/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventiljustering GSXR 250 - fortsat
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 19-11-03 17:07

Mine gamle indlæg smutter hurtigt ud hos Telia, så der kommer lige en
fortsætter.

Nu har jeg fået toppen af blokken, og dækslet af ind til pickup'en. Jeg har
så drejet så positionen for knasterne er enten ud til siden eller lige i
vejret. Indsugningsmålene ser okay ud - der er frigang inden for det angivne
interval.
Men på udstødningsventilerne er spillerummet 0,05mm for lille.

Er det typisk, at det kun er udstødningsventilerne der skal stilles?

Iøvrigt blev jeg inspireret af Harley genopbygningen på discovery, og
byggede en kasse til motoren, så den står fint - det dur :)



--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk
www.buus.tk



 
 
Thomas Buus Andersen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 19-11-03 21:52

Og hvordan er jeg sikker på, at jeg får knastakslerne lagt korrekt i
bagefter, så timingen er som før?

Mange spørgsmål fra en nybegynder.. HeHE..

Thomas



Armand (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-11-03 22:45


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fbbd802$0$3741$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Og hvordan er jeg sikker på, at jeg får knastakslerne lagt korrekt i
> bagefter, så timingen er som før?
>
> Mange spørgsmål fra en nybegynder.. HeHE..

Ganske enkeltigennem en pålidelig opmærkning med en maling-pen!
Men hvis blot du lige kigger grundigt efter inden du skiller ad, så ér
sagerne præpareret med timingmærker:
Sæt topmærket (=ikke tændingsmærkeeller avanceringsmærke) for cyl. 1-4 og
noter dig at der på knastkædehjulene er linier der ligger parallelt med
topstykkets pakflade!
Drej motoren én omgang, og end atter på topmærket for cyl. 1-4: Noter dig nu
at samme mærker er roteret ½ omgang, men stadig ligger parallelt med
pakfladen - De vil forøvrigt enten pege mod hinanden, eller fra hinanden!

Uanset hvor meget du har haft adskilt - Hvis blot dusørger for at disse tre
markeringer (tænding, udst.knast og indsugn.knast) matcher efter samling er
der ingen ko på isen - Læg dog mærke til at især opstramningen af knastkæden
ved montering af knastkædestrammeren, kan flytte knasternes position væk fra
det ilagte => vedvarende gen-kontrol!

Aprospos:
Husk at starte med afmontering af netop knastkædestrammeren!

Det gavner endvidere gevindene i dit topstykke(*) hvis du stk. for stk
udskifter hver lejebuks bolt med en længere med fuldt gevind og en løs
møtrik til at spænde bukken ned med - Efter at alle bukke til én knast er
udstyret dermed løsnes møtrikkerne lidt af gangen på samtlige, indtil
knasten er helt løs, hvorefter at boltene skrues ud så trick'et kan gentages
på den anden knast!
Montering => praktisk nok i modsat rækkefølge!
(*): Ellers vil bukken ved dén knast som uværgelig vil træde hårdt på en
ventil, ikke kunne skrues af uden at trykket nedenfra ventilen vil medføre
at den sidste rynke trækkes ud af topstykket ved adskillese

Og så er det forøvrigt ikke "toppen af blokken", men "topdækslet", eller
"ventildækslet" at du har fået af!!

--
Armand.



Morten dahl (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 20-11-03 07:18


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bpgoga$2t1a$1@news.cybercity.dk...


>snippet en masse fornuftigt<
>
> Det gavner endvidere gevindene i dit topstykke(*) hvis du stk. for stk
> udskifter hver lejebuks bolt med en længere med fuldt gevind og en løs
> møtrik til at spænde bukken ned med - Efter at alle bukke til én knast er
> udstyret dermed løsnes møtrikkerne lidt af gangen på samtlige, indtil
> knasten er helt løs, hvorefter at boltene skrues ud så trick'et kan
gentages
> på den anden knast!
> Montering => praktisk nok i modsat rækkefølge!
> (*): Ellers vil bukken ved dén knast som uværgelig vil træde hårdt på en
> ventil, ikke kunne skrues af uden at trykket nedenfra ventilen vil medføre
> at den sidste rynke trækkes ud af topstykket ved adskillese

Dette illustrerer endnu engang hvorfor Jeg ahr dit nummer skrevet ned på min
Haynes manual Kim

For os pilfingre er disse råd simpelthen guld værd, hvor meget "guld" ved du
vel bedst, eftersom det må formodes at være dyrt købte erfaringer..

>
> Og så er det forøvrigt ikke "toppen af blokken", men "topdækslet", eller
> "ventildækslet" at du har fået af!!

Flueknepper!! :-/

-

Morten Dahl



Armand (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-11-03 17:59


"Morten dahl" <morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fbc5c79$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bpgoga$2t1a$1@news.cybercity.dk...
>
>
> >snippet en masse fornuftigt<
> >
> > Det gavner endvidere gevindene i dit topstykke(*) hvis du stk. for stk
> > udskifter hver lejebuks bolt med en længere med fuldt gevind og en løs
> > møtrik til at spænde bukken ned med - Efter at ... løsnes møtrikkerne
lidt
> > af gangen på samtlige, indtil knasten er helt løs,
>
> Dette illustrerer endnu engang hvorfor Jeg ahr dit nummer skrevet ned på
min
> Haynes manual Kim

Hvis det så kun var dér - Stod det ikke også i din mobilos slap jeg måske
for desperate opkald midt under rock-koncerter, sølvbryllupper og under
samtale med snupperjensen på en øde landevej

> For os pilfingre er disse råd simpelthen guld værd, hvor meget "guld" ved
du
> vel bedst, eftersom det må formodes at være dyrt købte erfaringer..

