Problem med links i menu (CSS)
Fra : "

Dato : 20-11-03 00:59

Jeg har lavet en menu hvor der for hvert link er indsat en lille .gif-fil
som "dot", der skifter farve når musen føres henover det pågældende link.
Det fungerer ved at baggrunden med .gif-filen udskiftes men en anden.

Jeg ville meget gerne have, at det aktive link også havde den skiftede
farve, men jeg kan desværre ikke få det til at fungere. Koden ser således
ud:

A.MenuLink:link {
Padding-left: 12px; COLOR: #C8C8C8; TEXT-DECORATION: none;
background-image: URL(/menudot.gif); background-repeat: no-repeat;
background-position: 5px
}
A.MenuLink:visited {
Padding-left: 12px; COLOR: #C8C8C8; TEXT-DECORATION: none;
background-image: URL(/menudot.gif); background-repeat: no-repeat;
background-position: 5px
}
A.MenuLink:hover {
COLOR: #C8C8C8; TEXT-DECORATION: none; background-image:
URL(/menudot2.gif); background-repeat: no-repeat
}
A.MenuLink:active {
COLOR: #C8C8C8; TEXT-DECORATION: none; background-image:
URL(/menudot2.gif); background-repeat: no-repeat
}

Desværre bliver "menudot2.gif" ikke indsat når et link er aktivt. Når jeg
derimod trykker på et link, og derefter klikker på "tilbage" i IE så
fungerer det, og det er menudot2.gif der er indsat som baggrund.

Hvad er der galt?

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-11-03 01:05

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> derimod trykker på et link, og derefter klikker på "tilbage" i IE så
> fungerer det, og det er menudot2.gif der er indsat som baggrund.

IE-fejl.

Et link er vel kun aktivt fra der bliver klikket på det til siden skifter.
Så er det jo en ny side, og linket er ikke aktivt mere.

Fra : Lobais

Dato : 20-11-03 07:15

> Et link er vel kun aktivt fra der bliver klikket på det til siden skifter.
Eller bare når man holder musen nede på det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-03 01:05

<-= KG =-> <-= KG =-> skrev:

> Hvad er der galt?

Har du et link til problemet? Så er det noget nemmere at overskue
i forskellige browsere hvordan det opfører sig i virkeligheden.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : "

Dato : 20-11-03 16:47

http://hjem.get2net.dk/garmer/web/linkfejl.htm

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-03 20:55

<-= KG =-> <-= KG =-> skrev:

> http://hjem.get2net.dk/garmer/web/linkfejl.htm

Du kunne jo lægge en style direkte på linket på de enkelte
sider. Er det ikke effekten som på

http://vebel.dk/test/kg/linkfejl.htm

du vil opnå?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : "

Dato : 20-11-03 22:07

> Du kunne jo lægge en style direkte på linket på de enkelte
> sider. Er det ikke effekten som på
>
> http://vebel.dk/test/kg/linkfejl.htm
>
> du vil opnå?

Tak for forslaget.

Det er rigtignok den effekt jeg søgte, men da jeg har mere end 30 subsites
er jeg ikke meget for en sådan løsning. Det er ikke umuligt, jeg kommer til
at ville ændre i opsætningen og så bliver det noget rod at skulle have fat i
alle underliggende sider for at rette til.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-03 22:32

<-= KG =-> <-= KG =-> skrev:

> Det er rigtignok den effekt jeg søgte, men da jeg har
> mere end 30 subsites er jeg ikke meget for en sådan
> løsning.

Jeg har kun lavet det jeg troede du ville have - og har ikke
taget hensyn til hvor stort et arbejde det ville være

> Det er ikke umuligt, jeg kommer til at ville ændre i
> opsætningen og så bliver det noget rod at skulle have fat
> i alle underliggende sider for at rette til.

Hvis du har linien i Klippebordet, tager det under 5 minutter
at bruge ctrl-v på 30 sider. Er det ikke kun dovenskab det
drejer sig om her?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : "

Dato : 20-11-03 22:42

> Hvis du har linien i Klippebordet, tager det under 5 minutter
> at bruge ctrl-v på 30 sider. Er det ikke kun dovenskab det
> drejer sig om her?

