Motorsavsmassakren: 74'er repremiere
Fra : Kasper Kristensen

Dato : 21-11-03 13:07

Ja var desværre forhindret i at komme til specialforevisningen af den
originale Motorsavsmassakren i Århus, Odense og Kbh.

Hvis nogle her i gruppen var der, kunne jeg godt tænke mig at høre nogle
meninger om hvordan arrangementet forløb, da jeg sådan lidt inddirekte var
involveret i det.

Kasper

Fra : Jesper

Dato : 22-11-03 16:06

Kasper Kristensen skrev:
> [...]
> meninger om hvordan arrangementet forløb, da jeg sådan lidt inddirekte var

I Århus var arrangemenetet 20-30 minutter forsinket; vist nok på grund
af problemer med at få lyden til at fungere.
Refn's introduktion var mærkeligt kortfattet. Det eneste han sagde var,
at vi skulle have en chance for at se det originale mesterværk før det
aktuelle remake, og at det var hans yndlingsfilm. Det tog cirka tyve
sekunder, hvilket var lidt skuffende.
Bortset fra det var det et godt arrangement. Det var stærkt af Biocity
at vise den i Sal 1.
Ikke at det gjorde mig noget, men det var nu lidt mærkeligt at det ikke
var muligt at få en version af filmen med danske undertekster. Den må da
være oversat.
Filmen i sig selv var en vildt positiv overraskelse. Selv i dag er det
svært at sammenligne den med andre film; den er meget sin egen. For
eksempel blev jeg overrasket over at det er muligt at lave en næsten
suspense-fri gyser: leather face dukker op som lyn fra en klar himmel,
og to sekunder efter er ofrene pandet ned. Det har jeg sgu ikke set i
andre film!

/Jesper

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-03 21:09

Jesper wrote:

> Ikke at det gjorde mig noget, men det var nu lidt mærkeligt at det
> ikke var muligt at få en version af filmen med danske undertekster.
> Den må da være oversat.

Der er den også. Du skal bare regne med, at de originale kopier
sandsynligvis idag er i meget ringe tilstand. Det er formodentligt billigere
at leje eller købe en pæn, evt. brugt kopi i udlandet, end det er at trække
en helt ny og få lavet tekster til den. Det har i hvert fald været normal
fremgangsmåde ved lignende arrangementer (fx. Terminator-maraton).

MVH
Jens