matematik opgave FUA
Fra : Gert H

Dato : 19-11-03 14:25

Hvordan beregnes arealet af denne figur ? Figuren er at finde i dk.binaer

Jeg ved godt, at man kan gøre det med sinus el. cosinus el tangent (ka´ ik´
lige huske hvilken man bruger) - men det er vel ikke noget man lærer i
folkeskolen ! Eller er det ?

Hvis ikke, hvordan løser man så denne opgave på en elegant måde ?

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-11-03 14:45

Hvilken figur??

Fra : Gert H

Dato : 19-11-03 14:48

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-11-03 15:01

DK.binaer indeholder 10000 breve.
Hvilken?

Fra : Gert H

Dato : 19-11-03 15:09

> DK.binaer indeholder 10000 breve.
> Hvilken?

tja, den der hedder ´matematik opgave FUA´ og som er sendt ca. samtidig med
denne post !

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-11-03 15:12

Jeg fandt den.

Hvis der ikke findes flere oplysninger, så er der kun sinus-løsningen eller
at tegne en omhyggelig modeltegning og måle på den!
Sinus er nu også meget nem at bruge i et regneark. (=SIN(110*PI()/180)

hilsen Niels Aage

Fra : Gert H

Dato : 19-11-03 17:15

> [...]
> at tegne en omhyggelig modeltegning og måle på den!
> Sinus er nu også meget nem at bruge i et regneark. (=SIN(110*PI()/180)

lærer man virkelig det i folkeskolen i dag?

Det var ikke noget der var på programmet da jeg gik i skole !

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-11-03 17:55

Gert H wrote:

> lærer man virkelig det i folkeskolen i dag?

Ja, i de ældste klasser kan man da godt arbejde med
sinusrelationer, men det er svjh. ikke med i læseplanen som
obligatorisk stof.

> Det var ikke noget der var på programmet da jeg gik i skole !

Jeg har ikke læst den pågældende opgave, men jeg stoler på at når
Niels Aage siger at den kun kan løses ved en sinusberegning, så er
jeg helt overbevist om at han har ret.

Hvis formålet er at man skal måle på en omhyggelig modeltegning, så
er det også acceptabelt i en mindre klasse, hvor man skal vænne sig
til at måle og overskue figurer og gøre sig nogle tanker om
størrelsesforhold.

--
ahw