Primært drejer det sig om at lave et site som kan styres centralt, og hvor
man ikke skal have fat i alle subsites for at lave ændringer. Det har jeg
været tvunget til indtil nu, og det gider jeg ærligt talt ikke længere.

Så jo, det drejer sig om effektivitet og dermed også dovenskab ;)

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-03 22:54

<-= KG =-> <-= KG =-> skrev:

> Primært drejer det sig om at lave et site som kan styres
> centralt, og hvor man ikke skal have fat i alle subsites for
> at lave ændringer.

Jamen, der findes så mange serversidemuligheder der kan
hjælpe dig videre.

Nu har du jo kun givet link til en get2net-server, hvor dette ikke
er en mulighed, så...

Er det i øvrigt meningen at alle skal kunne se din ansøgning
til Ferrosan på http://hjem.get2net.dk/garmer? Det er da fint at
se at du har fået 10 i dansk og har haft rengøringsjob.

Er det ikke meningen ville jeg lægge en index.htm ud på serveren.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : "

Dato : 21-11-03 17:04

> Er det i øvrigt meningen at alle skal kunne se din ansøgning
> til Ferrosan på http://hjem.get2net.dk/garmer? Det er da fint at
> se at du har fået 10 i dansk og har haft rengøringsjob.

Havde lagt den op i dag, da jeg ville være sikker på den var tilgængelig for
mig fordi jeg ikke var hjemme.

Men tak for at udbasunere det yderligere her i gruppen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 19:21

<-= KG =-> skrev:

>Havde lagt den op i dag, da jeg ville være sikker på den var tilgængelig for
>mig fordi jeg ikke var hjemme.

>Men tak for at udbasunere det yderligere her i gruppen.

En anden gang kan du lægge den op, men undlade at linke til den.
Så skal man vide hvad den hedder for at kunne få fat i den.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-03 22:41

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> En anden gang kan du lægge den op, men undlade at linke
> til den.

Der er ikke linket til den, men Directory Browsing er normalt
slået til på http://hjem.get2net.dk/garmer/. Det er derfor jeg
har foreslået at han lægger en index.htm ud på serveren - så
bliver den indlæst i stedet for listen med filer.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 01:54

<-= KG =-> skrev:

>Desværre bliver "menudot2.gif" ikke indsat når et link er aktivt.

Hvad forstår du ved et aktivt link? Mig bekendt er det et link
der er klikket men endnu ikke sluppet på.

--
Bertel

Fra : "

Dato : 20-11-03 16:32

> Hvad forstår du ved et aktivt link?

Det link der sidst er klikket på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 17:05

<-= KG =-> skrev:

>Det link der sidst er klikket på.

Fra CSS-tutorial
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp#active:

========
Pseudo-class :active

:active benyttes til at angive egenskaber for links, som
aktiveres af brugeren (f.eks. for tidsrummet mellem en bruger
klikker på et link, og indtil brugeren slipper musen igen).
========

--
Bertel

Fra : "

Dato : 20-11-03 17:24

> [...]
> aktiveres af brugeren (f.eks. for tidsrummet mellem en bruger
> klikker på et link, og indtil brugeren slipper musen igen).

Hm, ok.

Fra "Style sheets - lær det selv" af Niels Skriver:

"A:active (Det link, der er klikket på)."

Er der nogle der kan bekræfte hvad der er det rigtige?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-03 17:40

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> skrev :

>Fra "Style sheets - lær det selv" af Niels Skriver:

w3, det er dem der fstssætter standarderne.

Der er flere fejl eller uhensigtsmæssigheder i Niels Skrivers
hæfte.
--
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-11-03 00:45

<hårkløver>
W3C laver ikke standarder som sådan men foreslår dem.
For standarder skal du have fat i ISO, ECMA eller lignende.
</hårkløver>

PS. Der findes en officiel standard for HTML:
ISO/IEC 15445:2000

Fra : "

Dato : 20-11-03 17:34

> [...]
> aktiveres af brugeren (f.eks. for tidsrummet mellem en bruger
> klikker på et link, og indtil brugeren slipper musen igen).

Fandt det samme på nettet:

"The :active pseudo-class applies while an element is being activated by the
user. For example, between the times the user presses the mouse button and
releases it."