Hæ!
Jeg er sgu' da mere dreven end som så - hvorfor tror du at jeg er så villig
til at hjælpe andre med at skrue i deres maskineri?!

> > Og så er det forøvrigt ikke "toppen af blokken", men "topdækslet", eller
> > "ventildækslet" at du har fået af!!
>
> Flueknepper!! :-/

Nix!
Definitions-revser!

--
Armand.



Jens Jacob Bager Jen~ (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-11-03 08:15

> Og hvordan er jeg sikker på, at jeg får knastakslerne lagt korrekt i
> bagefter, så timingen er som før?

Hej Thomas

Jeg synes du er modig, at du tør pille knasterne ud, uden at have en
værkstedsmanual, der beskriver hvordan man gør. Jeg smider en i
dk.binaer.motor fra en GSX 250 F. Den har samme motor som en GSX 250 R, og
ventil justeringen er beskrevet i den under Maintenance and Tune-up. -
Tappet Clearance.

Du får lige et par tips af mig. Du skal måle tykkelsen med en
mikrometerskrue på de shims du tager ud. Mikrometerskrue 100kr Louis Best
nr: 10003844. Desuden ville jeg aldrig bytte mine shims, men købe nye. Jeg
har oplevet alt for mange gange at de shims jeg har byttet passer dårligere
end den der sad der i forvejen. En shim koster ca. 80kr pr. stk. Jeg synes
det er dyrt, men tænk på at du sparer rigtig mange penge på at gøre det
selv, og du ved det er gjort rigtigt. Til din Gixxer 250 kan man få shims i
intervaller på 0.025mm. Selv om dine ventiler skal ligge inden for et
interval på 0,1mm kan du få dem til at ligge lige i øjet. Når du alligevel
har knasten ude kan du lige så godt på den til at ligge så tæt på midten som
muligt. For at kunne måle i spring af 0,025mm og måle om den ligger uden de
skæve mål du har som 0,17mm og 0,27mm skal du bruge et specielt søgerblad.
Louis sælger et til 30Kr Best nr: 10003975. Du kan lægge bladene sammen på
det og måle fra 0,04mm til 0,35mm i spring af 0,01mm.

Huske ordene ved ventil justering er hellere for løs end for stram, altså
hellere for stort spillerum mellem knasten og ventilen en for lille. For
stor afstand give kortere åbningstider og derfor mindre effekt og måske
ventil tikken. Men tilstande en harmløs. For lille afstand giver længere
åbningstider og derfor en ventilen i forbindelse med topstykket i kortere
tid og derfor er bliver ventilen ikke kølet i så lang tid og er man meget
uheldig kan man brænde ventilen af. At spillerummet er lige i øjet er
naturligvis det optimale. Ventiljustering er ikke svært, men det må ikke
sjuskes med. Man skal tage sig god tid og gøre det ordentligt og grundigt.

Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering. Det er fordi
du lige har ændret åndedrættet på motoren ved at stille på ventilerne,
derfor skal du også ændre på justeringen at karburatorerne. Det en
karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle cylindere "trækker" lige
meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan justeres i hvor mange % de er
åbne allerede fra tomgang. Det er det du indstiller ved en synkronisering.
Hvis synkroniseringen er ude af tur kan det mærkes som rusken fra tomgang
til ca. 3000 rpm (for en række fire). Det er rigtigt lækkert at køre med ny
synkroniserede karburatorer, da det giver et lækkert bløde træk og en svagt
forbedret benzin økonomi.

Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune II fra Morgan. Det koster
620 ved www.carbtune.com Det kan bruges til en masse forskellige cykler og
er en engangsinvestering. Det synkroniseringsværktøj fra MC nøglen til ca.
500kr med ure er meget upræcist, prøv at få en synkronisering lige i øjet og
så byt om på slangerne og det lange gule kviksølvsværktøj der sælges
rundt omkring er meget præcist, men desværre sundhedsskadeligt med den
mængde kviksølv der bruges.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Tommy Fer (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 20-11-03 19:12


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:fSZub.715$JC2.701@news.get2net.dk...
> > Og hvordan er jeg sikker på, at jeg får knastakslerne lagt korrekt i
> > bagefter, så timingen er som før?
>
> Hej Thomas
>
> Jeg synes du er modig, at du tør pille knasterne ud, uden at have en
> værkstedsmanual, der beskriver hvordan man gør. Jeg smider en i
> dk.binaer.motor fra en GSX 250 F. Den har samme motor som en GSX 250 R, og
> ventil justeringen er beskrevet i den under Maintenance and Tune-up. -
> Tappet Clearance.

WUHU.... så er jeg hermed defineret modig!!!!

mvh Tommy Fer



Jens Jacob Bager Jen~ (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-11-03 10:50

>> Jeg synes du er modig, at du tør pille knasterne ud, uden at have en
>> værkstedsmanual.

> WUHU.... så er jeg hermed defineret modig!!!!

Der er forskel Tommy. Du behøver ikke at få fortalt hvordan man samler
skidtet igen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Tommy Fer (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 21-11-03 12:28


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:edlvb.389$tF1.119@news.get2net.dk...
> >> Jeg synes du er modig, at du tør pille knasterne ud, uden at have en
> >> værkstedsmanual.
>
> > WUHU.... så er jeg hermed defineret modig!!!!
>
> Der er forskel Tommy. Du behøver ikke at få fortalt hvordan man samler
> skidtet igen.
>

Øv.... var lige så glad

Når men så vil jeg tage en tur på oslobåden, for at drukne sorgerne, ses
søndag :D

mvh Tommy Fer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste