Spørgsmål om blod tryk og kondital
Fra : Michael Hoelgaard

Dato : 15-04-01 19:39

Hejsa

Jeg har et spørgsmål om blodtryksmåling. Jeg har lige fået målt mit blodtryk
til:

Systolisk :149 Diastolisk: 82 Puls: 73 på et elektroniks måle apparat.
Jeg fik det målt flere gange og resultatet var hver gang næsten det samme.
Mit diastoliske blodtryk lå omkring 150.

Mine personlige data er : Mand
189 cm høj
104 kilo
28 år.

Jeg har fået af vide at det diastoliske blodtryk skal være 100 + alder. Men
da jeg ikke er 50 år, hvad er der så galt. Er det noget jeg skal snakke med
min læge om?

Jeg ved at det systoliske blodtryk betyder den hastighed hjertet pumper blod
ud i kroppen. Pumper mit hjerte så for meget/hårdt?

Mit diastoliske blodtryk skulle være ok, da det jo var under 95.

Jeg har lige købt et pulsur(Polar) hvor man kan lave en konditest(og ifølge
manualen skulle denne være meget præcis).(EKG nøjagtighed)

Jeg får hele tiden et kondital på 29 hvilket svarer til "meget ringe" og på
længere sigt kan det være farligt. Så nu er jeg igang med at tabe mig og
motionerer hver dag omkring 40 minutter.

Kan mit dårlige kondital have noget med mit "høje" systoliske blodtryk at
gøre?

På forhånd mange tak for svarene.

Venlig hilsen

Den lidt "bekymrede" Michael

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-01 08:04

Hej Michael,

> [...]
Men
> da jeg ikke er 50 år, hvad er der så galt. Er det noget jeg skal snakke
Det er mere det diastolske blodtryk, man skal være opmærksom på - det skal
helst ikke overstige 90 mmHg. At det systoliske blodtryk skal være 100 mmHg
+ alder er en tommelfingerregel på linje med at ens makspul er 220 - alder.
Det kan variere meget! Blodtrykkets størrelse er bl.a. afhængig af
situationen, hvor det måles: er man nervøs, sidder man op, har man lige
taget 4 trappeafsatser, etc. Disse ting vil fx øge blodtrykket en anelse.

Om du skal konsultere din læge er op til dig. Hvis du er utryg ved dit
blodtryk ville jeg gøre det - det handler jo om dig og dit velbefindende

> Jeg ved at det systoliske blodtryk betyder den hastighed hjertet pumper
blod
> ud i kroppen. Pumper mit hjerte så for meget/hårdt?
Det er ikke helt korrekt - det er ikke hastigheden hvormed blodet sendes fra
hjertet, men det tryk hjertet udøver på karrene i hjertehøjde (du har
formentlig fået målt trykket ved albuen). Det systoliske blodtryk er også
kaldet "det høje blodtryk" fordi det er det maksimale tryk hjertet udøver på
aorta (den store blodåre der fører iltet blod fra hjertet ud i kroppen).

> Mit diastoliske blodtryk skulle være ok, da det jo var under 95.
Ok, jeg bruger 90 mmHg som grænsen - og det mener jeg også er den normale
grænse - hvis din læge har sagt 95, så er det nok 95...

> Jeg har lige købt et pulsur(Polar) hvor man kan lave en konditest(og
ifølge
> manualen skulle denne være meget præcis).(EKG nøjagtighed)
Hm, man skal altid være påpasseligt når producenten selv skriver at det er
meget præcist. Det er muligt at selve målingerne er præcise, men det er ikke
ensbetydende med at metoden er præcis! Sådanne metoder vil altid bygge på
estimater - skal man lave en præcis vurdering af ens kondi, skal det ske
under kontrollerede forhold og med lidt andre metoder.

Hvis du beskriver metode, man ifølge din manual skal gå frem efter, vil jeg
meget gerne kommentere den ift. de metoder man i idrætsforskningen har brugt
og evalueret.

> Jeg får hele tiden et kondital på 29 hvilket svarer til "meget ringe" og

> længere sigt kan det være farligt. Så nu er jeg igang med at tabe mig og
> motionerer hver dag omkring 40 minutter.
Lyder fornuftigt! Men gå nu ikke for hårdt til værks - du skulle jo nødig få
skader på den konto. Hvis du ikke har lavet noget før og så pludselig
motionerer 40 minutter hver dag (alt afhængig af intensiteten), kan du godt
få overbelstningsskader. Hold i det mindste en eller to fridage for at
kroppen kan nå at restituere.