Og det passer jo også på det eksempel jeg nu har lagt online, så du har
sikkert ret. Så forekommer funktionen mig dog noget ubrugelig :)

Er der så en anden løsning i CSS, der kan opfylde mit ønske om at indsætte
menudot2.gif som baggrund på det aktive link?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-03 17:50

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> skrev :

>Er der så en anden løsning i CSS, der kan opfylde mit ønske om at indsætte
>menudot2.gif som baggrund på det aktive link?

Nej, ikke med css.

Du kan vidstnok med noget javascript, ellers er det muligt, der
skal noget serverside vtil.

Men det må en, der er klogere på de dele svare på.
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 17:51

<-= KG =-> skrev:

>Og det passer jo også på det eksempel jeg nu har lagt online, så du har
>sikkert ret. Så forekommer funktionen mig dog noget ubrugelig :)

Ja, jeg kan ikke rigtig se hvad den skal gøre godt for.

>Er der så en anden løsning i CSS, der kan opfylde mit ønske om at indsætte
>menudot2.gif som baggrund på det aktive link?

Det tror jeg ikke. Der er jo ikke noget der hedder
A.MenuLink:present eller lignende.

Jeg har lavet noget der svarer til det du ønsker, men det er i
PHP (altså programmeret).

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-11-03 18:05

Hvorfor? Det vil normalt gå så hurtigt at skifte side at man ikke kan
nå at se det.
Det lyder mere som om at du i virkeligheden vil have det på "visited"
så folk kan se det hvis de bruger tilbageknappen i browseren.

Fra : "

Dato : 20-11-03 18:15

> [...]
> Det lyder mere som om at du i virkeligheden vil have det på "visited"
> så folk kan se det hvis de bruger tilbageknappen i browseren.

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du svarer på, men det du foreslår er
ikke hensigtsmæssigt. Formålet var at brugeren kunne se hvilket punkt i
menuen han aktuelt befinder sig på og ikke hvilke der allerede er besøgt.

Se eksemplet på http://hjem.get2net.dk/garmer/web/linkfejl.htm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-11-03 01:03

Det kunne du bare have sagt. Det er nemt. På den pågældende side
sætter du den bare til hvad du ønsker direkte i HTML koden med inline
CSS (det vil tilsidesætte dit stylesheet).

PS. Dit link virker ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 18:15

Jens Peter Karlsen skrev:

>Hvorfor? Det vil normalt gå så hurtigt at skifte side at man ikke kan
>nå at se det.

Jeg har lavet nogle sider (i PHP) med en menu hvor menupunkt der
svarer til den aktuelle side, ikke er et link og står med en
anden farve. Det er en god markering af hvor man er og hvad man
trykkede på for at komme derhen. Jeg tror at det er det KG vil
opnå. Det kan ses på fiduso.dk.

--
Bertel

Fra : Flemming Nath

Dato : 20-11-03 03:38

On Thu, 20 Nov 2003 00:58:47 +0100, "<-= KG =->"
<Garmer83@hotmail.com> wrote:

>Jeg har lavet en menu hvor der for hvert link er indsat en lille .gif-fil
>som "dot", der skifter farve når musen føres henover det pågældende link.
>Det fungerer ved at baggrunden med .gif-filen udskiftes men en anden.
[...]
>A.MenuLink:hover {
> COLOR: #C8C8C8; TEXT-DECORATION: none; background-image:
>URL(/menudot2.gif); background-repeat: no-repeat
>}
Prøv at skifte farvekoden i ovenstående. Så skifter farven når
markøren føres over. Alle dine farvekoder er ens, og så sker der
naturligvis intet.

Vh, Flemming Nath

Fra : Flemming Nath

Dato : 20-11-03 04:07

On Thu, 20 Nov 2003 00:58:47 +0100, "<-= KG =->"
<Garmer83@hotmail.com> wrote:

[...]
>Desværre bliver "menudot2.gif" ikke indsat når et link er aktivt. Når jeg
>derimod trykker på et link, og derefter klikker på "tilbage" i IE så
>fungerer det, og det er menudot2.gif der er indsat som baggrund.

Nå, jeg fik ikke lige læst dette sidste.

Hvis du skriver 'URL(menudot2.gif);' altså uden skråstreg først og
menudot2.gif ligger i samme bibliotek som selve siden virker det.

Hvis menudot2.gif ligger ét niveau over skal det være
'URL(../menudot2.gif);'