Podning af pære på tjørn
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-01 23:10

Husker jeg rigtigt at man kan pode pære på tjørn? Jeg vil gerne have lidt
forfriskninger når jeg klipper hæk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 16-04-01 14:13

Pærer poder man typisk på kvædestamme.

Mvh. Klaus Eriksen

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bd65k$p1q$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Aa. Worm

Dato : 16-04-01 18:40

Fra : Aa. Worm

Dato : 16-04-01 18:40

Fra : Aa. Worm

Dato : 16-04-01 18:43

Hej.
Jeg har hørt i et foredrag om podning, at man kan pode pære på tjørn.
Jeg har ikke selv erfaring.
Venlig hilsen
Aase Worm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-01 19:42

On Mon, 16 Apr 2001 19:43:09 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

>Jeg har hørt i et foredrag om podning, at man kan pode pære på tjørn.

Det var Vittrup som du havde det fra, ikke? Han sagde vel ikke hvilken
nabo det var hos? Så kunne man jo lige smutte forbi og se om den er
der endnu

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 17-04-01 15:34

Jo, det var Jørgen Vittrup og hans bror, der podede pære i naboens
tjørnehæk.
Han nævnte ikke adressen, men hvis jeg husker rigtigt, kommer han fra
Hjørring! Nu er han pensionist, så det er jo nogle år siden, han udførte
sine "drengestreger".
Men måske kan et "mærkeligt" elmetræ i Hjørring lede dig på sporet.
Han og broderen havde podet en eller anden elm i toppen af en hængeelm.
Faderen opdagede det, og beordrede drengene til at fjerne toppen. Men MANGE
år senere så Vittrup en højst besynderlig elm i haven! Den var nærmest det
eneste, som var bevaret fra den oprindelige have!

Venlig hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-01 17:55

On Tue, 17 Apr 2001 16:34:16 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

> [...]
>Han nævnte ikke adressen, men hvis jeg husker rigtigt, kommer han fra
>Hjørring! Nu er han pensionist, så det er jo nogle år siden, han udførte

Ja, jeg ved nemlig at han er fra Hjørring.
Faktisk er stedet jeg arbejder - måske - det sted han omtaler. Jeg ved
at hans bror har haft den planteskole og også at faderen vist havde
den før. Men der er så også noget om at den planteskole har flyttet
lidt rundt i tidernes løb så det sted han podede som barn er ikke
nødvendigvis der.

> [...]
>år senere så Vittrup en højst besynderlig elm i haven! Den var nærmest det
>eneste, som var bevaret fra den oprindelige have!

Det kunne godt være oppe hos 'os' så... der står en mærkværdig elm
ovre i baghaven, vist nok en hængeelm, det skal jeg da lige kigge
efter i morgen.

Men jeg har aldrig set nogen pæretræer i nogen tjørnehække.. Faktisk
slet ikke set nogen tjørnehække deroppe... heldigvis fristes man jo
til at sige.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-01 18:29

Der er altså et par breve jeg ikke ser i denne tråd. Skulle det være noget
af det der vrøvl med sv: i stedet for re: ?

Men man kan altså pode pære på tjørn. Det må jeg så vente med til næste år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. Olesen

Dato : 18-04-01 16:15

On Tue, 17 Apr 2001 19:29:19 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der er altså et par breve jeg ikke ser i denne tråd. Skulle det være noget
>af det der vrøvl med sv: i stedet for re: ?

Ja, det er fordi indlæggene starter med Sv at du ikke kan se dem.

Jeg vil igen opfordre alle til at få ændret deres svar, så de starter
med Re: så vi alle kan læse dem. Det kan kun være til fordel for alle,
incl. den der skriver indlæg, for man skiver dem vel for at der er
nogen der skal læse dem?

Fra en anden nyhedsgruppe har jeg tyvstjålet et indlæg der fortæller
hvordan man gør med henvisning til en udførlig side. Tak til Rudi
Det ser slet ikke svært ud, jeg har dog ikke prøvet det selv, da jeg
ikke bruger OE til news.

On Fri, 13 Apr 2001 10:17:28 +0200, in
dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express "Rudi Stegen"
<OE4SP1@trashcan.dk> wrote:

KO skrev:

>Outlook laver sv i nyhedsgruppen og ikke re.
>Hvorledes ændres dette?

http://www.whitehat.dk/oe/svtilre.html

Og hvis du vælger metoden med blot at rette det (dvs. ikke
opgradere) vha. filen http://home.chello.no/bmork/oefix.exe,
skal du blot huske, at OE ikke må være åben, når du gør det.

(Dvs. læg filen et eller andet sted på harddisken, hold OE
lukket og kør filen. Så skulle det være på plads).

--
mange havehilsener
Helle