venlig hilsen fra Velo freaken.

Fra : Preuthun

Dato : 22-11-03 00:29

Hej Velo freak.
Hvis en Velo Solex er i orden kan den sagtens gå 30 km/t med dig også. Op ad
bakke skal man hjælpe lidt til, men så er den også stejl.
Her er der et par af de almindeligste forhold der får en Velo til at blive
langsom.

Udstødningen kokser let til. I de gamle rep. manualer står der noget om at
udstødningsrøret skal skiftes for hver 5000 km. Men man kan godt selv
afkokse den.
Topstykke og stempelkrone tilkokser også let.
Dækkene skal være pumpede hårdt, ellers er der for meget rullemodstand både
mod vejen, men også mod motorens trækrulle.
Hvis altså motoren er frisk og i orden kan den let peppes lidt op ved at
"hakke" stemplet ca. 6 mm. Du skal være klar over hvordan du gør det før du
går igang.
Det skulle ikke være nødvendigt at køre med choker hele tiden, den skal blot
have en lidt større dyse.
Jeg har prøvet en Velo Solex 3800 der var peppet lidt. Den gik virkeligt som
en drøm, og på vejene i København havde jeg ihvertfald ikke lyst til at den
skulle køre hurtigere.

Mvh.
Jan Preuthun

PS. Der er masser af hjemmesider med Velo Solex råd og vejledninger.

Fra : Hekto

Dato : 22-11-03 10:01

In article <bpm778$ln7$1@news.cybercity.dk>, Preuthun says...
> Udstødningen kokser let til. I de gamle rep. manualer står der noget om at
> udstødningsrøret skal skiftes for hver 5000 km. Men man kan godt selv
> afkokse den.

Kaustisk soda og kogende vand, renser fedt og koks ud. Pas på for det
ætser hud, øjne og aluminium.
> [...]
> "hakke" stemplet ca. 6 mm. Du skal være klar over hvordan du gør det før du
Man skal bare være opmærksom på at indsugning og udstødning sidder på
samme side af cylinderen, og at man let kommer til at åbne ud til
udstødningen hvis man hakker for meget.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Preuthun

Dato : 23-11-03 14:19

Jeg vil prøve med kaustisk soda næste gang jeg får brug for at rense
udstødning.

Tak for advarslen. Jeg vil lige tilføje at skulle uheldet være ude, er det
bedste råd: SKYL med vand. Vand - vand -vand og endnu mere vand. Gerne
masser af vand. Op til en hel time er tilrådeligt. Det samme gælder også
forbrændinger. Prøv aldrig at neutralisere med syre, for man kan aldrig
finde den helt rigtige mængde at neutralisere med.
Selv, hvis man har fået det i øjnene skal man skylle med masser af vand. Det
ville naturligvis være mest skånsomt om man lige har noget 0,9% saltvand ved
hånden (9 gram pr. liter).

Jeg havde en meget tilstoppet Velo udstødning. Den lagde jeg op i grill
starteren, og pakkede godt med trækul omkring. Efter trækullene var brændt
færdigt var det meste af udstødningsrøret rigtigt godt udglødet. Ind imellem
pustede jeg luft ind i røret, så koksen kunne få noget at brænde af. Efter
en omgang stålbørste fik den en gang sort grillspray. Den blev faktisk ret
pæn og ihvertfald føles det som om den ikke er fyldt med kul og koks
længere.

Mvh.
Jan Preuthun