Sikkerhed ved trådløse netværk
Fra : Johannes Langkilde

Dato : 21-11-03 11:34

Vi forsøger at finde personer, der har erfaring med,
at uvedkommende har benyttet deres trådløse internet-opkobling,
fordi netværket ikke har været tilstrækkeligt sikret.

Venlig hilsen,

ATJU FILM
Dokumentar- og nyhedsproduktion.
atju@atju.dk
www.atju.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 21-11-03 22:03

Johannes Langkilde <atju@atju.dk> wrote:
> Vi forsøger at finde personer, der har erfaring med,
> at uvedkommende har benyttet deres trådløse internet-opkobling,
> fordi netværket ikke har været tilstrækkeligt sikret.

Hvor svaert kan det vaere? Koer en tur med en laptop, og I kan finde
hundredevis af den slags.

Fra : Johannes Langkilde

Dato : 22-11-03 00:50

Det har du ret i. Men det, vi leder efter, er folk, der har oplevet et
misbrug
tidligere. Altså nogen, der eksempelvis har fanget naboen i at surfe gratis
eller
nogen der har fået hugget eller slettet filer etc. Men flat rate på en
ADSL-opkobling
er det naturligvis ikke så slemt, hvis nogen snylter på forbindelsen - men
nogen betaler stadig for forbrug, og så er det mindre morsomt at
få misbrugt linien. Det er blandt andet sådanne personer, vi gerne vil
i kontakt med. Hvis de altså findes og vil tale om det.

Johannes

Fra : Alex Holst

Dato : 22-11-03 03:16

Johannes Langkilde <atju@atju.dk> wrote:
> Det har du ret i. Men det, vi leder efter, er folk, der har oplevet et
> misbrug tidligere.

Ja, det kunne jeg forstaa. Jeg formoder at de fleste laesere af dette
forum sandsynligvis er saa bevidste om problemerne omkring traadloese
netvaerk at det ikke er noget de oplever -- enten kan de selv fixe
problemet eller de ved hvem de skal ringe til. Den slags brugere der
ikke har den forstaaelse deltager naeppe i vores diskussioner og de
ville naeppe opdage misbruget medmindre politiet en dag bankede paa
doeren -- eller der skete noget tilsvarende drastisk.

Du er ioevrigt ikke den foerste der spoerger efter 'ofre' af forskellige
sikkerhedsproblemer. Jeg maa indroemme jeg er fantastisk traet af den
slags skraemme-journalistik som dit indlaeg laegger op til. Hvis jeg
havde mulighed for at naa den maengde mennesker I har, ville jeg proeve
at give dem nogle brugbare, forstaaelige vejledninger i stedet for at
skraemme dem.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 22-11-03 21:54

On Sat, 22 Nov 2003 03:15:54 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
> havde mulighed for at naa den maengde mennesker I har, ville jeg proeve
> at give dem nogle brugbare, forstaaelige vejledninger i stedet for at

Det minder mig om at jeg graed ved den sidste af slagsen, hvor der igen med
store bogstaver blev raabt om hvor vigtigt det er med Antivirussoftware.
De virksomheder faar efterhaanden for meget gratis reklame i den bedste
sendetid og det bekymrer mig at brugerne prakkes noget ligegyldigt skidt
paa nakken. Det ville vaere meget mere interessant hvis nogen turde
provokere og saette et spoergsmaalstegn ved loedigheden af diverse
''eksperters'' udtalelser omkring sikring af computere hos privatpersoner.
Vel og maerke uden at kende privatpersonens behov.

Hvis et AP misbruges, hvem haefter saa for misbruget? Ejeren? Eller gaar
han fri? Jeg ved intet om jura.

--
Jesper

Fra : Michael U. Hove

Dato : 22-11-03 00:01

Johannes Langkilde wrote:

> [...]
> at uvedkommende har benyttet deres trådløse internet-opkobling,
> fordi netværket ikke har været tilstrækkeligt sikret.

Ikke tilstrækkeligt sikret...?!

Den gennemsnitlige private bruger har formentlig ikke overskuddet til at
bruge VPN og/ell. RADIUS på sit WLAN, og de gængse options, WEP og
MAC-filtrering, kan næppe kaldes "tilstrækkeligt sikret".

/mvh
michael

--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet getting the work
done."

Fra : Chr. L.

Dato : 22-11-03 13:33

"Johannes Langkilde" <atju@atju.dk> wrote in message
> [...]
> at uvedkommende har benyttet deres trådløse internet-opkobling,
> fordi netværket ikke har været tilstrækkeligt sikret.

