Kunne det være en hacker ?
Fra : kirstine

Dato : 19-11-03 13:02

Hej

Den anden dag ringede det på døren, udenfor stod en ung kvabset fyr med
briller og en starwars t-shirt. Han spurgte om han måtte komme ind, men jeg
lukkede hurtigt døren og låste den.

Kunne det have været en hacker ?

mvh
Kirstine

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-11-03 13:07

"kirstine" <Kirtsine.Hojelmk@mail.dk> writes:

> [...]
> briller og en starwars t-shirt. Han spurgte om han måtte komme ind, men jeg

Absolut. Ganske lige som den blondine der stod efter mig i køen i
supermarkedet i går kunne have været i hacker.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 19-11-03 15:45

On Wed, 19 Nov 2003 13:07:09 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Absolut. Ganske lige som den blondine der stod efter mig i køen i
> supermarkedet i går kunne have været i hacker.

Shit, det var derfor hun aflurede min pin-kode til mit dankort.

--
Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-11-03 16:24

Peter Makholm wrote:
> Absolut. Ganske lige som den blondine der stod efter mig i køen i
> supermarkedet i går kunne have været i hacker.

i hacker? er der mulighed for at supermarkedet var en hacker ? :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-11-03 21:44

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> i hacker? er der mulighed for at supermarkedet var en hacker ? :)

Tjaa de er i hvertfald i stand til at få adgang til min konto og
hæve penge på den. Så de må være rigtigt seje.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-11-03 16:38

Peter Makholm wrote:

> Ganske lige som den blondine der stod efter mig i køen i
> supermarkedet i går kunne have været i hacker.

Det får mig sådan til at tænke på de "ting", nogen
supermarkeder har siddende, hvor man kan scanne en
vare for at få oplyst prisen.

Lige ved siden af sådan en lagde jeg mærke til, at
der sad et ganske almindeligt RJ45 kabel op til et
stik i væggen. Der sad et ledigt RJ45 stik ved siden
af.

Gad vide hvad en hacker i et supermarked kunne finde
på at bruge sådan et stik til?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-11-03 00:25

Kasper Dupont wrote:

> Gad vide hvad en hacker i et supermarked kunne finde
> på at bruge sådan et stik til?

Flat-rate mælk, vel sagtens?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Socketd

Dato : 19-11-03 13:21

On Wed, 19 Nov 2003 13:01:33 +0100
"kirstine" <Kirtsine.Hojelmk@mail.dk> wrote:

> [...]
> med briller og en starwars t-shirt. Han spurgte om han måtte komme
> ind, men jeg lukkede hurtigt døren og låste den.

*LOL* det var en joke, right?

socketd

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-11-03 14:09

Socketd wrote:

> *LOL* det var en joke, right?

Joke eller ej, sjov var den.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-11-03 12:32

Socketd wrote in dk.edb.sikkerhed:

[...]

> *LOL* det var en joke, right?

Joke eller ej så påpeger den faktisk to tit oversete ting omkring
edb-sikkerhed:
* social engineering (findes der et dansk begreb for dette?)
* fysisk sikkerhed

Ad. 1 så læste jeg et sted (jeg kan desværre ikke huske kilden) at social
engineering faktisk er en af de mest anvendte metoder når der er tale om
elektroniske indbrud i forbindelse med virksomhedsspionage og derfor er
noget der i mange virksomheder nok burde være langt større fokus på.

Ad. 2 så har jeg selv været flere steder hvor man havde en bunke tiltag for
at sikre sine servere (typisk i små og mellemstore virksomheder) med
elektroniske indbrud hvor hvem som helst i et 'de grønne bude'-outfit el.
lign. kunne vade direkte ind i serverrummet hvor root/administrator
password i øvrigt flere steder var skrevet på en postit og hang enten på et
konsol eller sammen med diagrammerne for el-installationerne.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I observe. I listen. I deduce...."
-- Evan Handler as Shrug in 'It's like, You know'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-03 15:53

Henrik Bøgh skrev:

> [...]
>elektroniske indbrud i forbindelse med virksomhedsspionage og derfor er
>noget der i mange virksomheder nok burde være langt større fokus på.

I "Hacker's Crack Down" beskriver forfatteren en knægt på 14 år
der var ekspert i at få diverse koder og brugernavne listet ud af
folk via telefonen. Han kunne f.eks. simulere en tekniker der
skulle ordne deres sikkerhedssystem, men ikke havde fået de
nødvendige koder. Han gav sig tid til at snakke folk til ro inden
han stillede de spørgsmål der ellers kunne få alarmklokkerne til
at ringe.