Vær i øvrigt opmærksom på at din kropsvægt har stor indflydelse på dit
kondital - et lavt kondital er således ikke nødvendigvis ensbetydende med en
dårlig kondition, hvis man er overvægtig eller meget muskelpumpet. Lidt
tricky, men sådan er det.

> Kan mit dårlige kondital have noget med mit "høje" systoliske blodtryk at
> gøre?
Den primære årsag til at folk får forhøjet forhøjet blodtryk er såvidt jeg
er orienteret (er der en læge til sted?) at blodkarrene er blevet mindre
eftergivelige (aldersbetinget) og/eller at der er indsnævringer i
blodkarrene (åreforkalkning). Igen må jeg påpege: det er ikke sikkert dit
blodtryk kan kategoriseres som forhøjet. Det bør du spørge din egen læge
om - ikke en nyhedgruppe på internettet.

Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-04-01 13:57

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote in message

> [...]
vil jeg
> meget gerne kommentere den ift. de metoder man i idrætsforskningen

Jeg går ud fra det er et POLAR ur, da de SVJH er de eneste, der på
nuværende tidspunkt har den funktion. Metoden er baseret på nogle
simple tal, som kan fås fra pulsuret - mere info fra POLARs
hjemmeside. POLAR har lavet nogle konditests og så har de smidt
skidtet ind i et neuralt netværk, som har tygget på tingene, og lært
sig at regne konditallet ud fra nogle faktorer - i princippet er det
vel bare noget avanceret regressions-noget.

De påstår ganske vist, at den er sikker, men mon ikke en maks-test er
bedre

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 16-04-01 16:57

"Mikkel Gybel Jensen" <m.gybel@earthling.net> wrote in message
> De påstår ganske vist, at den er sikker, men mon ikke en maks-test er
> bedre

En god gammel coopertest er ikke at fornægte... hehe Men pulsur er da et
sjovt redskab. BTW: testede lige min maxpuls med et Cardio Heartsafe her i
påsken: 203 (!) ...og jeg er 25 velogmærke.

--
Casper Lyngsø /// caz.newbrain.dk
stud. polyt

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-01 19:21

> En god gammel coopertest er ikke at fornægte
Den er bare ikke anvendelig til vurdering af kondition, og kan allerhøjest
bruges til at spore fremgang/tilbagegang efter en interventionsperiode hos
den samme person.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 16-04-01 21:35

> Den er bare ikke anvendelig til vurdering af kondition, og kan allerhøjest
> bruges til at spore fremgang/tilbagegang efter en interventionsperiode hos
> den samme person.

Åhh jo, den kan den såmænd godt. Den er måske ikke så anvanceret som en
rigtig laboratorietest, men til husbehov får man vist ikke noget bedre, end
den gamle amerikanske militærlæge Cooper's test. Den bliver stadig anvendt
idag, og alt efter vægt og distance får man et kondital.
---
Løbetesten er ikke helt præcis, men den giver et udmærket billede af,
hvilken form, man er i. Man man skal være opmærksom på, at løbere har en
fordel fremfor andre idrætsudøvere. For testen blev lavet for generelt at
kunne teste amerikanske soldater. Den er altså ikke lavet specielt til
løbere.