Hvad med at kigge på om de IT folk der arbejder hos udbyderne, de kan jo
også sidde og læse og snage i vores trafik...jeg er ret sikker på at de
sidder og griner engang imellem....

Chr.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-11-03 16:13

Chr. L. mumbled his insignificant opinion in:
bpnkpl$i06$1@news.net.uni-c.dk

> Hvad med at kigge på om de IT folk der arbejder hos udbyderne, de kan
> jo også sidde og læse og snage i vores trafik...jeg er ret sikker på
> at de sidder og griner engang imellem....

Jeg tror ikke de er de eneste som griner af dig.

http://zapatopi.net/afdb.html

Fra : Chr. L.

Dato : 23-11-03 01:06

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote in message
> Chr. L. mumbled his insignificant opinion in:
> bpnkpl$i06$1@news.net.uni-c.dk

> Jeg tror ikke de er de eneste som griner af dig.
>
> http://zapatopi.net/afdb.html

HE HE det var nu mest ment som en joke,-alle er jo snart gået i panic over
at de tror at alle mulige hacker deres wifi,-hacker deres PC, glor alle
mulige logfiler igennem fra Zonealarm...etc..

Chr.

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 23-11-03 01:28

Jeg tror det er *MEGET* begrænset hvor mange i finder i denne gruppe, som
har prøvet selv at blive "misbrugt" - da de jo netop har en interesse i
hvorledes dette undgås.

Men joo ... jeg har da prøvet naboens, efter jeg havde fortalt ham det var
piv åbent, og han fik vist hvorledes han skulle lukke for uvedkommende.
Desværre kørte han senere en reset til fabriks opsætning.
Samt naturligvis adviceret en enkelt kommune om at deres net var åbent. Det
havde det været i et år.

Så måske var det nemmere at vende projektet lidt om.
Kør rundt og find nogle åbne Access points (Google + WarDriving).
Lokaliser AP, og kontakt brugeren om de har bemærket (eller kan se) at der
har været uvedkommende.
Hvis ikke kan i jo bare forbinde til deres net og spørge igen

Der skulle være ganske gode muligheder for at finde et trådløst net i
ethvert erhvers eller beboelse område.

Eller var det måske en ide at spørge i news:dk.forbruger
Der sidder måske nogen som har oplevet det - men jeg tvivler nu på nogen
alm. bruger ville opdage det.

MVH Anders (8900)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-11-03 10:20

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)" wrote:

> Så måske var det nemmere at vende projektet lidt om.
> Kør rundt og find nogle åbne Access points (Google + WarDriving).

Alt denne war driving snak fik mig til at tænke på en
artikel på slashdot i går. Om ikke andet kan den da
bruges hvis man gerne vil grine lidt af, hvor dumme
nogen folk kan være:

http://slashdot.org/article.pl?sid=03/11/22/1936213

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 23-11-03 01:32

On Sat, 22 Nov 2003 00:49:55 +0100
"Johannes Langkilde" <atju@atju.dk> wrote:

--SNIP--
> [...]
> få misbrugt linien. Det er blandt andet sådanne personer, vi gerne vil
> i kontakt med. Hvis de altså findes og vil tale om det.
Det store _potentielle_ problem er vel snarere, at folk kan få misbrugt
deres linie og offentlige IP til ulovlige og eller moralsk anløbne
aktiviteter. Dvs. riscikere politianmeldelse for noget de ikke har
gjort, men får svært ved at bevise, de ikke har gjort. I
mellemtiden (mens man forsøger -med eller uden held - at bevise sin
uskyld) har politiet sikkert konfiskeret deres IT-udstyr for at
"spor-sikre".

--SNIP--

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 29-12-03 10:30

Johannes Langkilde wrote:
> Vi forsøger at finde personer, der har erfaring med,
> at uvedkommende har benyttet deres trådløse internet-opkobling,
> fordi netværket ikke har været tilstrækkeligt sikret.

Var det ikke Helsingør kommune, hvor en besøgende fandt ud af, at der var
fuldt hul igennem? Søg evt. nyhedsarkiver igennem for at finde eksempler.

Privatpersoner vil sjældent opdage det, fordi:

- De ikke opdager det (de fleste der bryder ind vil forsøge ikke at afsløre
sig selv)
- Og hvis de opdager et misbrug, vil de muligvis mistænke virus eller deres
internet opkobling
- Min erfaring er, at mange private, især i parcelhuse, har så dårlig
dækning at man skal meget tæt på huset før man kan få adgang.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/