--
Bertel

Fra : Tom

Dato : 25-11-03 21:02

jo

> [...]
> elektroniske indbrud i forbindelse med virksomhedsspionage og derfor er
> noget der i mange virksomheder nok burde være langt større fokus på.

Jeg arbejder som supporter hos en dansk ISP- og har ikke tal på hvor mange
gange jeg er blevet svinet til af kunder som ikke kan forstå hvorfor de ikke
kan få oplyst password olign hvis ikke den der tales med er registreret som
ejer af abonnementet og kan tilringes på et opgivet kontaktnr. grundet disse
møgfald er der mange som "bukker under" og oplyser koder efter
tilstrækkeligt mange verbale tæsk. Sikkerhedsmæssigt er det et kæmpe hul,
men sjovt nok er kunderne ligeglade når jeg påpeger at hvis ikke visse
procedurer overholdes kan alle og enhver kan ringe ind og få deres pw ?

mvh
Tom K.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-03 23:12

On Tue, 25 Nov 2003 21:02:23 +0100, "Tom"
<Kirtsine.Hojw2e@mail.dk> wrote:

> [...]
> møgfald er der mange som "bukker under" og oplyser koder efter
> tilstrækkeligt mange verbale tæsk. Sikkerhedsmæssigt er det et kæmpe hul,

Jeg synes, det mest bekymrende er, at du/I overhovedet er i stand
til at oplyse dem det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-11-03 00:19

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg synes, det mest bekymrende er, at du/I overhovedet er i stand
> til at oplyse dem det.

Da jeg arbejdede ved en større dansk ISP havde vi de samme regler som
hos Toms ISP, men ingen mulighed for at se passwordet, kun ændre det.

Jeg observerede det samme som Tom. En gang havde jeg argumenteret i 10
minutter med en person om at ændre hans fars kodeord, men han gav op og
agde på. Jeg gemte kundenummeret og checkede et kvarter senere. Da havde
han fået ændret kodeordet af en anden supporter. Jeg e-mailede hende og
spurgte hende pænt om hvorfor hun gjorde det, da han ikke stod som ejer
og fik svaret: "Åh, slap da af!".

Fæhoveder, alle til hobe!

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Tom

Dato : 26-11-03 08:59

> [...]
> han fået ændret kodeordet af en anden supporter. Jeg e-mailede hende og
> spurgte hende pænt om hvorfor hun gjorde det, da han ikke stod som ejer

been there, done that

> Fæhoveder, alle til hobe!

Jeps

Fra : Tom

Dato : 26-11-03 08:59

> Jeg synes, det mest bekymrende er, at du/I overhovedet er i stand
> til at oplyse dem det.

Vi kan faktisk heller ikke se hvad pw'et er men vi kan autogenerere et nyt.

Fra : Salva

Dato : 22-11-03 15:04

"kirstine" <Kirtsine.Hojelmk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den anden dag ringede det på døren, udenfor stod en ung kvabset fyr med
> briller og en starwars t-shirt. Han spurgte om han måtte komme ind, men

Hvorfor er det aldrig en blondine der står uden for og gerne vil ind?!?!
Måske I andre har oplevet det??? :)

Fra : Christian Laursen

Dato : 22-11-03 15:29

"Salva" <salvanone@hotmail.com> writes:

> "kirstine" <Kirtsine.Hojelmk@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

> Hvorfor er det aldrig en blondine der står uden for og gerne vil ind?!?!
> Måske I andre har oplevet det??? :)

Ja, men hun var desværre fra jehovas vidner. :(

Christian Laursen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-11-03 21:59

Christian Laursen wrote:

> Ja, men hun var desværre fra jehovas vidner. :(

Øv, det er snyd. Der hvor jeg bor sender de altid mænd.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Salva

Dato : 22-11-03 22:36

> Ja, men hun var desværre fra jehovas vidner. :(

hm :(
Hvilken port ville hun ind på??

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-03 22:42

"Salva" <salvanone@hotmail.com> writes:

> Hvilken port ville hun ind på??

666, vil jeg gætte på.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 30-12-03 15:22

kirstine wrote:
> Den anden dag ringede det på døren, udenfor stod en ung kvabset fyr med
> briller og en starwars t-shirt. Han spurgte om han måtte komme ind, men
> [...]

Det kender jeg godt, det der med at folk hurtigt lukker døren og låser den,
når jeg banker på iført mine nørd t-shirts.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/