Mærkeligt problem
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 19-11-03 22:34

Hej NG
Jeg har et program der for så vidt kører godt, men jeg vil gerne tilføje en
ændring, og da har jeg brug for at dimme databasen, men

Når jeg skriver Dim db As Database, da får jeg en fejlmeddelelse der lyder:

Compile error:
Expected user-defined type, not project.

Hvad gør jeg forkert?
m.v.h.
Ole J. Hansen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 20-11-03 08:10

"Ole J. Hansen" <ojhSLET@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lyder:

> Compile error:
> Expected user-defined type, not project.

Har du husket en reference til DAO eller AODB?
Project --> References... og så f.eks. Microsoft DAO 3.6 Object Library

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 20-11-03 10:19

Hej Jens
Ja jeg har Reference til DAO 3.6 Object Library
m.v.h.
Ole J. Hansne

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 20-11-03 10:40

> Hej Jens
> Ja jeg har Reference til DAO 3.6 Object Library
> m.v.h.
> lyder:

Ud fra fejlmeddelelsen kunne man tro, at dit projekt (.vbp) hedder
Database.... og at det skaber forvirring.

Ellers har jeg ikke p.t. andre gode bud.

Jens Vestergaard
(adr i dette indlæg er ikke gyldig)
Døgnets jernbanenyheder på http://www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-11-03 10:44

Thu, 20 Nov 2003 10:39:40 +0100, Jens Vestergaard <j@railsoft.dk> skrev:

> "Ole J. Hansen" <ojhSLET@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ud fra fejlmeddelelsen kunne man tro, at dit projekt (.vbp) hedder
> Database.... og at det skaber forvirring.
>
> Ellers har jeg ikke p.t. andre gode bud.

Prøv at bytte rundt på rækkefølgen af References.. i projekt.vbp (brug
notesblok)

Det lyder grotesk, men jeg har før oplevet, at det gør en forskel. Jeg kan
ikke huske detaljerne men tror, at

Reference=*\G{00025E01-0000-0000-C000-
000000000046}#5.0#0#C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft
Shared\DAO\dao360.dll#Microsoft DAO 3.6 Object Library

skal komme før

Reference=*\G{00020430-0000-0000-C000-
000000000046}#2.0#0#C:\WINDOWS\system32\stdole2.tlb#OLE Automation

...ellers kan det gå galt.

uden ansvar

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 20-11-03 12:43

> [...]
>
> skal komme før
>
> Reference=*\G{00020430-0000-0000-C000-
> 000000000046}#2.0#0#C:\WINDOWS\system32\stdole2.tlb#OLE Automation

Hej

Det er også min erfaring.
Jeg kan heller ikke give en forklaring.

vh az

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-11-03 12:48

Thu, 20 Nov 2003 12:42:43 +0100, Anders Zuschlag <xzuschlag@nyraad.net>
skrev:

> Hej
>
> Det er også min erfaring.
> Jeg kan heller ikke give en forklaring.

Glæder mig, at jeg ikke er den eneste. Så er det ikke mig, der er tosset!

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 20-11-03 12:48

Selv når jeg kun arbejder i access betyder rækkefølgen af og til alt!

vh az

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 25-11-03 10:57

Hej NG
Jeg vil nu prøve at beskrive hvorledes det er gået:
Situationen er, at jeg har et program der kører godt, Krabsen har dertil
skrevet en procedure
som jeg gerne vil have i mit program.
Hans Procedure kører fint alene, og da jeg så skrev det ind i mit program
fik jeg fejl,
jeg har prøvet at flytte de 2 linier som jeg har fået foreslået, dette hjalp
ikke, så har
Krabsen foreslået, at jeg prøvede at køre hans procedure og dertil Add In
mine forme
m.v.
Dette har jeg forsøgt, og nu er der et nyt mærkeligt problem.
Hvis jeg går i Stifinder og finder Project1.vbp og dobbelt prikker på det,
da starter
VB6.0 op og programmet bliver hentet ind, når jeg nu kører programmet virker
det
perfekt, efter kørsel Saver jeg programmet.
Når jeg så har været ude af VB6.0 og derefter starter VB6.0 op og henter
programmet ind
der, og så kører den procedure som Krabsen har skrevet, da får jeg en
fejlmeddelelse:
FILEN "dbmedlemmer.mdb" kan ikke findes.
Alle filer og alt andet ligger som det plejer.
Jeg kan ikke gennemskue denne fejl og håber meget på, at andre evt. kan, har
jeg ikke
forklaret mig godt nok, vil jeg gerne komme med mere hvis bare i skriver
her.
Med håbet om hjælp.
m,.v.h.
Ole J. Hansen

SNIP> > Jeg har et program der for så vidt kører godt, men jeg vil gerne
tilføje

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-11-03 22:23

Hvis du har 'genbrugt' mit projekt - incl. form1.frm - så er forklaringen
formentlig:

form1.frm. indeholder to datakontroller, Data1 og Data2, der begge som
datasource har dbmedlemmer.mdb. Men muligvis med 'min' sti, så der står
E:\vb-testapp\olehansen\dbmedlemmer.mdb. Og har du ikke et drev E:, så kan
det give fejl i design mode.

Det har ingen betydning, når programmet kører, for i form_load eventen
ligger

Data1.DatabaseName = App.Path & "\dbmedlemmer.mdb"
Data2.DatabaseName = App.Path & "\dbmedlemmer.mdb"

så de bliver justeret til dine drev-betegnelser.

Hvis det er det, der er problemet, så skal du for begge data-kontroller
vælge Properties (<F4>) og i feltet 'databasename' udpege databasen, som
den ligger hos dig.

Problemet kan naturligvis også skyldes, at databasen rent faktisk ligger et
andet sted. Kommandoen
Datax.DatabaseName = App.Path & "\dbmedlemmer.mdb"

forudsætter jo, at dbmedlemmer.mdb ligger samme sted som VB-projektet.
mvh

Krabsen

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 26-11-03 22:45

Hej NG
Ja Krapsen kom igen med de vise sten, som jeg kunne finde ud af,
jeg har rettet Data1 og Data2 ind til der hvor jeg har min database
liggende, og nu køre hele møllen som smurt.
Jeg takker for alle indlæg og takke for megen hjælp i denne
gruppe.
Lige p.t. kan jeg ikke finde på flere mærkelige ting mit program
skal kunne.
m.v.h.
Ole J. Hansen
"Ole J. Hansen" <ojhSLET@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
SNIP

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 20-11-03 22:02

Hej til alle der har svaret her!

Det er en meget spøjs løsningsmodel flere sætter op, og jeg vil
arbejde på det, men p.g.a. travlhed de næste dage, vil det var
lidt.
Men helt sikket, jeg vil vende tilbage her med svar.
Tak til alle.