Distancetabel

Vægt

50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100

2000 m 36 37 37 38 38 39 39 39 40 40 40

2050 m 37 37 38 38 39 39 40 40 40 41 41

2100 m 37 38 39 39 40 40 40 41 41 41 41

2150 m 38 39 39 40 40 41 41 41 41 42 42

2200 m 38 39 40 40 41 41 42 42 42 42 43

2250 m 39 40 40 41 41 42 42 42 43 43 43

2300 m 40 40 41 42 42 43 43 43 43 44 44

2350 m 40 41 42 42 43 43 44 44 44 44 45

2400 m 41 42 42 43 43 44 44 45 45 45 45

2450 m 42 43 43 44 44 45 45 45 46 46 46

2500 m 43 43 44 44 45 45 46 46 46 46 47

2550 m 43 44 45 45 46 46 46 47 47 47 47

2600 m 44 45 45 46 46 47 47 47 48 48 48

2650 m 45 46 46 47 47 48 48 48 49 49 49

2700 m 46 46 47 47 48 48 49 49 49 50 50

2750 m 46 47 48 48 49 49 50 50 50 50 51

2800 m 47 48 49 49 50 50 50 51 51 51 51

2850 m 48 49 49 50 50 51 51 51 52 52 52

2900 m 49 50 50 51 51 52 52 52 53 53 53

2950 m 50 50 51 52 52 52 53 53 53 54 54

3000 m 51 51 52 52 53 53 54 54 54 55 55

3050 m 51 52 53 53 54 54 55 55 55 55 56

3100 m 52 53 54 54 55 55 55 56 56 56 57

3150 m 53 54 55 55 56 56 56 57 57 57 57

3200 m 54 55 56 56 57 57 57 58 58 58 58

3250 m 56 56 57 57 58 58 58 59 59 59 59

3300 m 56 57 57 58 58 59 59 60 60 60 60

3350 m 57 58 58 59 59 60 60 61 61 61 61

3400 m 58 59 59 60 60 61 61 62 62 62 62

3450 m 59 60 60 61 61 62 62 63 63 63 63

3500 m 60 61 61 62 62 63 63 64 64 64 64

3550 m 61 62 62 63 63 64 64 65 65 65 65

3600 m 62 63 64 64 65 65 65 66 66 66 66

Formtabel

Kondital Kvinder Mænd

Under 36 Dårlig form Dårlig form

37-42 God form Middel form

43-50 Meget god form God form

51-60 Virkelig god Meget god form
form

Over 60 Eliteløber Virkelig god
form

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-01 23:01

> [...]
> den gamle amerikanske militærlæge Cooper's test. Den bliver stadig anvendt
> idag, og alt efter vægt og distance får man et kondital.
At den stadig anvendes idag har intet at gøre med metodens præcision,
validitet eller reproducerbarhed.

> [...]
> fordel fremfor andre idrætsudøvere. For testen blev lavet for generelt at
> kunne teste amerikanske soldater. Den er altså ikke lavet specielt til
Som du selv siger: den giver et udmærket billede af hvilken form man er i.
Jeg tror nøgleordet her er: "billede". Metoden giver _ikke_ et præcist
udtryk for kroppens ilttransporterende evne (maksimal
iltoptagelseshastighed) og den kan _ikke_ bruges til at sammenligne to
personer (hvilket du også giver et eksempel på: løbere favoriseres i testen
pga. bedre løbeøkonomi). Der er alt for mange ukontrollerbare faktorer til
at man kan anvende denne metode til andet en give et groft estimat af ens
fysiske formåen.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 16-04-01 23:26

"Casper Lyngsø" <lyngsoe@abk.auc.dk> wrote:

> Distancetabel
>
> Vægt
>
> 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100
>
> 2000 m 36 37 37 38 38 39 39 39 40 40 40
>
> 2050 m 37 37 38 38 39 39 40 40 40 41 41

Hvis jeg har forstået det rigtigt er det vægten i øverste linie og
konditallet inde i tabellen. Hvor lang tid har man ? Eller er det ikke
på tid ?
-Bjarne

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 17-04-01 07:52

> Hvor lang tid har man ? Eller er det ikke
> på tid ?
12 min.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-01 19:19

> sig at regne konditallet ud fra nogle faktorer - i princippet er det
> vel bare noget avanceret regressions-noget.
Jeg fiskede nu bare i første omgang efter hvilke principper om puls og
arbejde der lå bagved den konkret test - er teste submaks eller baseret på
makstest, o.lign.

> De påstår ganske vist, at den er sikker, men mon ikke en maks-test er
> bedre
Til hver en tid!
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : GRETHE ALSING PEDER~

Dato : 23-10-01 18:32

Det er en gammel skrøne at blodtrykket skal være 100 + ens egen alder. Jeg
lider selv af for højt blodtryk og min læge siger at det skal være under
140/90.
Med venlig hilsen
Grethe Alsing Pedersen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-10-01 10:22

"GRETHE ALSING PEDERSEN" <grethe.alsing@get2net.dk> wrote in message
> Det er en gammel skrøne at blodtrykket skal være 100 + ens egen
alder.

Det er ikke en skrøne - det er en tommelfingerregel. Det er to vidt
forskellige ting. En skrøne har ingen bund i virkeligheden, hvorimod
en tommelfingerregel, efter min opfattelse, er baseret på en
observeret korrelation.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Bigfoot

Dato : 04-11-01 17:51

"GRETHE ALSING PEDERSEN" <grethe.alsing@get2net.dk> skrev i en meddelelse
| Det er en gammel skrøne at blodtrykket skal være 100 + ens egen alder. Jeg
| lider selv af for højt blodtryk og min læge siger at det skal være under
| 140/90.

Den speciallæge jeg har været i behandling hos
for forhøjet blodtryk siger det skal helt ned på 140/85.

Vh Bigfoot