DDV og "tilberedt kød"
Fra : pizza

Dato : 20-11-03 04:41

Jeg har et lille spørgsmål,

Når man kigger på den tilladte mængde kød til et måltid på ugeskemaet bliver
der anført "tilberedt kød" så er det vel sådan,at man skal veje kødet EFTER
det er tilberedt og således EFTER at det har mistet vand/fedt under
tilberedningen, ikke sandt?

Der er jo en lille forskel...

På forhånd tak.

Fra : diana

Dato : 20-11-03 08:42

> [...]
EFTER
> det er tilberedt og således EFTER at det har mistet vand/fedt under

Jo det er efter tilberedningen. Det er det samme med grøntsager. De skal
også vejes efter tilberedningen.

fra diana

Fra : Puk

Dato : 20-11-03 11:09

"diana" <djs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det er efter tilberedningen. Det er det samme med grøntsager. De skal
> også vejes efter tilberedningen.

Er det ikke ret upraktisk? Jeg mener, så skal man jo næsten vide, hvor
meget x-antal gram af en given vare utilberedt svarer til, når den så er
blevet tilberedt, hvis man vil undgå at lave for meget eller for lidt mad.

Mange hilsner
Puk

Fra : diana

Dato : 20-11-03 13:53

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet tilberedt, hvis man vil undgå at lave for meget eller for lidt mad.

jo det kan man vel nok godt sige.... Men en ide er at veje det inden man
tilbereder det, og så vejer det bagefter. så ved man jo hvad forskellen
er.... Men det er da ikke sjovt at alt skal vejes. men det virker...

Fra Diana

Fra : Puk

Dato : 20-11-03 15:10

> jo det kan man vel nok godt sige.... Men en ide er at veje det inden man
> tilbereder det, og så vejer det bagefter. så ved man jo hvad forskellen
> er.... Men det er da ikke sjovt at alt skal vejes. men det virker...

Jamen det er såmænd ikke det med, at meget skal vejes, der er et problem i
mine øjne. Min egen kostplan er også baseret på at mange fødevarer skal
vejes. Men mine opskrifter angiver eksempelvis 100 g rå pastaskruer til en
ret, og det ville da være smart om DDV gjorde det samme med deres
opskrifter, så folk kunne nøjes med at veje den ene gang *S*.

Gudskelov skal alt så ikke vejes i min kostplan, og det er jeg faktisk
rigtig glad for *S*. Det er vejet på forhånd så at sige, fordi der i et
måltid godt kan stå, at jeg skal have 1 gulerod, 1 rugklapper med to
frikadeller (efter opskrift fra kostplanen naturligvis), 4 skiver agurk og
en banan eksempelvis og så er der angivet et samlet kalorieantal for
måltidet. Så kan størrelsen på en gulerod eller en banan naturligvis godt
variere og det påvirker naturligvis vægten og dermed også kalorietallet, men
det er jo småting og det virker ganske fortinligt trods denne unøjagtighed.

Mange hilsner
Puk

Fra : pizza

Dato : 20-11-03 19:51

> Er det ikke ret upraktisk? Jeg mener, så skal man jo næsten vide, hvor
> meget x-antal gram af en given vare utilberedt svarer til, når den så er
> blevet tilberedt, hvis man vil undgå at lave for meget eller for lidt mad.

Ikke nødvendigvis upraktisk...man lærer det efterhånden , og desuden står
der jo f.eks. 170-220 g tilberedt kød....det er ikke en nøjagtig fastsat
vægt.